Är denna hjälm säker? (crosshjälm)

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
*hojlös*
Funtar på denna hjälm, från Funride, finns mer info om hjälmen på deras hemsida men måste bara ställa lite frågor om denna ändå.

ÄR denna typ av hjälm lika säker som en vanlig integralhjälm?
Ska inte ligga i några hastigheter över 120km ändå, om det spelar någon roll.

Den är ju godkänd så då är den väl det..eller?

http://www.funride.se/hjalm_kbc.htm

Bifogat

• VR-X_MattTitanium426.jpg
    VR-X_MattTitanium426.jpg
    25.8 KB · Visningar: 70
Last edited:
xt_660 skrev:
2589082 Funtar på denna hjälm, från Funride, finns mer info om hjälmen på deras hemsida men måste bara ställa lite frågor om denna ändå.

Nja.. intergral är väl i mina ögon säkrare än crosshjälm... men visserligen så brukar man ju inte köra så fort med en crosshjälm..

Integralhjälmen sluter ju tätt runt huvudet, dvs skyddar mot saker som kan sticka in i ansiktet osv. Dessutom är dom kortare i fram, en crosshjälm brukar sticka ut längre runt hakan, vilket ger större vridmoment i nacken vid en vurpa.
Men visst, med vettiga glasögon så är ju crosshjälmar antagligen säkrare än integralhjälmar till det dom är tänkta för. Men för att bara åka asfalt så skulle jag aldrig ens fundera på en crosshjälm.

Får dock erkänna en sak, när jag vurpade (sporthoj som jag blåste av vägen med) så slogs visiret bort i nån av volterna, så jag fick nått jack i ansiktet och ögat ändå, men å andra sidan så är det ju mindre hål på integralhjälmar.

Hoppas du blev klokare :)

xt_660 skrev:
2589082 Funtar på denna hjälm, från Funride, finns mer info om hjälmen på deras hemsida men måste bara ställa lite frågor om denna ändå.

EDIT: Eftersom hastigheterna inte är så höga, och den är godkänd, så borde den klara en vurpa ganska bra tycker man. Snygg btw!

tjöp den rosa:tummenupp :rolleyes: :tungan

KBC-X6-heart.jpg

Last edited:
poo... fan va svårt det blev det här..:confused:

Kommer som sagt enbart köra inne i stan, kanske som max dra en repa till Gotland, har varken hojen eller intresset för att ligga över 120km/h någonsin..

Hmm, får klura lite på det här.

Fast denna hjälm med spegelglasögon vore ju grymt har jag och en polare kommit fram till! :tummenupp

xt_660 skrev:
2589292 poo... fan va svårt det blev det här..:confused:

Kommer som sagt enbart köra inne i stan, kanske som max dra en repa till Gotland, har varken hojen eller intresset för att ligga över 120km/h någonsin..

Hmm, får klura lite på det här.

Fast denna hjälm med spegelglasögon vore ju grymt har jag och en polare kommit fram till! :tummenupp

Så fort jag köpte motard så bytte jag till crosshjälm... vet faktiskt inte varför?

Kör med me crosshjälm o tycker inte att det känns osäkert kanske lite omständigt med glasögon ibland men det får man ta.

jag kör med crosshjälm på cross samt på när jag glider med caferäsern då crosshjälm e skönare när man bara glider omkring.

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back