Är denna externa HDD bra?

Det där låter mekigt värre. :gnissla

Nja, inte för att jag kommer åka omkring och låna ut disken så fort tillfälle ges. Men det känns bra att ha den möjligheten när tillfälle kommer. :)

Du vet hur din vanliga hårddisk är kopplad till datorn va?
du kan koppla fler hårdiskar på samma sätt om du "jumprar" dom som slave o master om de har egna kanaler (egen sladd) o på så sätt få dom som "extradiskar" som alltid sitter i datorn...

Någon annan här kan säkert förklara med fina ord o så

Du vet hur din vanliga hårddisk är kopplad till datorn va?
du kan koppla fler hårdiskar på samma sätt om du "jumprar" dom som slave o master om de har egna kanaler (egen sladd) o på så sätt få dom som "extradiskar" som alltid sitter i datorn...

Någon annan här kan säkert förklara med fina ord o så

Jepp.

Men hur kan jag ha fler än vad som får plats på mammakortet ?

Kontrollerkort. :)

Finns för ett par hundringar, pci eller pci-e ch för s-ata eller vanlig ata. Jag skaffade ett sånthär eftersom en av mina gamla häckar inte har några s-ata-platser alls.

Nämen fyfan. Ja då blev det en annan sak..
Hur ska jag göra nu :gnissla

Edit: Jag köper nog trots allt en extern My Book. Det skiljer 200 kr typ mellan en intern 500GB och den externa på samma lagringskapacitet. Då måste jag ändå ha ett sånt där kontrollerkort till den interna. :)

Last edited:
USB 3.5"s är jobbiga att ha med att göra. Köp en intern om du kan eller e-sata om du vill använda den som vanlig lagringsdisk.
Om du vill kunna flytta över lite småsaker till någon kompis och sånt så titta på en billig 2,5"s disk.

Varför jobbiga?
Det verkar vara två läger här, att använda en intern som extern eller tjöpa extern (som jag tänker göra).

en relaterad fråga, hur dåligt mår en extern disk om man drar ut sladden utan att stänga av den korrekt?

Varför jobbiga?
Det verkar vara två läger här, att använda en intern som extern eller tjöpa extern (som jag tänker göra).

Jag vet inte. Tjöp och bilda din egen åsikt. Jag tänker iaf fortsätta externa mig, även om jag skaffar en stationär också. Gjorde mig nyligen av med min stationära, bytte mot bra laptop med überskärm. Och har extern HDD till den.
Bästa affären jag gjort i hela mitt liv, vågar jag påstå.

Vad skulle jag med en stationär till?

Last edited:
Varför jobbiga?

Därför att man måste nästan alltid ha en extra strömsladd vilket man inte behöver till 2,5"are. Och om man inte bryr sig om det så flyttar man inte disken ofta, och om man inte gör det så varför inte ha en intern?
Hastigheten är tokigt överlägsen på en intern och du kan köra program från den.

en relaterad fråga, hur dåligt mår en extern disk om man drar ut sladden utan att stänga av den korrekt?
Inga problem, oftast finns det en strömbrytare på externa hårddiskar så det är inga problem att bara klippa spänningen till den. Det är ju ingen skillnad mot interna hårddiskar som snurrar hela tiden tills man manuellt eller med automatik från datorn slår av den.

Och om man inte bryr sig om det så flyttar man inte disken ofta, och om man inte gör det så varför inte ha en intern?
Inga problem med värmeutveckling i datorn om man använder sig av externa USB-hårdiskar. Packar man ex. 3st 3,5" HD av dagens modell i datorn så blir det rätt hett där => förkortad livslängd på hårddiskarna.
Jag har aldrig märkt någon skillnad i hastighet när jag kört från min externa 3,5" USB2-diskar (480MB/s) jämfört med mina interna hårddiskar.
Mycket som man lagrar på datorn använder man inte så ofta heller och när man behöver något från den så tar det bara ett par, tre sekunder innan den är igång. Känns ju onödigt att allt vissa saker man lagrar på hårddisk och inte orkar bränna ut på ex. DVD och som man kanske vill ha åtkomst till en gång i halvåret står och snurrar för jämnan.

Därför att man måste nästan alltid ha en extra strömsladd vilket man inte behöver till 2,5"are. Och om man inte bryr sig om det så flyttar man inte disken ofta, och om man inte gör det så varför inte ha en intern?

Jo men det är inga som helst problem. Sen har jag alltså en stationär burk, ingen laptop så den står där den står.

Det där med hastigheten är det delade meningar om som sagt var. Sen är jag inte datorfil så jag hänger inte upp mig på om jag tappar några mb/s i hastighet. :)

Inga problem, oftast finns det en strömbrytare på externa hårddiskar så det är inga problem att bara klippa spänningen till den. Det är ju ingen skillnad mot interna hårddiskar som snurrar hela tiden tills man manuellt eller med automatik från datorn slår av den.

Inga problem med värmeutveckling i datorn om man använder sig av externa USB-hårdiskar. Packar man ex. 3st 3,5" HD av dagens modell i datorn så blir det rätt hett där => förkortad livslängd på hårddiskarna.
Jag har aldrig märkt någon skillnad i hastighet när jag kört från min externa 3,5" USB2-diskar (480MB/s) jämfört med mina interna hårddiskar.
Mycket som man lagrar på datorn använder man inte så ofta heller och när man behöver något från den så tar det bara ett par, tre sekunder innan den är igång. Känns ju onödigt att allt vissa saker man lagrar på hårddisk och inte orkar bränna ut på ex. DVD och som man kanske vill ha åtkomst till en gång i halvåret står och snurrar för jämnan.

Exaktimum. Jag skall endast ha filmer/mp3/bilder på den externa så den kommer inte användas som en intern då jag inte kikar på film 24/7.
Då är det bara det här med pengar kvar. :gnissla

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!