Är denna dator värd pengarna?

Fruntimmer har jag gett upp att förstå, men i dagsläget är inte datorer helt enkla att förstå sig på heller.

Bara en sån sak som alla jävla processorer som finns i dag, hur i helvete jämför man dom?

Finns det någon sida som har benchmarkat alla processorer och gjort en lista?

Min gamla laptop hade en Core2Duo med okänd klockfrekvens, ett par år senare köpte en bekant en ny laptop med en celeronprocessor och fy fan vad slö den var i jämförelse, trots att den var minst ett par år nyare.

Vissa butiker skriver ju ut CPU/GPU benchmark poäng i sina annonser, men inte alltid och inte på alla modeller.

intel = bra
amd = meh

celeron = skit
c2d = helt okej
i serie = bra skit

så ser jag på det när det gäller laptopar iaf, till desktop finns det väl bra amd proppar med?

Bara en sån sak som alla jävla processorer som finns i dag, hur i helvete jämför man dom?

...

Min gamla laptop hade en Core2Duo med okänd klockfrekvens, ett par år senare köpte en bekant en ny laptop med en celeronprocessor och fy fan vad slö den var i jämförelse, trots att den var minst ett par år nyare.
Bra fråga. Förut var det enkelt. Då fanns det 386or på mellan 16 och 40 mhz. Och den på 40 var snabbare än en på 16mhz. Och med lite tur så kunde man klocka den något steg genom att byta kristall.

Vad är det t.ex. som gör en Intel Core i5 750 2.66GHZ 8MB S-1156 150kr dyrare än en Intel Core i5 760 2.80GHZ 8MB S-1156? :va

Celeron är billig konsumentskit. Det är processorn för en mormor som bara ska hålla kontakt med barnbarnen via mail och skicka in melodikrysset via internet. Men duger inte till så mycket mera.

Som sagt, en sida som listar poäng i ett eller flera benchmarktest och radar upp propparna i ordning efter det...

Jag har inte alls höga krav på processor eller grafik, men man vill ju gärna kunna jämföra "bang for the buck"

Prestandan räckte nätt och jämt till på min gamla laptop, cpu låg oftast under 30-70%, men visst ibland gick den upp på 100%
Jag vill ha något som är lite vassare än så, men jag vill inte betal onödigt mycket

Som sagt, en sida som listar poäng i ett eller flera benchmarktest och radar upp propparna i ordning efter det...

Jag har inte alls höga krav på processor eller grafik, men man vill ju gärna kunna jämföra "bang for the buck"

Prestandan räckte nätt och jämt till på min gamla laptop, cpu låg oftast under 30-70%, men visst ibland gick den upp på 100%
Jag vill ha något som är lite vassare än så, men jag vill inte betal onödigt mycket
www.notebookcheck.com

Nu har vi köpt en för julklappspengarna, men eftersom jag skulle bli flejmad vad vi än valde så håller jag valet hemligt :)

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla