Är denna dator värd pengarna?

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
HP PROBOOK 4525S AMD 2.3 3GB/320 15.6" W7HP

Storlek / upplösning 15,6 " / 1366 x 768
Bildformat 16:9
Bakgrundsbelysning LED
Skärmyta Anti-glare
Processor
Processormodell AMD Athlon II Dual-Core P340 2,3 GHz
Minne
Minnesstorlek (inkl./max) 3 GB / 8 GB
Minnesplatser (totalt/lediga) 2 / 0
Minnestyp SO-DIMM DDR3 1333 MHz
Lagring
Hårddisk 320 GB, 7200 RPM, SATA-II, Mekanisk
Optisk enhet DVD±RW (skriver/läser), Integrerad
Etikett-teknologi Lightscribe
Grafik & ljud
Grafik ATi Radeon HD 4250
Minne dedikerat 512 MB
Integrerat ljudkort Ja
Nätverk
Trådlösa protokoll IEEE 802.11b/g, IEEE 802.11n
Trådbunden standard Gigabit Ethernet 10/100/1000 Mbit/s
Bluetooth v2.1
Anslutningar
USB 2.0-anslutning 3 st
e-SATA-anslutning 1 st
RJ-45-anslutning 1 st
VGA-anslutning 1 st
HDMI-anslutning 1 st
3,5 mm-ljudanslutning, ut 1 st
3,5 mm-ljudanslutning, in 1 st
ExpressCard 34 mm-anslutning 1 st
Batteri
Antal battericeller 6 st
Tangentbord
Inbyggt pekdon Touchpad
Språklayout Nordisk (sv/no/fi/dk/en)
Operativsystem
Medföljande operativsystem Microsoft Windows 7 Home Premium, 64-bit
Operativsystemsspråk Nordisk (sv/no/fi/dk/en)
Generell information
Minneskortläsare SD/SDHC, MMC
Inbyggd webbkamera Ja, 2 Mp
Garanti 1 år, Inskicksservice
Dimensioner (B x D x H) 371,8 mm x 249,6 mm x 27 mm
Vikt 2,39 kg

4790:-
Budgeten ligger på runt 5 papp.
Värt ett köp?

Nej. För slö processor, snålt minne o hdd.

Det finns en dell resp en hp g62 med intel i3, 4gb 500gb och typ intel grafik. Ska du inte spela räcker dem! Den du listade har visserligen också ett mindre bra grafkort

Siba har hpn.
El giganto har dell

Last edited:
Totalt värdelös upplösning på så stor skärm, hade aldrig köpt så kass upplösning 13" ens.

Ok, tack.
Levde i tron att man skulle undvika Dell...
Så det är bättre att ha integrerat grafikkort?
Vad ska msn tro att det har för prestanda?

Tror det blir riktigt svårt att hitta en mer högupplöst skärm i det segmentet. 1366x768 räcker mer än väl för surf, Word, mail etc. Möjligen bildredigering på högnivå somkan bli lidande.

Ok, tack.
Levde i tron att man skulle undvika Dell...
Så det är bättre att ha integrerat grafikkort?
Vad ska msn tro att det har för prestanda?

Det är väl ungefär same Shit different name. Jag skulle nog plocka hp på Siba. Lättare att köpa ny laddare om det skulle behövas dell har ju sin egna lösning.

Last edited:
Tror det blir riktigt svårt att hitta en mer högupplöst skärm i det segmentet. 1366x768 räcker mer än väl för surf, Word, mail etc. Möjligen bildredigering på högnivå somkan bli lidande.

Det är väl ungefär same Shit different name. Jag skulle nog plocka hp på Siba. Lättare att köpa ny laddare om det skulle behövas dell har ju sin egna lösning.

Sorry men nej, i stort sett allt blir lidande av så kass upplösning på så stor skärm.

Jesse: I den prisklassen handlar det om en surfdator antar jag, så skit i prestandan men försök hitta med bättre grafik/skärm.
Är det mer än surf så öka budgeten... Eller som jag brukar säga "U can't afford to be cheap" ;)

Helvete...
Bestämde mig nästan för Webergs tips, sen kom 4:20 med sitt...
Faaaan.
Bästa möjliga prestanda och grafik för 5 papp, ingen picnic att hitta rätt...

Dessutom förstår jag mig lika bra på laptops som på fruntimmer. You do the math.

Då ska jag komma och komplicera det ytterligare!

Varför så stor laptop? Köp en mindre (~11-12") så är den lätt att ta med sig överallt, och när du är hemma så har du externt tgb, mus och skärm! Minidator borta, 22-24" skärm hemma, det bästa av två världar!

Då ska jag komma och komplicera det ytterligare!

Varför så stor laptop? Köp en mindre (~11-12") så är den lätt att ta med sig överallt, och när du är hemma så har du externt tgb, mus och skärm! Minidator borta, 22-24" skärm hemma, det bästa av två världar!

då ska jag göra det ännu värre genom att säga att jag tycker att den perfekta skärmstorleken på en laptop som faktiskt används i knät är 13" :D

Tänk på jesseboy, köper du data på komplett.se så har du 3 års garanti! Det har du inte om du köper den på siba tex! Då måste du täckta tillägsförsäkring^^

Vem bryrsig om garanti på datorer!
Efter 1 år så är den ju gammal & värdelös ju.

Dessutom förstår jag mig lika bra på laptops som på fruntimmer. You do the math.

Fruntimmer har jag gett upp att förstå, men i dagsläget är inte datorer helt enkla att förstå sig på heller.

Bara en sån sak som alla jävla processorer som finns i dag, hur i helvete jämför man dom?

Finns det någon sida som har benchmarkat alla processorer och gjort en lista?

Min gamla laptop hade en Core2Duo med okänd klockfrekvens, ett par år senare köpte en bekant en ny laptop med en celeronprocessor och fy fan vad slö den var i jämförelse, trots att den var minst ett par år nyare.

Vissa butiker skriver ju ut CPU/GPU benchmark poäng i sina annonser, men inte alltid och inte på alla modeller.

Fruntimmer har jag gett upp att förstå, men i dagsläget är inte datorer helt enkla att förstå sig på heller.

Bara en sån sak som alla jävla processorer som finns i dag, hur i helvete jämför man dom?

Finns det någon sida som har benchmarkat alla processorer och gjort en lista?

Min gamla laptop hade en Core2Duo med okänd klockfrekvens, ett par år senare köpte en bekant en ny laptop med en celeronprocessor och fy fan vad slö den var i jämförelse, trots att den var minst ett par år nyare.

Vissa butiker skriver ju ut CPU/GPU benchmark poäng i sina annonser, men inte alltid och inte på alla modeller.
notebookcheck.com

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...