Är den som fotograferar "racebilder" på Bulten medskyldig till de olyckor som händer?

Status
Ej öppen för fler svar.
En riktig jävla skittråd i en riktig Svensk anda där man ALLTID söker en man kan dela skulen med om man fuckar upp big time SJÄLV. Allt detta "videovåld" *asg*...dags fan att växa upp. ALLA är vi ansvariga för det vi gör. INGEN är ansvarig för våra val eller misstag. Luktar troll / flamebait långt väg...eller så finns det förstoppade idioter på riktigt...Vad som helst kan hända i trygghetsnarkomanernas paradis...
 
Last edited:
Något som mer uppenbart är åt helvete är de så kallade "rekordfilmerna" som läggs upp. De borde vara skäl till att bannas från Sporthoj om de som driver sajten kände något ansvar, men jag har väl moral eller något annat problem ...

Omkörning i skymda kurvor, (skymda) krön ... jätte duktigt :huvet

Det känns som att det hetsas mer än någonsin på Tungelsta med flera ställen, allt för att få synas på Sporthoj.

Varför vill du lägga ansvar för en omkullkörande misilpilot på en närstående fotograf, ett forum drivet av människor på annan ort, Åsa Ginder...

Torkar du dig i arslet själv eller är det någon annas ansvar?

Att folk söker som jakthundar efter olika alternativa syndabockar för att präktigt visa andra att de hittat något långsökt sammanband gör mig spyfärdig.
 
Då tar vi det igen, vissa hävdar att vissa motorcyklister gasar mer för att det står fotografer i kurva, därför sker det olyckor.
Japp, det är min mening.

Om vissa gasar mer för att det står fotografer i kurvan och därför kör av så är det inte fotografernas omdöme som brister, utan dom som kör av på grund av det.
Japp, det är min mening.

Bevisligen kan man ju fotografera hundratals motorcyklister utan att dom trillar omkull, alltså måste det ligga på individnivå.
Stämmer bra.

Sedan säger jag inte att det var fotografer, eller ens förarens fel den här gången, det vet nämligen bara dom som var där, och IAF en rapport säger att det inte gick extra fort.
Mina inlägg är inte grundade på någon speciell olycka eller fotograf.
 
Jag tror att dom flesta uppskattar det ni gör när ni fotograferar, det är uppskattat och kul - ni förgyller åkturerna.
Däremot finns det avarter t ex. som i går lördag på Bulten där den en svart gixxer for fram och tillbaka som en tok för att fånga både bra bilder och bli filmad. Det är ok om man inte utsätter andra för fara - men det gjorde han då han utnyttjade HELA vägen (då farten krävde det) - där även jag kom i bra fart och var bra (men på min väghalva) nära att fronta. Säkert en bra förare men såna övningar skall vara på bana!

Ja det var ju "Ghost Rider" som var ute o filma i Lördags och då ska det ju vara extremt, annars säljer det ju inte... Har du "tur" kanske du är med i nästa Ghost Rider film då...
 
Är det redan höst och för lite att göra i fjollträsk?
 
lucabrassi citat:
De som fotograferar där tar mycket hänsyn till de som åker där, lita på det! Om större delen av de som skriver i den här tråden skulle säja att de blir nervösa när man står där och plåtar, då är jag den första att lägga ner!
Slut citat
Jag blir nervös,jag kör försiktigare för att inte klanta mig.
(Därför finns det ingen bild med grymmt nerlägg hehe.)
FOTA på bara.Så j-a kul att kolla bilder på sig själv och andra.
:tummenupp
 
Varför brast motorcyklistens omdöme??

För att det är den beslutsfattande fettknölen i aplekamen på motosykeln som kalkylerar/verifierar riskerna kontra hefti och efter det till 100% kontrolerar motosykelns fortsatta färd då samma aplekamen även basar för de extremiteter vilka sträcker sig till motosykelns alla reglage medans kameramannen endast kan påverka episoden medelst nervöst skruvande på fokusen.

Kameramannens omdömme kan givetvis även det svikta men skadan blir då i värsta fall en ful min eller en brakskit.
 
Frågan är helt klart befogad.

Distraherar en kamerman tillräckligt för att höja olycksrisken i området?

Ja, eftersom en (om än liten) del kommer alltid att påverkas av hans/hennes närvaro. Särskilt när den närvaron blir riktad mot föraren i kritiska moment av körningen.

Om en tjej flashar tuttarna i kurvan( finns en tråd med video om det här på SH ) - är hon då medskyldig till eventuell olycka? Jävligt omoget att förarna reagerar på det eller hur? Men se tråden...

Jag skulle säga man är personligt medskyldig om man medvetet skapar en onödig distraktion i trafiken som leder till olycka.


Samtidigt är det ett fritt land och helt upp till fotograferna och deras samvete.
 
Last edited:
Är det skillnad om man i förväg annonserar ut att man tänker stå på en specifik plats vid en specifik tid? Förvisso har var och en ansvar för sina egna handlingar, men är det att uppmuntra till annorlunda beteende än normalt?

Det finns posörer överallt, ibland är de lite för farliga för sitt eget bästa... och kanske andras?

(jag säger inte att jag tagit ställning, jag bara undrar)

Jag vart lite ställd då det stod 2 personer ute på åkern och fotade på bulten för någon vecka sedan. Tankarna gick direkt; vad har hänt, vem har kört omkull och nu går dom på åkern och letar delar typ.

Så en tråd där ni fotografer skriver i vilken väg ni på ett ungefär tänkt stå tror jag är en bra idé.

Jag tror absolut inte att fotograferna bidrar till olyckor genom att framkalla mer hastighet osv, däremot kanske det påverkar genom att man tappar koncentrationen och stirrar på kameran istället för vägen, men det tycker jag vi förare får ta eget ansvar för.
 
Jag skulle säga man är personligt medskyldig om man medvetet skapar en onödig distraktion i trafiken som leder till olycka.


Samtidigt är det ett fritt land och helt upp till fotograferna och deras samvete.
Det håller jag helt med på. Frågan är bara var gränsen går när distraktionen blir så pass stor att den framkallar en farlig situation.
 
Det håller jag helt med på. Frågan är bara var gränsen går när distraktionen blir så pass stor att den framkallar en farlig situation.

Jag har för mig att det har funnits fall där våldtäktsmän har friats för att offret har varit för utmanande klädd :va :D
 
Också en älg skapar distraktion...liksom en cyklist, en lastbil och mest av allt en tvär kurva...hantera denna typ av distraktioner ingår i det vi kallar för "köra MC". Kan man inte hantera distraktioner bör man lära sig det och inte skylla ifrån sin brist på skills på något annat.
 
Jag vart lite ställd då det stod 2 personer ute på åkern och fotade på bulten för någon vecka sedan.

Då skulle du ha reagerat likadant på svampplockare, hundrastare, orienterare. kreti och pleti på promenad OSV, eller hur?

Ingen har någonsin fotograferat mig när jag har varit ute och kört (vad jag vet) men jag ser ständigt folk vid sidan av vägen, det distraherar mig knappast.
Skulle dom rikta en kamera mot mig skulle jag väl närmast slå av och tro att det är Hamrén som har blivit deporterad till norrland. (måtte aldrig det ske)
 
Men fan det är väl ändå upp till folk att lära sig behärska sina känsloutsvall! Vad är det för pjosk!

Cheyer är medskylldiga till att jag kör omkull på slangen. Det är för att impa på dom jag uiiilar!
 
Det är ju inte som på syderoupeiska biltävlingar där folk hystar in grus och höbalar på vägen för att få se en olycka.

Men i Umeå har dom nog en viss dragning åt det hållet.

Två incidenter har jag råkat ut för på endurotävlingar just i Umeå.

Ena gången stod lite publik och pekade ut var man skulle köra över ett vattendike! :) Normalt sett kan man lita på publiken, men det var värsta djupa gropen precis där dom pekade. Hade jag inte haft bråttom till mål skulle jag stannat och spöat dom alla tre! :mad:

Andra gången var det arrangörerna (FMCK Umeå) som snittslat banan längs ett bandvagnsspår som ledde ner i vatten som var så djupt att hojen drog in vatten i cylindern. När man sedan står och kickar hojen torr från vatten blir man omkörd av infödingarna som naturligtvis kör utanför spåret och kryssar genom snårsly på sidan om. :mad:

Det här var i mina glory days i början på 90-talet men jag gillar fortfarande inte riktigt Umeå... även om nattlivet där gett mig några positivare minnen också...
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top