Är cross o sm stötdämpare likadana?

Jag heter Lasse skrev:
Har också hört att "folk" som sänkt sina fjädringar höjde tillbaka dem sedan.
En fördel med hög hoj är att fotpinnarna inte slits lika mycket. :hihi
Kör man mycket på crossbana ,som du verkar göra, är det kanske bara bra med längre fjädringsväg.
Frågan är om man behöver så lång fjädringsväg när man åker motard som när man åker cross. Känns som om man inte har full nytta av lång fjädringsväg då man åker på asfalt och grus. Hoppen är ju inte så höga att man behöver sådär jättelång fjädringsväg. Kollar man på en rr-hoj så har den en relativt kort fjädringsväg.
Sanningen borde ligga någonstans mellan rr- och cross-fjädringsväg tycker jag.
Ja de rekomenderade att korta fjädringen om man skulle åka svensk supermoto (dvs rallycrossbana), men nu nästa år blir det ju riktiga banor, iofs inte så långa hopp...

Men varför stanna i sverige? :rolleyes: :hihi :huvet

Såhär ser vår crossbana ut förresten (hoppet längst till vänster börjar tre fyra meter före det man ser på bilden och kommer upp ur en grav):
 

Bifogat

  • PICT2744 (Medium).JPG
    PICT2744 (Medium).JPG
    76.6 KB · Visningar: 96
  • PICT2742 (Medium).JPG
    PICT2742 (Medium).JPG
    100.8 KB · Visningar: 95
Olof Eriksson skrev:
Ja de rekomenderade att korta fjädringen om man skulle åka svensk supermoto (dvs rallycrossbana), men nu nästa år blir det ju riktiga banor, iofs inte så långa hopp...

Men varför stanna i sverige? :rolleyes: :hihi :huvet

Såhär ser vår crossbana ut förresten (hoppet längst till vänster börjar tre fyra meter före det man ser på bilden och kommer upp ur en grav):

Juste tränigsbana. Verkar hyffsat förlåtande för skurna slicks.
De riktiga banorna som utlovas borde väl innebära ännu mer asfalt och således behöva mindre fjädringsväg? :va
 
Jag heter Lasse skrev:
Man kör väl fortfarande med lägre hojar i supermoto.
Jag tycker att det är stor skillnad med sänkt och inte sänkt fjädring.
Hojen blir mkt mer lätthanterlig för motardåka med sänkt fjädring tycker jag. Men det är kanske en smaksak?
Har du testat båda? Vad tycker du är största skillnaden?
Har provat båda själv och gillade inte när hojen var i "crosshöjd".

För min del så känns det som att jag sitter och vinglar på ett par styltor när jag sitter på min hoj (ska fixa bild när jag sitter upp) och jag tror jag skulle kunna hantera den grymt mycket lättare om den vore ca 4-5cm lägre. Då kanske jag tom skulle kunna kicka igång den utan att luta mig mot nåt. Har lyckats två gånger med att fixa det utan motlut :D
 
Jag heter Lasse skrev:
Juste tränigsbana. Verkar hyffsat förlåtande för skurna slicks.
De riktiga banorna som utlovas borde väl innebära ännu mer asfalt och således behöva mindre fjädringsväg? :va
Mindre naturmaterial men större hopp! 2 meter höga får de väl vara i år!
 
Olof Eriksson skrev:
Mindre naturmaterial men större hopp! 2 meter höga får de väl vara i år!

Ok. Låter bra. Tror att det fortfarande inte spelar så stor roll eftersom vi knappast kommer att landa platt efter ett hopp som är 2 meter högt. Hoppas/tror på fina långa platåer med resonabla nedfarter.
 
Måste lägga mig i...
Har du crosslängd på fjädringen som är motardskimsad kommer du säkert att kunna åka lika fort i svängarna men den kommer inte att bli lika snabb att flippa från sida till sida.

Vad gäller längden så kan man inte generalisera fram och bakfjädring. Av någon anledning vill man inte ha en hoj som ligger vertikalt med underlaget då du lätt får chatter i framhjulet.
Därför sänker man ibland hojen bak. Jag hade problem med chatter när det gick riktigt fort tex ur s:et i Sistad.Släppte upp compet bak ca 10click och det blev mycket bättre. Fick en svampigare hoj dock. Pratade med Boding och förstod att det bästa hade varit att längden på dämparen och kört med samma comp.Vet att honda säljer ett länkage som gör hojen lägre bak.

Annars kan man göra som Martin Lind och köra med crosslängd på dämparen bak men säkt gaffel fram. Skapar en hoj med extrem styrvinkel snabba att flippa från sida till sida. Inte helt fel vid snabba banor.....
Det viktigaste för att köra fort på asfalt är att inte ha en hoj med för mycket rörelse. Men är det en väldigt ojämn grusdel så får man kompromissa. Men är det bara asfalt vet jag att springzz rekomenderar 10-15mm frihäng. Jämför det med en cross med pds så är det ca 30-35mm häng fram och bak.

Har fixat en lång dämpare samt en kort båda med samma motardskimsning så jag kommer att exprimentera med detta under nästa år.

Har man en bana att köra på kan man alltid testa sig fram men det tar tid, tur att det är kul.
 
Stoffy skrev:
Måste lägga mig i...

Hörru dudu...du ska inte pröve så möe jämt!
Gör som jag, skruva så lite som möjligt och skyll på att fjädringen är kass när det går dåligt :D
Funkar alltid!
 
Stoffy skrev:
Måste lägga mig i...
Har du crosslängd på fjädringen som är motardskimsad kommer du säkert att kunna åka lika fort i svängarna men den kommer inte att bli lika snabb att flippa från sida till sida.

Vad gäller längden så kan man inte generalisera fram och bakfjädring. Av någon anledning vill man inte ha en hoj som ligger vertikalt med underlaget då du lätt får chatter i framhjulet.
Därför sänker man ibland hojen bak. Jag hade problem med chatter när det gick riktigt fort tex ur s:et i Sistad.Släppte upp compet bak ca 10click och det blev mycket bättre. Fick en svampigare hoj dock. Pratade med Boding och förstod att det bästa hade varit att längden på dämparen och kört med samma comp.Vet att honda säljer ett länkage som gör hojen lägre bak.

Annars kan man göra som Martin Lind och köra med crosslängd på dämparen bak men säkt gaffel fram. Skapar en hoj med extrem styrvinkel snabba att flippa från sida till sida. Inte helt fel vid snabba banor.....
Det viktigaste för att köra fort på asfalt är att inte ha en hoj med för mycket rörelse. Men är det en väldigt ojämn grusdel så får man kompromissa. Men är det bara asfalt vet jag att springzz rekomenderar 10-15mm frihäng. Jämför det med en cross med pds så är det ca 30-35mm häng fram och bak.

Har fixat en lång dämpare samt en kort båda med samma motardskimsning så jag kommer att exprimentera med detta under nästa år.

Har man en bana att köra på kan man alltid testa sig fram men det tar tid, tur att det är kul.

En fråga till dig som verkar lite insatt i fjädringens värld. Du sa att ett häng på 10-15mm vad ska det vara när man sitter på hojen då? Har hört att det inte spelar så stor roll i super moto som cross... Vore bra med ett mått där också.
 
Stoffy skrev:
Måste lägga mig i...
Har du crosslängd på fjädringen som är motardskimsad kommer du säkert att kunna åka lika fort i svängarna men den kommer inte att bli lika snabb att flippa från sida till sida.

Vad gäller längden så kan man inte generalisera fram och bakfjädring. Av någon anledning vill man inte ha en hoj som ligger vertikalt med underlaget då du lätt får chatter i framhjulet.
Därför sänker man ibland hojen bak. Jag hade problem med chatter när det gick riktigt fort tex ur s:et i Sistad.Släppte upp compet bak ca 10click och det blev mycket bättre. Fick en svampigare hoj dock. Pratade med Boding och förstod att det bästa hade varit att längden på dämparen och kört med samma comp.Vet att honda säljer ett länkage som gör hojen lägre bak.

Annars kan man göra som Martin Lind och köra med crosslängd på dämparen bak men säkt gaffel fram. Skapar en hoj med extrem styrvinkel snabba att flippa från sida till sida. Inte helt fel vid snabba banor.....
Det viktigaste för att köra fort på asfalt är att inte ha en hoj med för mycket rörelse. Men är det en väldigt ojämn grusdel så får man kompromissa. Men är det bara asfalt vet jag att springzz rekomenderar 10-15mm frihäng. Jämför det med en cross med pds så är det ca 30-35mm häng fram och bak.

Har fixat en lång dämpare samt en kort båda med samma motardskimsning så jag kommer att exprimentera med detta under nästa år.

Har man en bana att köra på kan man alltid testa sig fram men det tar tid, tur att det är kul.

Anledningen till att du/man får chatter ur kurvor borde vara att under acceleration vill hojen "sätta" sig. Hojens bakända "hissas" ner.
Har du då för mycket kompression så kan cykeln inte sätta sig och då reser sig framändan och slutligen framhjulet i stället, med resultat chatter eller en power wheelie.
Upplever du då hojen som alltför svampig kan du öka returdämpningen en sväng. Nackdelen kan vara att fjädringen kan ha en tendens till att packa ner sig.
 
Jag heter Lasse skrev:
Anledningen till att du/man får chatter ur kurvor borde vara att under acceleration vill hojen "sätta" sig. Hojens bakända "hissas" ner.
Har du då för mycket kompression så kan cykeln inte sätta sig och då reser sig framändan och slutligen framhjulet i stället, med resultat chatter eller en power wheelie.
Upplever du då hojen som alltför svampig kan du öka returdämpningen en sväng. Nackdelen kan vara att fjädringen kan ha en tendens till att packa ner sig.
jag TROR du har fel där. Anledningen till chatter är att du har för mycket vikt på framhjulet och det småsläpper hela tiden.

Så hade jag i alla fall i ingångarn till kurvorna när man inte hade mycket gas. Men sen lärde man sig att ha mer gas igenom kurvan och då försvan det. Alltså mer vikt till bakhjulet.
OBS bara vad jag Tror kan ha helt fel.
 
Jag heter Lasse skrev:
Anledningen till att du/man får chatter ur kurvor borde vara att under acceleration vill hojen "sätta" sig. Hojens bakända "hissas" ner.
Har du då för mycket kompression så kan cykeln inte sätta sig och då reser sig framändan och slutligen framhjulet i stället, med resultat chatter eller en power wheelie.
Upplever du då hojen som alltför svampig kan du öka returdämpningen en sväng. Nackdelen kan vara att fjädringen kan ha en tendens till att packa ner sig.
Vad jag lärt mig det senaste året så stämmer det inte, då det är för mycket vikt på framhjulet under kurvtagning som gör att det släpper, och chatter borde då uppstå genom att fjädringen inte hänger med och lägger stundtals för stor vikt fram.

Bakändan på en cykel reser dessutom när man accelerar!

Dock kan man få styrslag av att man inte belastar framhjulet nog mycket.

När jag tänker på de chatterproblem jag hade på åland så är det precis så, jag har alltid kört med mycke avslag genom kurvorna tills nu på senare. Det resulterade ju i minst en vurpa där också ;)
 
liljekvist skrev:
En fråga till dig som verkar lite insatt i fjädringens värld. Du sa att ett häng på 10-15mm vad ska det vara när man sitter på hojen då? Har hört att det inte spelar så stor roll i super moto som cross... Vore bra med ett mått där också.
Ring Springszz 08 6230303 och prata med "Hulken" han ordnar rätt fjädrar åt dig. Kommer han igång att snacka så får du dig en lektion som heter duga.
Hälsa från stefan så får du 10% rabbat när han bygger om fjädringen åt dig. Går inte att jämföra med original. Bla Martin L och Ola E kör med hans fjädring.
Vad gäller chatter på framhjulet så kan det vara flera orsaker. Precis som många säger så är det ofta för myckert vikt på framhjulet och att gasa fungerar för det mesta bra. Du kan också styra för mycket in i svängen och hjulte tuggar. Du kan även ha att chassi som rör sig för mycket Eller däck som rör sig för mycket vilket kan bero på för mjuk stomme eller för lite luft i. Det kan även vara svårt att veta om det härstammar från bakhjulet eller framhjulet då du bara känner det i framhjulet. Men vist är det kul att testa lite. Rejser du borde skruva lite du oxå... du har ju fördelen till skillnad från mig en medfödd talang. Själv försökar jag kompensera detta med high tech hoj och rätt inställningar. Jimmy kommer i alla fall att få sig en riktig match i år.Ligger i hårdträning he he.
 
Stoffy skrev:
Ring Springszz 08 6230303 och prata med "Hulken" han ordnar rätt fjädrar åt dig. Kommer han igång att snacka så får du dig en lektion som heter duga.


Japp, och Stoffy kommere att hålla teorilektioner om fjädringsinställningar på träningslägret. Han e ju bara bäst. (på det åxo) :fatta!
 
Back
Top