Är cross o sm stötdämpare likadana?

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
Aa vafan ska man börja?
Jag är inne på att köpa någon Husa-cross.
Jag hade tänkt o köpa ett smkit till hojen också. Men hur är det med stötdämpningen?
Vi utgår från en FE 550, ingen direkt årsmodell utan lite mera "allmänt" kring den modellen. Jag kommer köra aktivt _hela_ året, de blir 4-5månader cross och resten sm.

1. Är cross och sm dämpare till en modell likadana?
Tex. på en 550 i sm och cross-utförande, är det enda som skiljer deras dämpare åt själva fjädern/fjädrarna? Själva dämparfästet/bultarna/längden osv är väl fortfarande den samma eller?

2. Säg tex. att jag köper en FE 550 husa(cross), skulle det då gå att köpa sånna fjädrar som sm-modellen har och sedan byta ut dom mot cross-fjädrarna både fram och bak?
Då har jag la fått exakt sånna dämpare som en "riktig" husa-motard har?

Jag har letat x antal timmar på nätet/googlat utan att ha funnit dom svar jag söker. Detta är ett sista försök innan jag blir galen :crash .
Är jag ute och cyklar eller kan jag åka en hel säsong på gatan med cross-stötdämpare?
Och om inte annat lär det väl se rent ut sagt fult ut med sm-hjul på crossdämpare, och halva meningen med o åka motard är ju att posa så... :7peta ?

TACK PÅ FÖRHAND =D!

En SM fjädring har oftast lite kortare slaglängd och är hårdare inställd inuti gaffel och bakdämpare, fjädrarna skiljer inte så mkt. Du klarar dig utmärkt på crossfjädring året runt, bättre än att köra med stenhård SM fjädring i skog och på crossbana tycker jag iaf.

rejser skrev:
En SM fjädring har oftast lite kortare slaglängd och är hårdare inställd inuti gaffel och bakdämpare, fjädrarna skiljer inte så mkt. Du klarar dig utmärkt på crossfjädring året runt, bättre än att köra med stenhård SM fjädring i skog och på crossbana tycker jag iaf.

Oki, asså det där med hårdheten på motardfjädrar är inget problem för mig då jag alltid kört motard och är van vid den typen av gafflar.
Men jag kanske har drömt det eller så ser det bokstavligt talat mongo ut me crossdämpning på smhjul? Fast jag kanske ska sluta oroa mig så jävla mycket och bara köra på :huvet !?

Ktm'arn skrev:
Men jag kanske har drömt det eller så ser det bokstavligt talat mongo ut me crossdämpning på smhjul? Fast jag kanske ska sluta oroa mig så jävla mycket och bara köra på :huvet !?

Mongo hurdå? Att hojen är 2-3cm högre än en med "riktig" sm fjädring?
Ser det mongo ut på den här bilden...helt original crossfjädring :hihi

Bifogat

• vert28.jpg
    vert28.jpg
    61.2 KB · Visningar: 286
rejser skrev:

Så det är lägre med sm-fjädring alltså? Fan, det skulle jag behöva.... Hur gör man annars för att få ner hojen 2-3-4 cm nämre backen? Jag har sänkt ner styrkronan så mycket det går innan det tar i styret men skulle behöva risers för att få ner det ytterligare och även få lite annan gaffelvinkel (kanske blir mer svårsvängt? Det kvittar då jag kraschar ändå iofs)
Dra ihop fjädern går ju iofs men hur påverkar det körningen? Jag tycker min är helstum som den är i dagsläget. Köpa kortare fjäder eller göra som på busbilarna, kapa med rondellen :D

rejser skrev:

Du har ju till stor del rätt men att utgå från en bild som är tagen mitt i en kurva snett framifrån en hoj med hyffsat nerlägg kanske inte är den bästa exempelbilden :hihi !
Men vad jag själv har sett på framförallt nyare exc 525:or med smkit så ser dämparna lite väl långa ut när ingen sitter på hojen, asså att dämparna är "för långa", ser ut som hjulen liksom är för långt ifrån hojen. Fast o andra sidan har jag bara sett det på bild på datorn, aldrig i irl. Och hur det skulle sett ut med föraren har jag aldrig sett. Råkar du har en bild på de i bakfickan får du gärna slänga upp den här :tummenupp !

Får man fråga hur lång du är och om får du ner fötterna helt osv på din 125a?
För jag har fått ett kanonpris på en ktm 125a 02:a, vore mycket tacksam för svar :Bugar :Bugar ! Sitthöjden är väl 930mm på din hoj om jag inte minns fel?

Dee_cati skrev:
.....Köpa kortare fjäder eller göra som på busbilarna, kapa med rondellen :D

Skulle du kunna översätta den meningen till svenska :crash ?

Last edited:
Först å främst är väl FE en endurocykel, FC är väl crossmodellerna?

Min cykel är inte kortad på något sätt utan den har samma höjd som crosscykeln. För ett par år sen så körde man med lägre hojjar i supermoto men nuförtiden så har man kvar samma slag. Det som skiljer är shimsningen. Man använder samma fjädrar som för cross.

KTM 660, 625 och 640 har inte riktig motardfjädring. Det är väl bara racing-modellerna som har det, dvs KTM 450/525 i supermotoversion och husaberg FS. Även om man bygger om dessa cyklar också.

Ser du mig nån gång skaru rycka tag i mig så får du prova min cykel (jag gissar att du inte heller är särskilt stor när du frågar så). Har inne bakdämparn hos öhlins nu för ombyggnad igen, för tydligen tyckte inte dom att springzz gjort vettigt jobb, så nu äntligen kommer jag få rätt fjädrar för min vikt också ;D

*Edit, sen beror det väl lite på vad nivå du åker på å varför du åker cykeln. Ska du ha den som blandhoj för att de e roligt eller att det är första året du åker supermoto så lämna den med crossfjädring. Speciellt om det är en 125a som du ska åka på. När du kommer till SM banan så styvar du bara på lite på komp å retur så haru en duglig cykel att träna på iaf!

Last edited:
Ktm'arn skrev:
Får man fråga hur lång du är och om får du ner fötterna helt osv på din 125a?
För jag har fått ett kanonpris på en ktm 125a 02:a, vore mycket tacksam för svar :Bugar :Bugar ! Sitthöjden är väl 930mm på din hoj om jag inte minns fel?

Jag är väl sisådär 172cm nånting.
När nästan ner helt, inte riktigt men det känns inte som nått problem heller.
Man ska ju stå på fotpinnarna typ 90% av tiden man kör ändå.

Olof Eriksson skrev:
Först å främst är väl FE en endurocykel, FC är väl crossmodellerna?
.....

Jag är nästan säker på att de e så ja, men för att hålla mig på den säkra sidan så håller jag det osagt!
Sjysst av dig förresten :), synd bara att du bor i Skellefteå och jag i Göteborg men men. Tack för svaret förresten!

-

rejser skrev:
Jag är väl sisådär 172cm nånting.
När nästan ner helt, inte riktigt men det känns inte som nått problem heller.
Man ska ju stå på fotpinnarna typ 90% av tiden man kör ändå.

Oki! Aha har du a1 eller? Kör du gata eller bara bana då?
Fan va gött, jag e strax över 172cm också, då vet ja att 125an "passar mig" =D!
Mitt a1kort bör dimpa ner i brevlådan snart också om allt går enligt planerna :hihi
Sen blir man la ca 2cm kanske 3cm längre med cross-stövlar...

Ktm'arn skrev:
Jag är nästan säker på att de e så ja, men för att hålla mig på den säkra sidan så håller jag det osagt!
Sjysst av dig förresten :), synd bara att du bor i Skellefteå och jag i Göteborg men men. Tack för svaret förresten!

Mitt a1kort bör dimpa ner i brevlådan snart också om allt går enligt planerna :hihi
Sen blir man la ca 2cm kanske 3cm längre med cross-stövlar...
Arå, men jag lär ju ska va en hel del i södra sverige under nästa sommar, då det blir sex tävlingar där och 300 mil tor te varje...

Förresten behöver du inte bry dig särskilt mycket om du e 172. Jag är 9cm kortare än det.

Olof Eriksson skrev:
Min cykel är inte kortad på något sätt utan den har samma höjd som crosscykeln. För ett par år sen så körde man med lägre hojjar i supermoto men nuförtiden så har man kvar samma slag. Det som skiljer är shimsningen. Man använder samma fjädrar som för cross.

!

Man kör väl fortfarande med lägre hojar i supermoto.
Jag tycker att det är stor skillnad med sänkt och inte sänkt fjädring.
Hojen blir mkt mer lätthanterlig för motardåka med sänkt fjädring tycker jag. Men det är kanske en smaksak?
Har du testat båda? Vad tycker du är största skillnaden?
Har provat båda själv och gillade inte när hojen var i "crosshöjd".

Ktm'arn skrev:

Hehe...jag är änna 32 djävla år gammal numera såå...
Kör 125 i skogen denna vinter bara för att det är kul inte för att jag inte får köra nått annat :)

Jag heter Lasse skrev:
Man kör väl fortfarande med lägre hojar i supermoto.
Jag tycker att det är stor skillnad med sänkt och inte sänkt fjädring.
Hojen blir mkt mer lätthanterlig för motardåka med sänkt fjädring tycker jag. Men det är kanske en smaksak?
Har du testat båda? Vad tycker du är största skillnaden?
Har provat båda själv och gillade inte när hojen var i "crosshöjd".
Jag har inte kört samma hoj med längre å kortare fjädring. Men med kortare fjädring är den inte lika behaglig att hoppa med (ut ur den erfarenhet jag har av olika hojjar).

Jämfört jesses 540 som är lägre och min honda så är hans mer kvickstyrd, och det är väl en fördel, men jag tycker min duger bra ändå. De e stor skillnad på cross och motardfjädring dock, om du nu provat normalhög crossfjädring men inte motard.

Olof Eriksson skrev:
Jag har inte kört samma hoj med längre å kortare fjädring. Men med kortare fjädring är den inte lika behaglig att hoppa med...

Tror faktiskt att du som är såpass kort skulle känna dig mer hemma på en lägre hoj, det blir ju en känsla av att det går att kasta runt lättare med en lägre/mindre hoj. En grov jämförelse är ju när man kör en minicross, visst känner man sig helt odödlig på en sån?
De få hopp som är på en supermotobana är ändå bara att smälla in i med så hög fart som möjligt och hoppa så lågt som möjligt, behagligt eller inte.

Okej, gött nu när man äntligen har fått lite 'feedback' så att säga :tungan!
Aja men det får bli ett smkit till våren, känner jag mig inte nöjd med dämpare i crosshöjd så får jag väl besöka närmaste öhlins-åf så får la dom modda dämparjefflarna lite åt mig!
Tack för hjälpen alla!
:Bugar :Bugar

/Ktm'arn!

rejser skrev:
Tror faktiskt att du som är såpass kort skulle känna dig mer hemma på en lägre hoj, det blir ju en känsla av att det går att kasta runt lättare med en lägre/mindre hoj. En grov jämförelse är ju när man kör en minicross, visst känner man sig helt odödlig på en sån?
De få hopp som är på en supermotobana är ändå bara att smälla in i med så hög fart som möjligt och hoppa så lågt som möjligt, behagligt eller inte.
Det är kanske så men jag ser det som en fördel att inte nå ner då jag blir tvingad till att träna upp balansen :) Sen åker jag rätt mycke crossbana också! Och skulle man nu råka hamna i mettet eller nånstans där de har rejäla hopp så kommer man väl ha fördel av det :)

Men du e inte fel ute! Kanske kanske!

Olof Eriksson skrev:
Jag har inte kört samma hoj med längre å kortare fjädring. Men med kortare fjädring är den inte lika behaglig att hoppa med (ut ur den erfarenhet jag har av olika hojjar).

Jämfört jesses 540 som är lägre och min honda så är hans mer kvickstyrd, och det är väl en fördel, men jag tycker min duger bra ändå. De e stor skillnad på cross och motardfjädring dock, om du nu provat normalhög crossfjädring men inte motard.

Jag har testat både crosshöjd/crossfjäding och crosshöjd/motardfjädring samt motardhöjd/motardfjädring på samma hoj och skillnaden är stor enligt min mening. Det senare är klart att fördra. Med de låga hoppen som vi har i supermoto behöver man sällan ha så lång fjädringsväg.
Synd att vi inte får ha rytmssektioner i supermoto, typ woops och dyl.
Skulle gärna ha lite vallböjar också. Så att man får lite fördel av att ha kört i skogen och på crossbana.

[QUOTE
Skulle gärna ha lite vallböjar också. Så att man får lite fördel av att ha kört i skogen och på crossbana.[/QUOTE]
Det ska ju vara det på en RIKTIG super moto bana fast det har vi ju inte i vårat land .... :(

Jag heter Lasse skrev:
Jag har testat både crosshöjd/crossfjäding och crosshöjd/motardfjädring samt motardhöjd/motardfjädring på samma hoj och skillnaden är stor enligt min mening. Det senare är klart att fördra. Med de låga hoppen som vi har i supermoto behöver man sällan ha så lång fjädringsväg.
Skulle gärna ha lite vallböjar också. Så att man får lite fördel av att ha kört i skogen och på crossbana.
Jag ska inte säga emot dig för du har uppenbart mer erfarenhet. Dock säger de som skruvar motardfjädring att man behåller orginallängden!

Hursomhelst så tycker jag att min hoj vart kanon jämfört me de sänkta hojjar jag kört på crossbanor! Vad det beror på bör jag väl inte gå in på då :) Har lagt all tid på att lära mig köra å litat på andra när det gäller fjädring. (sånna som borde veta vad dom pratar om, som springzz och öhlins, samt folk som kört på högre nivå)

Olof Eriksson skrev:
Jag ska inte säga emot dig för du har uppenbart mer erfarenhet. Dock säger de som skruvar motardfjädring att man behåller orginallängden!

Hursomhelst så tycker jag att min hoj vart kanon jämfört me de sänkta hojjar jag kört på crossbanor! Vad det beror på bör jag väl inte gå in på då :) Har lagt all tid på att lära mig köra å litat på andra när det gäller fjädring. (sånna som borde veta vad dom pratar om, som springzz och öhlins, samt folk som kört på högre nivå)

Har också hört att "folk" som sänkt sina fjädringar höjde tillbaka dem sedan.
En fördel med hög hoj är att fotpinnarna inte slits lika mycket. :hihi
Kör man mycket på crossbana ,som du verkar göra, är det kanske bara bra med längre fjädringsväg.
Frågan är om man behöver så lång fjädringsväg när man åker motard som när man åker cross. Känns som om man inte har full nytta av lång fjädringsväg då man åker på asfalt och grus. Hoppen är ju inte så höga att man behöver sådär jättelång fjädringsväg. Kollar man på en rr-hoj så har den en relativt kort fjädringsväg.
Sanningen borde ligga någonstans mellan rr- och cross-fjädringsväg tycker jag.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman