Är bromsklossarna slut?

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Jag tycker mina bromsar mattas ganska fort vid hårda bromsningar, är dom slut eller är det dåliga belägg eller är det så på denna hoj?
Jag har fått lite olika svar och tänkta slänga upp en tråd här med och kolla!

Jag har en gixxer 750 -96:a
Pratade med en kille på en hyfsat ny busa, och sa att hans bromsar mattas med.. Han trodde det var ungefär samma bromsar på dom?

Nån som har koll på bromsar..
Om jag skall byta belägg, vilka är bra, orginal, racedito?
 
Faan vad mycke problem du har med din hoj... Jag som trodde jag hade skaffat det värsta vraket man kunde hitta. :rolleyes:

Inte för att jag är nån specialist men bromsarna borde väl inte mattas pga att beläggen är slitna. Om det är ett par mm eller mer så borde dom ju duga ett tag till.
 
LJ:
Hehe, ja lite trubbel har jag, men än så länge är det väl inget som kommer fixas rätt lätt som det ser ut, en stor del är väl att jag vill fixa i ordning hojen så bra det går, därför kollar jag minsta tvivelaktighet.. Eftersom det finns så duktiga och vänliga personer här skriver jag mycket frågor här!

Sen så är det ju en nästan 9 år gammal pryl.. Man får ha lite överseende..
Jag är överlag nöjd med hojen fortfarande helt klart!

Har du köpt din nyligen?

KK74, Ninjaboy:
Tack för tipset om bromsvätska!
Skall kolla detta genast!
 
Hur "mattas" bromsarna?
Gammal bromsvätska kan innehålla fukt, men blir egentligen bara ett problem om fukten blir så varm att den förångas, dvs du måste få bra temp på oken.
Olika belägg har olika beteende varma och kalla.
Om beläggen är slut ser du dels lätt om du kikar in i oken framifrån/uppifrån, men är de verkligen slut så borde det märkas på ständigt dålig bromsverkan eller oljud.
 
Det kan vara dags att renovera oken. Jag hade samma problem på min gsxr600 -97. Testa att lyfta upp framhjulet och snurra på hjulet. Bromsa hårt och släpp bromsen, snurrar det lätt eller ligger beläggen på litegrann?
 
Jag skall kolla dessa saker..
Tack skall ni ha..
Ser ju ut att bli regn restan av dagen med, och då blir det ju mecka i stället!
 
HansJ skrev:
Hur "mattas" bromsarna?
Gammal bromsvätska kan innehålla fukt, men blir egentligen bara ett problem om fukten blir så varm att den förångas, dvs du måste få bra temp på oken.
Olika belägg har olika beteende varma och kalla.
Om beläggen är slut ser du dels lätt om du kikar in i oken framifrån/uppifrån, men är de verkligen slut så borde det märkas på ständigt dålig bromsverkan eller oljud.
Bromsarna mattas som om dom bli för varma, och börjar då bli "svampiga" / tar dåligt..
Detta utan att jag bromsat allt för mycket, mycket tidigare än vad jag tycker borde vara normalt..
 
Hultan skrev:
LJ:
Hehe, ja lite trubbel har jag, men än så länge är det väl inget som kommer fixas rätt lätt som det ser ut, en stor del är väl att jag vill fixa i ordning hojen så bra det går, därför kollar jag minsta tvivelaktighet.. Eftersom det finns så duktiga och vänliga personer här skriver jag mycket frågor här!

Sen så är det ju en nästan 9 år gammal pryl.. Man får ha lite överseende..
Jag är överlag nöjd med hojen fortfarande helt klart!

Har du köpt din nyligen?

Jag köpte den i början av augusti och har väl avverkat ca 400mil. Även jag har ju en del småfel som jag tänkte jag skulle fixa under vintern. Det kommer nog komma en och annan tråd från mig oxå om hur jag ska göra när inte mekhandboken räcker till.

/Johan
 
LJL skrev:
Jag köpte den i början av augusti och har väl avverkat ca 400mil. Även jag har ju en del småfel som jag tänkte jag skulle fixa under vintern. Det kommer nog komma en och annan tråd från mig oxå om hur jag ska göra när inte mekhandboken räcker till.

/Johan
vit/blå?

Lycka till med den!
 
Förövrigt så har jag nu kollat mina belägg och det är mer än 2mm kvar, så det där med byta bromsvätska?
Hur gör jag, jag har inte tummen mitt i hand, har bara inte gjort det innan :) ..

Nåt enkelt tips, eller måste jag kolla manual eller handbok?
Fan vad korkad jag låter :)
Tacksam för lite tips!
 
2 mm är lite för lite, tycker jag. Byt belägg (helst original) och vätska så ska du se att de blir som nya. Gör rent oken/kolvarna ordentligt också.

När jag byter bromsvätska brukar jag suga ur geggan som finns i behållaren och hälla på ny bromsvätska. Fast först har jag tryckt tillbaka kolvarna i oken för att ha så lite gammal vätska i oken som möjligt. Sen är det bara att lufta och fylla på i behållaren vartefter.

Om du byter vätska utan att byta belägg får du notera nivån i burken innan du börjar och inte fylla på mer än så.
 
Mattias skrev:
2 mm är lite för lite, tycker jag. Byt belägg (helst original) och vätska så ska du se att de blir som nya. Gör rent oken/kolvarna ordentligt också.

När jag byter bromsvätska brukar jag suga ur geggan som finns i behållaren och hälla på ny bromsvätska. Fast först har jag tryckt tillbaka kolvarna i oken för att ha så lite gammal vätska i oken som möjligt. Sen är det bara att lufta och fylla på i behållaren vartefter.

Om du byter vätska utan att byta belägg får du notera nivån i burken innan du börjar och inte fylla på mer än så.
Ok, tack skall du ha, jag skall försöka då!
Lufta och sånt då?
Det finns inget "hur gör jag" dokument eller motsv. nånstans?
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top