Är BMW 320/323 -00 nåt att ha?

Saab 9-5 tycker jag är en trevlig bil och stolarna passar mig, upplever inte det som vissa tidigare har skrivit. Men en sak att tänka på vid köp av 9-5 förutom att de inte är att jämföra med en BMW. är att de har haft lite problem med dem med oil sludge etc. och det har gett det dåligt rykte samtidigt som det finns väldigt många exemplar på beg. marknaden. Detta leder ju till att det går att köpa bilen billigt men att det blir en helvete att försöka sälja den.
 
Exempelvis på andra bilar med lite effekt.
Volvo v90 aut runt 1.3 blandat. Aldrig under litern.
Bmw E300 aut runt 1.2 blandat. 1l blandat.
Saab 900 turbo runt 1.1 blandat 0.87 långkörning.

En sån skulle man ha....

Men allvarligt, jag har en 525iA -93 och använder till och från jobbet med. Det är under en mil enkel väg och den drar runt 1.2 med en massa kallstarter osv. På landsväg kan den dra runt 0.8-0.9. Skapligt för en tung bil tycker jag.
Men som sagt, en modern liten diesel är svåröverträffat!
 
Tänk på att 320 hade 150 hk och var på 2 lit cyl vol i början, men ändrades sedan till en 2,2 med 170 hk men fortfarande med benämningen 320...

Tror att detta skedde -00 -01
 
Tänk på att 320 hade 150 hk och var på 2 lit cyl vol i början, men ändrades sedan till en 2,2 med 170 hk men fortfarande med benämningen 320...

Tror att detta skedde -00 -01
Model: Engine: Power: Topspeed: Year:

320i M52 6 cylinder 150 HP 219 km/h 1998 - 2000
320i M54 6 cylinder 170 HP 226 km/h 2000 - 2005
 
köp en saab 9000 T... min är fruktansvärt bra! nu på vintern har jag en 900i och den är också fruktansvärt bra!
 

Bifogat

  • 9000.jpg
    9000.jpg
    75.4 KB · Visningar: 104
  • 900.jpg
    900.jpg
    70.3 KB · Visningar: 82
Last edited:
Vad är problemet? Hade tidigare en BMW E34 540iT (manuell) klippstabil på vintern med DSC-T inkopplad. Kopplade man ur den kunde man provocera bilen till ställ i kurvor (parkeringsplatser) etc. Tycker min FWD V40 samt mina föredettingar Ford Eskrot HGV och Mitsubishi Sigma var är/var betydligt mer osäkra.

Har nu skaffat en ny 540 (e39) touring, fick den dock att släppa igår inne i stan, vinterdäck + avstängd DST + fullgas = SKOJ... =)
 
Varför skulle den inte fungera bra på vintern? Jag har en...

Vi var och tittade på en sådan bil förra veckan. Det fanns inga vinterdäck till bilen eftersom den, enligt säljaren, var en bil man körde på sommaren.....
 
Så jävla svenskt att diskutera skrot. Ingen har egentligen ett enda intresse i bilen och väljer därför mellan skrot och plåtrester.
Köp hellre en ordnetlig bil från början och satsa på den.

Min kompis köpte en asgammal BMW 730 -89 som gick felfritt trots 27.000mil, inga papper och alla hade ägd den.
Han behövde bara byta olja, filter, tändstift och fylla på bensin - aldrig fel på besiktningen. Åkte som en kung vart han än skulle.
Efter sina pärons påtryckningar(de kör Volvo S70) sålde han den gamla häcken och köpte en 320 -00 med alla papper, få ägare och halvfint skick enligt mitt tycke. Efter 3 veckor börjar den gå lite hoppigt och det var väl dags för service. Det kostade runt 5.000kr på Ali Babbas snabbilservice runt hörnan "utan kvitto" för att han är snål som fan. Då skulle den vara klar för besiktningen.
Där fick den 6st 2or. Lampor var felställda, bensinrören läckte(PÅ EN BIL FRÅN 2000???) och div stag/styrleder var det glapp i.
På BMW beställer han original bränslerör, kostade runt 100lappen faktiskt.
Ali Babba talar om för honom att han måste demontera bensintanken om han ska sätta i originalrören och ber honom återkomma med böjbara kopparrör. Inne på BMW vill de inte ta tillbaka stålrören då inte ens BMW SJÄLV använder sig av dem när de bytar.
Sen att det står på en styr skylt mitt framför näsan på en när man talar med idioterna bakom disken: "HÄR BYTAR VI INTE BORT DIN BMW, ENDAST ORIGINALDELAR DÅ NI LÅTER OSS SOM ÄR AUKTORISERAD TA HAND OM BILEN"
Jaja, det får stå för dem.
Många vändor fram&tillbaka så får Ali Babba rätt på det och bilen kommer igenom besiktningen åter igen. Veckan därpå börjar airbagvarningslampan lysa i instrumentbrädan. Grattis till en riktig plastig skitbil som det knappt ens går att växla normalt med.

Undvik 3serien så långt det bara går.

Själv kör jag 7serien och trivs mycket bra med det. Alla som tror att de är överjävligt svindyra talar bara utan erfarenhet. Problemfria är de ju inte, för vilken bil är det men varje gång jag kör in på besiktningen och de lyser undertill kommenterar de att den ser helt ny ut undertill&överallt och börjar genast spekulera i vilken årsmodell det är etc etc.
Sköter man bilen/hojen som man ska håller de i nästan all evighet.

Av alla bilmärken jag haft så har faktiskt BMW fungerat bäst dock så tycker jag att även de börjar tappa i kvalité&känsla för att "spara in pengar".
1996 såldes BMW 525i(2494ccm, 192HK) E34 samtidigt som BMW 523i(2494ccm, 170HK endast) E39 och den gamla modellen av 5serien, E34, kostade då i grundpris 345.000KR!
Den nya modellen som säljs samtidigt med lika stor motor, fast klenare, fick man för endast 285.000kr i grundpris.

Hur kan man spara in 60.000kr på den NYARE bilen om man inte använder sig av grejjer med sämre kvalité som därmed är billigare?

BMW håller på att bli samma skrot som resterande av världens bilar. Snart är det väl endast Maybach och Rolls Royce som håller måttet. Ferrarri är ju bara Fiat tex... Sista fina bilen BMW spottade ut var E38an. Har hört likadant från många håll faktiskt.

Så till trådstartaren, vill du ha världens bästa bil ska du satsa på en 525 E34 från 1996 - lycka till.
Här är min E38, sett från köket. Fin som satan, men den blåa E32an framför är faktiskt kvalitémässigt bättre - precis som E34 vs. E39.
 

Bifogat

  • utsiktmcobil.JPG
    utsiktmcobil.JPG
    57.6 KB · Visningar: 153
Vi var och tittade på en sådan bil förra veckan. Det fanns inga vinterdäck till bilen eftersom den, enligt säljaren, var en bil man körde på sommaren.....

Ja, helt klart. Vill man ha kvar sin bil länge kör man inte med den på vintern.
 
klart du ska köpa bmw, satsa på en 2.2L (320 -01) dom funkar klockrent som vinterhärkar med asc, eller var det dsc? :D . kolla rosten, på min byttes dörrar, huv å bagagelucka på rostskyddsgarantin :)

img442fe5f6afc8f.jpg
 
klart du ska köpa bmw, satsa på en 2.2L (320 -01) dom funkar klockrent som vinterhärkar med asc, eller var det dsc? :D . kolla rosten, på min byttes dörrar, huv å bagagelucka på rostskyddsgarantin :)

img442fe5f6afc8f.jpg

Den var fin!

Hade det varit en 328 hade jag dräglat.
 
9-5, vet jag knappt inget om. 9-3or med 2,0liter turbo på 185hk är snusikgt bra och går billigt annars kan du inte köra.
Stolarna tycker jag är kalas.
Det ända som pajat på 9-3 under ialf 15000k mil är slitdelar och lcd-displayen.

Bmw 6or har jag aldrig sett under 1,2 blandad.. men men smaken är som baken, Saab är kalas!


Undrar vem det är som inte kan köra här egentligen! :dummer

klart du ska köpa bmw, satsa på en 2.2L (320 -01) dom funkar klockrent som vinterhärkar med asc, eller var det dsc? :D . kolla rosten, på min byttes dörrar, huv å bagagelucka på rostskyddsgarantin :)

img442fe5f6afc8f.jpg


Riktigt fin bil!
Gillar fälgarna skarpt :tummenupp
 
Last edited:
Nu ska vi se, jag har ägt 2 st BMW E46, en Lexus IS200 samt kör nu en Audi A4 Quattro -03.

Lexus, nej tack! smäckig bil med mycket knirr & knarr, & för spejsad interiör, känns ej harmonisk, & för mig som är 185 cm kändes den för liten, men OK, snygg kaross har den!

Audi, A4:an har en fantastisk byggkvalitet, min bil har rullat 13.200 mil & känns fortfarande ny, grym interiör & känns väldigt tight! 1.8T motorn kan lättas chippas till över 200 hk, & ändå vara mjuk & fin i sin karaktär, samt ganska snål.
MEN!! den har ingen karaktär, ingen själ alls....väldigt präktig...

BMW, har ägt 2 st M3 E36 samt 2 st E46 varav en 320 2.2 M-Sport.
BMW har en känsla som är svår att sätta finget på, den är rolig att köra, har tight chassie & man "känner" vägen på ett helt annat sätt än t. ex Audin.
Rak sexa + bakhjulsdrift är ett klassiskt & vinnande koncept.

Idag provkörde jag en 330 Ci M-Sport, & trillade dit igen!
Så nu ska Ådin bort & en BMW återigen pryda uppfarten! :tummenupp

Kebabbräsers är nice, lr...?
En Jantelagare! välkommen! :pannkyss
 
Last edited:
Vi var och tittade på en sådan bil förra veckan. Det fanns inga vinterdäck till bilen eftersom den, enligt säljaren, var en bil man körde på sommaren.....
Ja, det var ju en bra anledning. Som tidigare sagt så gillar inga bilar vintrar med salt och skit, men att en 330 är sämre än nåt annat tror jag inte på. Däremot så passar inga fälgar mindre än 17" vilket gör vinterdäcken en aning dyrare.
 
Jag var tidigare BMW frälst och har haft allt från 316 till M5. Bakhjulsdrift är både roligt och pålitligt på vintern. Körde M5 med 400 hk utan problem både med och utan antispinn. Sedan köpte jag en gammal Audi A6 2,8 quattro som extrabil på vintern och sedan var jag fast. Audis 4-hjulsdrift är helt underbar på när det är halt, man behöver aldrig skotta snö när man är inplogad bara att ladda. Jag bytte snabbt ut M5 mot en S6 och nu är jag inne på min andra S6. Förra vintern körde jag några veckor utan vinterdäck och det var inga problem trots isgata och 340 hk...

BMW har mera körgalda bilar än Audi men på vintern så är 4-hjulsdrift att ett strå vassare.

Framhjulsdrift går fet bort det är livsfarligt och vidrigt att köra.:zpy
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top