Jag har faktiskt svårt att förstå problemet att köra bakhjulsdrift på vintern, framför allt i en så välbalanserad bil som e46. Det går utmärkt att koppla ur DSC och köra runt utan att snurra, sladda konstant eller dö. Det går utmärkt att starta från rödljus eller fickparkera i snö. Sluta vara digital på reglagen. Och ja, det ÄR kul att sladda och det går att styra bilen med gasen.
Förstår inte heller vad folka snackar om, jag kör själv 4000 - 5000 mil om året och har haft VW Pissat TDi, Volvo S40 - 2.0T, SAAB 9-5 2.3T, Volvo S60 2.4T (chippad) och BMW 320i Touring (E46). Kör nu en BMW 325i (E90) och om en vecka får jag min nya 320d Touring.
BMW:na med bakhjulsdrift och DSC samt 50/50 viktfördelning är de bilar jag litar absolut mest på när det är vinterväglag. Känns nästan som om man kör spårbundet när DSC:n är inkopplad. Med den urkopplad blir bilkörningen "aktiv"...
Har även provkört Ådi A4 och A6 och visst, det är fina bilar, men jämfört med BMW så ligger de ett steg bakom. Får erkänna att S60:n och även flickvännens V50 är de bilar jag sätter högst bakom BMW.
Att 320i E46 med 2,2 litersmotorn på 170 hk skulle vara trött håller jag inte med om, visst, den fick pisk av min S60 2.4T men den var ju chippad.
Volvon hade även problemet att inte få ner kraften i backen. Med BMW:n trycks man iväg lite. SAAB:en slirade mest omkring och slet framdäck. Vettefan vad dom sysslar med i Trollhättan men dom bör nog sadla om till annan tillverkning än bilar. Kanske ska ta upp STIGA´s tillvekning av snowracers eller nåt.
Hittar du ett bra ex av E46 så köp. Reservdelarna och servicen är inte dyrare till den än till andra märken.