Är bilprovningen något man ska ha kvar?

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Svara helt så seriöst det går. Jo visst finns det nitiska personer inom detta yrke men de finns i alla andra yrken också. Visst har de tyvärr monopol på detta men om den inte fanns vågar man lita på verkstäderna? Somliga har kanske tummen mitt i handen eller är hobbymekar. Det är trots allt din egen säkerhet det gäller ibland.
 
Sverige är väl det enda land som har bilprovning som jag har förstått det?
 
Om vi inte hade Bilprovningen så skulle ju polisen med sina redan små resurser vara tvungna att göra betydligt fler flygande besiktningar och det är väl knappast bra ur synvinkeln att vi alla vill ha färre rattfyllon och hojtjuvar.

Det kostar ju inte direkt mycket att besikta, dessutom blir det ju färre och färre besiktningar för nya fordon, jag tror att jag inte behöver besikta på fyra år. Det är väl bara fighters och turbobyggen som är ovän med Bilprovningen.
 
OOPS! Svara gärna i den andra poll tråden!!

Verkar inte kunna ta bort denna tråd!

Hannez eller Swedie ni får gärna ta bort denna tråd! men inte poll tråden.
Tack!
 
Med tanke på att vi sönderbeskattade svenkar inte har några pengar,vilket bidrar till att vi sitter med en av europas äldsta "bilparker".
Så är nog inte bilprovningen en så dum ide..
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top