Är batteriet slut?

Jag har faktiskt alltid en startbooster med mig, har räddat mig en gång, och även en annan Knutter en gång.
På min gamla Tenere (2012) var det ett helsike att komma åt batteriet, man var tvungen att lyfta på tanken.
Så där drog jag fram plus och minuskablar under sadeln, 10mm2, för att kunna hjälpstarta den.
Så jag håller med @Coola Ola , vissa hojar har batteriet på ett krångligt ställe.

Hur stor är startboostern? På min bike har har jag förutom det minimala verktygskittet plats för ca ett kreditkort…
 
Egentligen är det obegripligt varför det inte går att köpa motorcyklar med kickstart, åtminstone som backupssystem. Alla springer i panik och köper vevradio i dessa orostider, men om apokalypsen kommer måste det väl ändå vara bra mycket viktigare att kunna starta hojen än att slösa en massa rörelseenergi på att kunna lyssna på "Ring så spelar vi".
 
Exakt. Egentligen borde man ju ha en lapp på garageväggen med datum för senaste batteribytet, så att man råkar snegla på den nästa gång hojen börjar bli svårstartad - som en påminnelse om att det kanske är dags att byta batteri och därmed slippa bli stående nånstans.
Startar hojem hemma i garaget så är batteriet friskt. Risken att bli stående ute pga dåligt batteri är då som jag ser det liten.
Men startar inte hojen hemma i garaget utan det måste kopplas in laddare eller starthjälp för få igång motorn, då har man symptom på ett åldrat batteri.
 
Egentligen är det obegripligt varför det inte går att köpa motorcyklar med kickstart, åtminstone som backupssystem. Alla springer i panik och köper vevradio i dessa orostider, men om apokalypsen kommer måste det väl ändå vara bra mycket viktigare att kunna starta hojen än att slösa en massa rörelseenergi på att kunna lyssna på "Ring så spelar vi".
Det smidigaste vore väl att ha en utgående koppling från veven som man kan veva igång den med en mutterknack eller annat verktyg. Som en kick om man nu vill köra med en sån.
Kan nog vara lite tungt att kicka igång en literklubba.
 
Startar hojem hemma i garaget så är batteriet friskt. Risken att bli stående ute pga dåligt batteri är då som jag ser det liten.
Men startar inte hojen hemma i garaget utan det måste kopplas in laddare eller starthjälp för få igång motorn, då har man symptom på ett åldrat batteri.
I mitt fall i höstas var det ju på vippen att det startade efter flera försök och trots att det var nyladdat. Skulle tro att det redan då var så trasigt att det inte tog någon laddning. Borde insett att batteriet behövde bytas redan då.
 
Det smidigaste vore väl att ha en utgående koppling från veven som man kan veva igång den med en mutterknack eller annat verktyg. Som en kick om man nu vill köra med en sån.
Kan nog vara lite tungt att kicka igång en literklubba.
Jo, det krävs förstås en rätt så rejäl hävarm 😅

Är det förresten inte en glorifierad mutterknackare som används när man startar en del racingmotorer?
 
Startar hojem hemma i garaget så är batteriet friskt. Risken att bli stående ute pga dåligt batteri är då som jag ser det liten.
Men startar inte hojen hemma i garaget utan det måste kopplas in laddare eller starthjälp för få igång motorn, då har man symptom på ett åldrat batteri.
Men det hände mig, helt utan förvarning dog det.
Kunde köra vidare en dag, med hjälp av startboostern, innan jag kom till civilisationen och kunde få tag på ett nytt batteri.
Så…bra pryl faktiskt :)
 
Back
Top