Är all musik gjord?

• Thread starter Thread starter Kay
  • Start date Start date

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Sitter och lyssnar på senaste hitsen för ett dj-gigg imorrnkväll och kommer o tänka på; är all musik gjord? Väldigt mycket av både rocken (the darkness exempelvis) går tillbaks till det sköna 80-talet, likaså R&B/Funken med Pharell Williams produktioner, inte minst nya "Lets get blown" som har ett sound likt tidiga 90-talet... "Chromeo" behöver jag nog inte förklara närmre, och house-hits som "Call on me" har en refräng från "Valorie" från åttiotalet, och låten i sig låter ganska 90.
Kommer det komma något riktigt banbrytande mer, eller är allt färdigexperimenterat? En tragisk tanke; men det finns bara så många instrument, accord, genres osv... till slut finns det alltid någon som redan varit före!

Skrämmande tanke.

Last edited:
Det lär ju inte bli bättre om alla sunkiga covers som kommer titt som tätt med mediakåta n00bs fortsätter att sälja guld...

Jag känner igen lite i det du skriver, men typ musik som System of a down lirar, tycker iallafall det är nyskapande. Visst nu-metal och sånt är ju rätt närliggande men endå inte :va

Det där "snacket" om att all musik redan är gjord har funnits så länge jag kan minnas.
Möjligheterna är oändliga så det lär aldrig hända :)

Jag är själv musiker och proddat litegrann !!
Har också tänkt tanken att all musik är gjord!

Visst är alla ackordsfäljder kombinationer säkert gjorda!
Men hur man lägger melodier till det och hur man bygger olika ljudbilder .. det är där som skapar ny musik!

www.motif.se är lite av vad jag pysslat med.. det som är kontrakterat ligger dock inte med på sidan.

Kay skrev:
Sitter och lyssnar på senaste hitsen för ett dj-gigg imorrnkväll och kommer o tänka på; är all musik gjord? Väldigt mycket av både rocken (the darkness exempelvis) går tillbaks till det sköna 80-talet, likaså R&B/Funken med Pharell Williams produktioner, inte minst nya "Lets get blown" som har ett sound likt tidiga 90-talet... "Chromeo" behöver jag nog inte förklara närmre, och house-hits som "Call on me" har en refräng från "Valorie" från åttiotalet, och låten i sig låter ganska 90.
Kommer det komma något riktigt banbrytande mer, eller är allt färdigexperimenterat? En tragisk tanke; men det finns bara så många instrument, accord, genres osv... till slut finns det alltid någon som redan varit före!

Skrämmande tanke.

Om du snackar rock så är det ju mycket lite som låter 80-tal idag.The Darkness är ju tex snarare 70-tal(Queen,Zeppelin och Thin Lizzy är uppenbara influenser). Men visst kommer det nyskapande grejor hela tiden, Opeth,Therion,Pain of Salvation,Tool,Saviour Machine, Nu-metalbanden som Limp Bizkit och Korn, Tägtgrens Pain,Dimmu Borgir, i viss mån Nightwish med mera, och då har jag hållit mig till den hårdare rocken.....

Men mer 80-tal hade varit välkommet, tänk om någon skulle våga ta upp och utveckla pudelrocken!

Nackdelen är ju den att musiken som vågar sticka ut inte direkt promotas i varken radio eller tv på något sett.

Tycker det var riktigt skönt sagt av Anders Fridén, sångare i In Flames när de fick pris i P3 guld-galan. Minns inte exakt vad han sa, men det var i stil med:

"-Tack till P3 som vågar spela vår musik på dagtid så att Anastaciafansen sätter kaffet i halsen..."

Inte en jane.
Det kommer mer musik.
Och även om all musik var gjord skulle ingen hinna lyssna på allt.

hållundan skrev:
Nackdelen är ju den att musiken som vågar sticka ut inte direkt promotas i varken radio eller tv på något sett.

Tycker det var riktigt skönt sagt av Anders Fridén, sångare i In Flames när de fick pris i P3 guld-galan. Minns inte exakt vad han sa, men det var i stil med:

"-Tack till P3 som vågar spela vår musik på dagtid så att Anastaciafansen sätter kaffet i halsen..."
Det är ju för att de kör "public service" och Rix och allt vad det heter får pengar av Anastacia för att spela henne.

Mech skrev:
Det är ju för att de kör "public service" och Rix och allt vad det heter får pengar av Anastacia för att spela henne.
Men ändå. Varför, varför har inte småglinen, iqnötterna och alla andra som älskar, dyrkar och mal sina jävla reklamkanaler lite vett på annan musikstil än just radiodynga?

hållundan skrev:
Men ändå. Varför, varför har inte småglinen, iqnötterna och alla andra som älskar, dyrkar och mal sina jävla reklamkanaler lite vett på annan musikstil än just radiodynga?
Ja. jag tror det är för att de inte bryr sig så mycket. Sen är det ju inte bara så att det ÄR dålig musik. Jag gillar den där Christian Walz-låten som går nu och jag brukar vanligtvis lyssna på black metal. Alla tycker väl olika.
Det som känns enerverande är ju upprepningen som de kör med. Men å andra sidan börjar väl ändå p3 att upprepa sig ganska friskt. Jag tycker de har blivit sämre.
Men detta har väl diskuterats mången gånger förr?

Mech skrev:
Ja. jag tror det är för att de inte bryr sig så mycket. Sen är det ju inte bara så att det ÄR dålig musik. Jag gillar den där Christian Walz-låten som går nu och jag brukar vanligtvis lyssna på black metal. Alla tycker väl olika.
Det som känns enerverande är ju upprepningen som de kör med. Men å andra sidan börjar väl ändå p3 att upprepa sig ganska friskt. Jag tycker de har blivit sämre.
Men detta har väl diskuterats mången gånger förr?
Har diskuterats mången gång. Kommer aldrig bli klok på detta ändå. Alla är vi olika (eller är vi verkligen det? Alla är ju fan mainstream idag)... Men men, jag lyssnar på min musik, det trivs jag underbart med. Lyssna på radio är inte min grej...

men kommer någon göra nånting lika nyskapande och bra så att de blir lika stora som elvis?

honkiie skrev:
men kommer någon göra nånting lika nyskapande och bra så att de blir lika stora som elvis?
Det görs det väl hela tiden? Det är väl bara så att Fler människor får tillgång till musik som spelas...
Eminem t ex. Han är ju större än vad Elvis var.

Hmm. Elvis producent sade-
- Ge mig en vit människa som spelar svart mans musik och jag gör honom till stjärna.
Eminem?

hållundan skrev:

Jag brukar tvinga :banana alla skolbarnen att lyssna på P3 :tummenupp när jag kör skolbuss, i början ville dom att jag skulle byta till Rix/Nrj/m.fl men dom har slutat fråga.

Jag har sagt det förr och kan säga det igen.

Jag tror att dom bara har dom fem senaste hitskivorna på reklamradiostationerna, sen spelas dom tills CD-spelarna spottar ut dom i ilska!

Mech skrev:
Det görs det väl hela tiden? Det är väl bara så att Fler människor får tillgång till musik som spelas...
Eminem t ex. Han är ju större än vad Elvis var.

Hmm. Elvis producent sade-
- Ge mig en vit människa som spelar svart mans musik och jag gör honom till stjärna.
Eminem?

Du menar att eminem skulle vara lika stor som elvis? vi snackar om en kille som gett ut över 100 samlingsskivor bara sen år 2000. Dom har väl i england börjat ge ut hans största singelhits en gång i månaden också och de ligger högst upp på försäljningslistorna 26(?) år efter hans död. Jag har svårt att se hur man kan säga att eminem är lika stor som elvis

Ok. Missförstod dig.
Trodde du menade stora under sin karriär.
Och jag tror du missförstår hur jag menar. Eminem är ju större med hjälp av medierna som finns nu än vad Elvis var under "sin" tid, om nu inte den är nu lika mycket som då.
Det finns även fler större stjärnor nu är det fanns då.
Elvis kommer garanterat och förhoppningsvis att alltid vara större än Eminem i framtiden.

Kay skrev:

Skrämmande tanke.

Ja, vi lever i en unik tid Kay. Du har MC-kort å världen är på väg mot sin undergång. Jehovas vittnet trodde världen skulle gå under 1918 men jag har fått insidertips att det är nu-snart som gäller.

På tal om ngting helt annat. Madonnas Love Profusion (tror jag den heter), den låter väldigt bekant den oxå, är det ngt plagiat i den?

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN