Är A2 reglerna ändrade?

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Jag har säkert fel, men nu när jag surfar efter bestämmelserna över de nya A2 reglerna vad gäller hoj. Så hittar jag inte längre delen där det står att max gränsen för att strypa en hoj är 70kw (90hk). Får man strypa vilken som helst nu eller bara jag som missat? :va Kollat körkortsportalen och där står det inget längre...

Har en GSX600F-97 nu som är strypt och som med nöd och näppe klarar 70kw gränsen. Tycker hojen är en jävligt bra nybörjarhoj, men vill gärna testa nått nyare med modernare chassi och bromsar. Så nu när jag sett detta så börjar jag sukta efter en ny CBR 600 F, sport men ändå nybörjarvänlig! Jag som alltid hade stenkoll på de nya reglerna känner mig fan lite förvirrad nu :D
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/A--Motorcykel-huvudsida/
A2

Körkortsbehörigheten A2 ger rätt att köra mellanstora motorcyklar vars nettoeffekt är högst 35 kilowatt och som har ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kg. Om fordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW.

Åldersgränsen för A2 är 18 år.
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/A--Motorcykel-huvudsida/
A2

Körkortsbehörigheten A2 ger rätt att köra mellanstora motorcyklar vars nettoeffekt är högst 35 kilowatt och som har ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kg. Om fordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW.

Åldersgränsen för A2 är 18 år.
Perfekt, man blev lite avis för en stund då jag ser fler i min ålder 18-21 som köper hojar med över 100hk och kör runt med på sina A2 kort... haha
 

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
San Luis Obispo, CA
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
du behöver nog inte oroa dig, den regeln är nog det sista dom ändrar, allt för att slippa nyare avstrypta dödsrakter ;)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top