Äntligen

Så mycket skit som kom ur min motor vid varje byte trodde jag det inte var möjligt att få in. Hur KTM kan rekommendera att man kör till 100 mil med en flång ny hoj innan man byter olja fattar jag inte.

Om något skulle pajja så finns ju garantin. KTM som tillverkare borde veta bäst, dom har konstruerat och förmodligen testat hojarna innan dom släpptes för att veta vad man bör rekommendera.

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
Om något skulle pajja så finns ju garantin. KTM som tillverkare borde veta bäst, dom har konstruerat och förmodligen testat hojarna innan dom släpptes för att veta vad man bör rekommendera.

//jaG

Jag hade 1 mån garanti på min maskin när den var ny och inget alls efter trimningen :3freak

Lagom forcerad inkörning funkar faktiskt bra - varierat varvtal och varierad temperatur, men inte för försiktigt. Oljan bör vara en "skitolja" de första bytena och bytas mycket tätt för att inte lämna kvar spån som redan under inkörningen kan sabotera lager i maskinen.

Låg belastning är viktigare än lång inkörningssträcka.

När jag fixade motorn, kördes den in ganska hårt till en början - vevstake, cylinder, kolv, alla lager, samt toppen var nytt, men växellådan gammal. Det enda var att jag höll igen det allra sista på gasen och inte övervarvade eller segkörde. Viktigt också att temperaturen inte blev för hög eller att maskinen kyldes av för snabbt - kolvnyp kan annars inträffa när den är ny och trög. Oljan byttes efter 3-4 timmars körning (ej kontinuerligt dock, motsvarande kanske 5 mil) och så samma sak igen de första tre bytena. Ventilspelet justerades vid första och tredje oljeservicen.

Skrev bara att jag köpt en KTM 660SMC-04 och vips, så var tråden en diskution om hur duktiga alla är på service, intervaller och dess funktioner på olika hojar.
Skumt :va

Men är tacksam för att ni vill dela den info ni har om motarder, har som bekant just köpt min första. :)

Last edited:
Välkommen till SH, det blir så här ibland :)
Jag är dessvärre skyldig i den här tråden :(

Grattis till ny motard :tummenupp

PEPPER skrev:
Skrev bara att jag köpt en KTM 660SMC-04 och vips, så var tråden en diskution om hur duktiga alla är på service, intervaller och dess funktioner på olika hojar.
Skumt :va

Last edited:
Jag fick ett "kärleksbrev" via PM från RandomHero så jag svarar här istället. Kör in som Spider skriver men skippa tomgångskörningen utan istället kör lugnt iväg så blir motorn snabbare varm. Lugna varv ( < 3k) och mycket växlande tills den är uppvärmd.

andersbrink skrev:
2301219 Jag fick ett "kärleksbrev" via PM från RandomHero så jag svarar här istället. Kör in som Spider skriver men skippa tomgångskörningen utan istället kör lugnt iväg så blir motorn snabbare varm. Lugna varv ( < 3k) och mycket växlande tills den är uppvärmd.

:tummenupp
Då borde ja kunna köra dom 16 milen hem med den nya hojen, bara ja håller mig inom begränsningarna?

andersbrink skrev:
2301219 Jag fick ett "kärleksbrev" via PM från RandomHero så jag svarar här istället. Kör in som Spider skriver men skippa tomgångskörningen utan istället kör lugnt iväg så blir motorn snabbare varm. Lugna varv ( < 3k) och mycket växlande tills den är uppvärmd.
En följdfråga där, har hört olika om hur man ska varmköra en motor (tänker på en motor som inte är ny eller nyligen genomgången). Det ena är att man antingen som dom flesta gör låter den stå ett tag på tomgång för att sen lungt köra iväg. Det andra (nyare) alternativet är att starta motorn och köra iväg lungt på en gång som du beskriver för att få den varm fortare. Vad är bäst?

supermoppe skrev:

Choke-körning på tomgång gör att du får ned oförbränd blandning i vevhuset, dvs ned i oljan. Där gör den ingen nyttta. Iom att du kör iväg lite försiktigt blir motorn snabbare uppvärmd och du kan stänga av choken mycket tidigare. Byter man hoj lika ofta som kalsonger, dvs efter tre år - spelar det ingen roll hur man varmkör sin motor.

Det här med oljebyte stup i ett.

Personligen tror jag att KTM själva har tagit i lite extra, dvs att egentligen skulle säkert 300mil vara en vettig intervall (och inte 250). Men eftersom de inte vill ha rasade motorer så sänker de för att vara på den säkra sidan. Sen kommer vi "amatörexperter" och sänker intervallerna till hälften och ibland ännu mer! De enda som jublar är väl kastrull och motorex mfl...

Men eftersom man är rädd om sina saker så byter även jag olja en gång mellan 250 mils intervallerna, säkert helt i onödan, men det känns bra iaf... :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT