Äntligen

M@rtin84

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Åstorp
Hoj
Ingen atm
Ny hojåkare här.. Snart iaf.. Kläder, teori böcker, hjälm osv är införskaffat och tittar så smått på hoj var o varannan helg..

Nu har man äntligen fått tummarna loss och börjat fixa inför mc kortet. Börjar lite smått med att ta teorin nu i höst hemma och tar kortet te våren direkt (Femtielva andra grejer som varit i vägen nu i höst)

Har bara kört lite moppe i tonåren men ack den som ger sig. Har tänkt köpa hojen innan och övningsköra så mkt som möjligt.

Jag och polaren är mkt inne på en ER6-N som första hoj, tycker det är riktiga snygga och har testkört en sån och kändes riktigt skön att köra. Men en del av mig vill ha en sport pga designen, Sporthojar är tusen ggr snyggare än andra hojar (förutom en fet custom), men försäkringen avskräcker en direkt.

Hoppas på många mil te våren / sommaren och några nya vänner
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Custom?? :brinnerup

Jepp, sporthojar är snygga och generellt funkar det så att du betalar premie baserat på den effekt motorcykeln har. Alltså en R1:a med 180 hästar på bakhjulet kommer i princip ingen vilja försäkra en till en kille med ett nytaget körkort.

Hade en ER6F 2007 innan den blev stulen, kanon hoj, billig, hyffsat snabb, bekväm och funkar att köra längre resor med. Bombade två gånger ner till Europa med 2 personer på den lilla hojen, pakethållare (med väska/ryggsäck och sidoväskor) allt är möjligt. Grym hoj!

Sen kan du få en riktigt billigt idag för 35 lakan då den har sålt som smör de senaste åren i Sverige... Finns så sjukt många. :tummenupp

Generell tumregel, vissa hojar blir billigare när de inte har kåpor i premie. Köp en hoj du har råd att krascha för alla går omkull frågan är bara när :yoparty

Sen stor bonus med er6:an är att den har insprutningsmotor så inga ventiljusteringar etc. olja och filter finns på biltema för under 250:- så den är även snorbillig att mecka med.
 

M@rtin84

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Åstorp
Hoj
Ingen atm
Hehe.. Med en custom menar jag typ OCC choppers typ.. Såna är feta..
Sporthoj i allmänhet är inget för mig just nu. Är inte ute efter att köra fort eller bana direkt när man fått kortet.
ER6-F vete fasiken om jag tycker är så snygg, den nakna är mkt fetare och tar man bort handtagen där bak så blir den lite råare, va väldigt nära på att köpa en F nu förr förra helgen men ångrade mig när jag sett en 12:a ER6-N. Jag vill kunna köra långt med min hoj och ev pendla med oxå. Med tanke på vad de kostar nya så beställer jag och polaren nog varsin te våren. 70k för en splitter ny hoj med 5års garanti är inte alls farligt.

Meka hoj är inget för mig, kan knappt fixa bilen själv :p
Är mer på tekniska grejer tex hemmabio, dator etc..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hehe.. Med en custom menar jag typ OCC choppers typ.. Såna är feta..
Sporthoj i allmänhet är inget för mig just nu. Är inte ute efter att köra fort eller bana direkt när man fått kortet.
ER6-F vete fasiken om jag tycker är så snygg, den nakna är mkt fetare och tar man bort handtagen där bak så blir den lite råare, va väldigt nära på att köpa en F nu förr förra helgen men ångrade mig när jag sett en 12:a ER6-N. Jag vill kunna köra långt med min hoj och ev pendla med oxå. Med tanke på vad de kostar nya så beställer jag och polaren nog varsin te våren. 70k för en splitter ny hoj med 5års garanti är inte alls farligt.

Meka hoj är inget för mig, kan knappt fixa bilen själv :p
Är mer på tekniska grejer tex hemmabio, dator etc..

Det är lite som att svära i kyrkan att säga att man gillar glidare av valfri form och färg på det här forumet. :D

Apropå att inte vara ute efter att köra fort...
Jag tänkte inte heller köra fortigt, så jag skaffade mig en snäll liten 250ninja. Nu är det en Z1000SX, och jag kör fortfarande inte fort. Tycker inte jag iaf. Däremot verkade husbilen jag körde om på vägen hem tycka det med tanke på hur han blinkade med helljuset. :dummer
Så, även om du skaffar en er6 är det viss risk att du börjar fila lite på hastighetsbegräsningarna, och till slut finns det viss risk för att man inte ens höjer på ögonbrynet för att köra dubbla hastighetsbegränsningen... Jag säger inte att du är sån, bara att hojar har en konstig tendens att mana till det. >.< Även om det inte är en sporthoj man kör.

Och att meka hoj är inte svårt, bara att man ska börja göra det. ;) Moderna bilar är däremot ett jävla fanstyg.
 

M@rtin84

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Åstorp
Hoj
Ingen atm
Hehe.. Jag fattade nästan det :p Tycker bara de är feta.
Köra fort kommer man nog göra endå, de sitter ju i våra (killars) hjärnor att få adrenalin kickar.

Meka hoj får man ju göra första gångerna med ngn som kan, sen sitter de säkert i skallen..

Det är lite som att svära i kyrkan att säga att man gillar glidare av valfri form och färg på det här forumet. :D

Apropå att inte vara ute efter att köra fort...
Jag tänkte inte heller köra fortigt, så jag skaffade mig en snäll liten 250ninja. Nu är det en Z1000SX, och jag kör fortfarande inte fort. Tycker inte jag iaf. Däremot verkade husbilen jag körde om på vägen hem tycka det med tanke på hur han blinkade med helljuset. :dummer
Så, även om du skaffar en er6 är det viss risk att du börjar fila lite på hastighetsbegräsningarna, och till slut finns det viss risk för att man inte ens höjer på ögonbrynet för att köra dubbla hastighetsbegränsningen... Jag säger inte att du är sån, bara att hojar har en konstig tendens att mana till det. >.< Även om det inte är en sporthoj man kör.

Och att meka hoj är inte svårt, bara att man ska börja göra det. ;) Moderna bilar är däremot ett jävla fanstyg.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Hehe.. Med en custom menar jag typ OCC choppers typ.. Såna är feta..
Sporthoj i allmänhet är inget för mig just nu. Är inte ute efter att köra fort eller bana direkt när man fått kortet.
ER6-F vete fasiken om jag tycker är så snygg, den nakna är mkt fetare och tar man bort handtagen där bak så blir den lite råare, va väldigt nära på att köpa en F nu förr förra helgen men ångrade mig när jag sett en 12:a ER6-N. Jag vill kunna köra långt med min hoj och ev pendla med oxå. Med tanke på vad de kostar nya så beställer jag och polaren nog varsin te våren. 70k för en splitter ny hoj med 5års garanti är inte alls farligt.

Meka hoj är inget för mig, kan knappt fixa bilen själv :p
Är mer på tekniska grejer tex hemmabio, dator etc..

Två Europa resor med min ER6 detta året med två personer, så det går alldeles utmärkt att pendla med den.
Tänk på två saker 1. Du kommer inte äga din er6 i 5 år, 2. du kommer förlora 50% av värdet på 2 år pga att de tär sveriges mest sålda hoj sedan länge.

Svårt att kränga en er6 med låga mil även om man har tillbehör för tusentalskronor
 

V1ktor

a bike is more then two wheels!
Gick med
27 Sep 2006
Ort
enköping
Hoj
yamaha xt660 sm
Köp min xt660x!! bra nybörjar hoj som bjuder in till lite bus då och då (ingen KTM men..) +att den är billig i försäkring!! Välskött! ett tips bara ;)
 

M@rtin84

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Åstorp
Hoj
Ingen atm
Två Europa resor med min ER6 detta året med två personer, så det går alldeles utmärkt att pendla med den.
Tänk på två saker 1. Du kommer inte äga din er6 i 5 år, 2. du kommer förlora 50% av värdet på 2 år pga att de tär sveriges mest sålda hoj sedan länge.

Svårt att kränga en er6 med låga mil även om man har tillbehör för tusentalskronor


Det låter ju nice, kunna köra några mil och lite till.. Jag vet om att d kommer bli så men jag vet inte riktigt.. Hade tänkt lägga de pengarna endå.. Men du har ju en poäng så man får nog tänka till lite..
 

Thomas_W

Ja inte bitter
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Steninge Hills
Hoj
Triumph Street Triple R -14, Honda CB600 F Hornet -98
Måste säga att jag håller med Stecktech. Er6-f är nog en optimal pendlingshoj. Själv kör jag en Hornet 600 -98 och den är ok när man kör dom små vägarna men inget man dammar omkring med på motorvägen då det blåser rätt rejält. Dessutom finns det stort utbud vilket gör att priserna är ok. Just nu finns det riktigt många mellan 29-40k på blocket så där går det säkert att fynda just nu:) Sen tycker jag däremot att n-modellen är snyggare då jag själv gillar naket :D men det är en helt annan historia. :brynad
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Det låter ju nice, kunna köra några mil och lite till.. Jag vet om att d kommer bli så men jag vet inte riktigt.. Hade tänkt lägga de pengarna endå.. Men du har ju en poäng så man får nog tänka till lite..

Jag håller med. Det känns onödigt att köpa nytt när det vimlar av väldigt välskötta maskiner som knappt gått något alls. er6 är en typisk maskin som du kör ett kort tag innan du börjar snegla uppåt. Dock en väldigt bra nybörjarmaskin (vad jag hört och beroende på dess framtoning, inte testad)
 

M@rtin84

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Åstorp
Hoj
Ingen atm
Jag är sån att jag vill ha "nytt" eftersom garanti och sånt gäller.. Men lyssnar mer och mer och som ni säger så är de nog bättre att kolla begagnat. Finns ju mer än en ER6 men fastnade lite för den. Finns många många man "vill" ha men vill inte ha d värsta direkt utan först "köra" in sig ngt år på en bra första hoj..

Borde finnas ett mc varuhus där allt och inget fanns, typ som en elektronik butik, massa märken att välja mellan.
Man vill ju ha ngn hoj av alla märke..
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Fet Custom är fult och man får bara fet fula vänner om man kör fet custom. Har man sporthoj el streetfighter får man snygga vänner. Köp en Ducati Monster iställe...

Ska själv försöka motiviera cheyen att få tummen ur och skaffa kort ! Hon har precis fått åldern inne för tung MC, hur svårt kan det vara lixåm ?

Ta nu och starta en tråd el en blogg där du skriver hur det fortskrider kring ditt körkorts / hojprojekt. Kan bli kul läsning även för dig senare när du sitter på nå fik me tomatoesmc.com kållichtröja över stället eller ojar dig över drummlar som tjör om på bogan på ett felaktigt sätt och filmar det ..på forumet. Alla ska vi den vägen vandra ..eller nått ! :tummenupp

Tjöpa nytt suger fett. Fetare än fet custåm. Jag har vid ett tillfället köpt en 1098s OCH ett Monster S4RS nya - det gick på ...ehh..400 papper - gissa vad ekipaget var värt ett år senare. Man blir stekt och som marknaden ser ut idag finns det ingen anledning att bli stekt..Du kan få en brutal hoj för rätt vettig peng så kan du spara resten till ett fett frsäsigt rejsställ eller bärs och annat viktigt i livet.
 
Last edited:

The-Jesterhead

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2012
Ort
Staffanstorp
Hoj
Kawasaki Z750 -2012
jag har nyss köpt mig en ER6N 2012a!
Rätt bra klös i den lille jäveln faktiskt :) är fruktansvärt nöjd faktiskt men sen får man se hur länge det varar hehe!
Min första hoj och det är klart att man alltid vill ha mer frågan är när det blir ^^
tänkte byta avgassystem nu under vintern på den och lite annat smått :)

Hoppas du hittar något i din smak :)
 

M@rtin84

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Åstorp
Hoj
Ingen atm
Fet Custom är fult och man får bara fet fula vänner om man kör fet custom. Har man sporthoj el streetfighter får man snygga vänner. Köp en Ducati Monster iställe...

Ska själv försöka motiviera cheyen att få tummen ur och skaffa kort ! Hon har precis fått åldern inne för tung MC, hur svårt kan det vara lixåm ?

Ta nu och starta en tråd el en blogg där du skriver hur det fortskrider kring ditt körkorts / hojprojekt. Kan bli kul läsning även för dig senare när du sitter på nå fik me tomatoesmc.com kållichtröja över stället eller ojar dig över drummlar som tjör om på bogan på ett felaktigt sätt och filmar det ..på forumet. Alla ska vi den vägen vandra ..eller nått ! :tummenupp

Tjöpa nytt suger fett. Fetare än fet custåm. Jag har vid ett tillfället köpt en 1098s OCH ett Monster S4RS nya - det gick på ...ehh..400 papper - gissa vad ekipaget var värt ett år senare. Man blir stekt och som marknaden ser ut idag finns det ingen anledning att bli stekt..Du kan få en brutal hoj för rätt vettig peng så kan du spara resten till ett fett frsäsigt rejsställ eller bärs och annat viktigt i livet.

Hehe, Feta customs är feta för ja, har inget bra svar på den (Kanske för mkt OCC choppers på tv)
Tjejen kommer inte ta, då jag kommer ta och hennes brossa har. Hon klarar sig med sitt shoppande.
Har / hade tänkt starta en tråd nu efter min fiskeresa, tokkollar på blocket varje dag efter fina hojar.
Köpa nytt oavsett vad de är för produkt suger fett, förlorar hur mkt som helst, jag tänkte mest på att de va endå de pengarna jag hade tänkt lägga så får man en ny för samma peng så..
Men finns ju några hojar att välja mellan så blir lite att tänka på.
Ställ har jag och allt annat i livet måste man ju ha cash till oxå :p
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
För lite till kan du få en Street triple, snyggare och snabbare... Enligt mitt tycke... Föresten, glöm inte och pruta. Köpte min triple ny för 76.
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Du har inte kollat på z750? En lite mer "vuxen" hoj, mera klös i motorn, smidig och enkel att köra! Jag tog mitt kort på en z750 och jag var riktigt nöjd med den hojen:tummenupp
 

M@rtin84

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Åstorp
Hoj
Ingen atm
Har kollat lite andra, men där kommer försäkringen.. Som inte är billig :(
Det suger fett, men va ska man göra.. Köpa en hoj man verkligen verkligen vill ha och sen punga ut med 10k +++ för att försäkra den.. Det är jag inte intresserad av..
 

zzoolie

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2012
Ort
sverige
Hoj
Yamaha YZ 450 F 2005
sporthojar är inte snyggast. motarderna eller crossarna är snyggast
 

M@rtin84

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Åstorp
Hoj
Ingen atm
Har kollat runder på några fler och fått mersmak.. Så när det väl är dags så kommer de bli svårt..
Bokat riskettan nu i nov, så är den avklarad iaf.. Och börjar på körskolan direkt när säsongen börjar..
Många av vännerna råder mig att köpa hoj innan kortet så att jag kan övningsköra så mkt som möjligt, men hur jäkla enkelt är det när man inte har ngn att köra med + ekonomin inte är den bästa.. Visst, hojen kommer tas på "avbetalning" i vilket fall som, men endå.. Det hade ju varit det bästa att ha haft en hoj att övningsköra med oavsett. Men köpa ngt billigt i 5-10tusen klassen känns jäkligt onödigt och kommer inte få tillbaka de man gett endå samtidigt som jag vill övningsköra på den hojen jag ska köra med sen när jag tagit kortet.

Så vad lyder era råd här inne på SH??

Köpa de man vill ha direkt eller vänta? Köra på körskolan tills kortet är klart tex..

Ska tillägga att jag bara kört lite moppe i tonåren :(
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top