Äntligen

krillee_83

-Born to be Me-
Gick med
3 May 2006
Hoj
KTM 690SMC R
Nu är nästan allt klart... utom den viktigaste biten..

Kan inte bestämma mig för Honda xr650 ellet Yamaha XT660x.:va
Har kört bägge och upplever Hondan som lite starkare. XT'n dock bekvämare men inte alls tråkig.

Ni som har kört bägge vad säger ni? För och nackdelar, vilken hade du valt och varför?

Min spontana känsla är att XT är mer bekväm gathoj, med ett offroadstuk.
XR känns mer "brutal", och på sitt vis mer rolig.

Men det beror väl på vad ditt syfte är?

Skulle inte tveka en sekund... Xt:n kommer kännas ganska trött efter ett tag. Började själv med en TTR600 men bytte till Ktm 625 efter ett år pga den var för tung och tröttt.
Xr:n är betydligt mer körglad med tätare serviceintervaller på köpet.

Beror på hur mycket du har tänkt köra också...
Xt= Pendlarhoj(billig i soppa och bekvämare)
Xr= Bushoj(funkar nog också som pendlarhoj om man inte har så långt till jobbet)

har bara ett par km till jobbet. Syftet med den är mestadels att busa runt i stan med ett par polare (som kör 900hornet, xt660x)

xt660x säger jag - men varför inte en KTM 640 och spöa skiten ur (iallafall) din polare med XT'n :D

(har själv ägt en XT600E-01 tidigare)

xt660x säger jag - men varför inte en KTM 640 och spöa skiten ur (iallafall) din polare med XT'n :D

(har själv ägt en XT600E-01 tidigare)

fått hyffsat bra pris på bägge nämnda men ktm:en gillar jag starkt. Lutar mer åt XRn än XTn iaf.. men vad är bättre med ktm:en?:confused:

vad är det för XR? årsmodell, motarduppsättning eller offroad?

när jag tänker efter så kan det nog varit min hjärna som spelade mig ett spratt - fick en bild av en "gammal, "sliten" hoj från 1990 som är full av damm och lera efter ett enduropass".

men utan någon direkt info så tror jag helt klart du blir mer nöjd med XR'n än XT660X, bara av den enkla anledningen: mer kraft = roligare.
att en hoj är obekväm är ett mindre problem, bara att leva med det, man vänjer sig alt. så får man ta lite mer pauser i körningen (typ en paus istället för noll eller två istället för en... hehe).
(min förra XT600 var säkert tio gånger skönare att köra än min nuvarande, men jag har ju femtio gånger roligare med denna).

min kommentar om KTM var mest ett skämt - jag har inga siffror om XR'n i huvudet, men _tror_ en KTM 640/625 är lite mer brutalare och smidigare (och därmed sämre serviceintervall och bekvämlighet).

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT