Äntligen lite rättvisa

fart freak skrev:
Natten till lördag försökte några tjuvar sno min hoj (som står parkerad på gatan), vilket jag upptäckte på lördag eftermiddag. De hade misslyckads med ta hojen, men kommit en bra bit på vägen (bankat bort skivbromslåset och börjat attackera tändningslåset). Eftersom jag har 6000 spänn i självrisk och att ersätta skadorna skulle ligga på ca. 2-3000 gjorde jag ingen anmälan, det var bara att bita i det sura äpplet bestämde jag mig för.

Igår lyssnade jag av telefonsvararen och en polis hade lämnat ett medelanade och bad mig kontakta honom, skumt tyckte jag eftersom jag verken anmälde det till polis eller försäkringbolaget.

Imorse fick jag tag i honom. Han hade bra nyheter: En 80 årig granne i huset brevid hade upptäckt kl.05:00 på lördag morgon stöldförsöket (när dem bankade bort skivbromslåset) och ringt larmcentralen (polisen). Lyckligtvis pga att det var lugnt hos dem och de skickade iväg en bil som lyckades ta tjuvarna på bar gärning! Brevis hojen hade dem parkerat en VW buss med ett stort antal verktyg, hjälmar och annat (hasch). Tjuvarna sitter nu i häktet och åtalas nu på fredag. Fan va' gött det känns!

Nu vet jag inte hur stor den här ligan är, men tydligen pågår husransakan och annat - så jag hoppas verkligen att polisen hittar mer stöldgods.
Jag kommer ju inte få tillbaks mina utgifter (nytt skivbromslås och bromsskiva), men det känns ändå helt rätt.
Bra jobbat polisen! och gissa om inte jag ska handla en blomma till den 80-åriga gamla tant som bor granne - som tack för att hon ringde polisen.
:tummenupp

Asså jag är nyfiken på hur dom lyckades banka bort skivbromslåset?? Hur fasiken såg skivan ut efter det??

JB

Jas-95 skrev:
Asså jag är nyfiken på hur dom lyckades banka bort skivbromslåset?? Hur fasiken såg skivan ut efter det??

JB

Troligen hade dem använt en hammare och något annat vertyg. Skivan har ett glapp där skivlåset satt (kan lägga ut en bild senare om du vill). Kan tillägga att jag kör till jobbet (2 km) varje dag trots trasig skiva. Jag testade lite försiktigt och det fungerade (skivan har inte blivit sned/bucklig eller så). Det blir inga konstiga vibrationer/hoppla-hoppla vid framhjulsbromsning.
Men självklart kör jag lugnt och använder mest bakbromsen, har beställt ny skiva och byter ut den på lördag (bara den ena, samt passar jag på att byta broms-"pads" samtidigt som hjulet är av).

Kan tilllägga att tjuvarna hade en vit VW mini-buss, 2st snubbar - om någon har sett den tidigare.

fart freak skrev:
Troligen hade dem använt en hammare och något annat vertyg. Skivan har ett glapp där skivlåset satt (kan lägga ut en bild senare om du vill). Kan tillägga att jag kör till jobbet (2 km) varje dag trots trasig skiva. Jag testade lite försiktigt och det fungerade (skivan har inte blivit sned/bucklig eller så). Det blir inga konstiga vibrationer/hoppla-hoppla vid framhjulsbromsning.
Men självklart kör jag lugnt och använder mest bakbromsen, har beställt ny skiva och byter ut den på lördag (bara den ena, samt passar jag på att byta broms-"pads" samtidigt som hjulet är av).

Kan tilllägga att tjuvarna hade en vit VW mini-buss, 2st snubbar - om någon har sett den tidigare.

Faan det låter inte bra. Jag menar att det bara är att banka bort :huvet Vad var det för märke på ditt lås? Väntar på bilderna!

JB

SLUTA DALTA MED KRIMINELLA!! skicka dom till en öde ö och gör dokusåpa av det hela...[/QUOTE]

Haha, fan där kläckte du en grymt bra programidé!!!
Prison Island!
Vem blir avrättad denna vecka? :rofl

non-stop skrev:
Ja,nu ska jag dra ner stämningen lite. Vad händer med tjuvarna? ...lite Ajabaja och eventuellt en stunds semester på en öppen anstalt. Grabbarna får gå runt och valla lite kossor och spela lite biljard på fritiden. De får bättre käk än våra gamlingar och värnpliktiga. Dessutom har dom lärt sig knacka skivbromslås effektivare av de "äldre och klokare" i buren när de kommer ut igen. Vad händer när de kommer ut och inte får jobb för de har några månader i finkan på CV:et...?

SLUTA DALTA MED KRIMINELLA!! skicka dom till en öde ö och gör dokusåpa av det hela...

Låter perfekt. Vi skickar med alla som skenförsäkrar sina hojjar också.

fart freak skrev:
Natten till lördag försökte några tjuvar sno min hoj (som står parkerad på gatan), vilket jag upptäckte på lördag eftermiddag. De hade misslyckads med ta hojen..........

:tummenupp

Grattis! Härligt med lite solskenshistorier emellanåt. Anmäl självklart till polisen även om du betalat själv och inte använt försäkringen.

Häng gärna ut tjuvarna på bild/bil etc om du får tag på det så man känner igen dem och vet vad de går för. Kan de gott ha.

/Olzki

Enligt önskemål kommer bild på skadan som tjuvarna gjorde på bromsskivan. Man ser ett storre hål på höger sida på skivan, direkt under bromsarna.

Låset jag hade var en Abus Victory, liksom den som på bilden nedan.

Var och lämnade en blomma hos gamla tanten som ringde polisen (en mysig gamal 80 årig dam), som blev jätteglad för att jag hälsade på och tackade.

(har försökt ladda upp bilderna, men de syns inte... skumt, kanske nåt strul efter servern varit nere?)

Bifogat

• biketheft.jpg
    biketheft.jpg
    20 KB · Visningar: 32
  • lås.jpg
    lås.jpg
    6.2 KB · Visningar: 16
Last edited:
Igår fick jag en kallelse till Tingsrätten som målsägande i samband med detta stöldförsök (sker nu på fredag).

Är det någon som varit med om sånt innan? jag antar att jag bara ska berätta min version av vad som hände eller hur?
Tidigare har jag gjort en ersättningsanspråk (innan jag utförde reparationerna själv), kan detta vara tillfälle att rätta (höja) denna summa? Ska jag då ta med kvitton osv? Något annat som är bra att ta upp då? Digitalkamera att plåta tjuvarna med (är det lagligt?). Andra tips? Inkomstbortfall? bo på hotel (i exotiska Sollentuna!?).
Kanske en dum fråga, men förväntas man klä upp sig lite fint (räcker det med att komma i bar underkropp och vattenkammad?) :hihi

fart freak skrev:
Igår fick jag en kallelse till Tingsrätten som målsägande i samband med detta stöldförsök (sker nu på fredag).

Är det någon som varit med om sånt innan? jag antar att jag bara ska berätta min version av vad som hände eller hur?
Tidigare har jag gjort en ersättningsanspråk (innan jag utförde reparationerna själv), kan detta vara tillfälle att rätta (höja) denna summa? Ska jag då ta med kvitton osv? Något annat som är bra att ta upp då? Digitalkamera att plåta tjuvarna med (är det lagligt?). Andra tips? Inkomstbortfall? bo på hotel (i exotiska Sollentuna!?).
Kanske en dum fråga, men förväntas man klä upp sig lite fint (räcker det med att komma i bar underkropp och vattenkammad?) :hihi

Klä dig ordentligt,du kommer nog inte få chansen att presentera nytt material i rätten.

Har du lämmnat en utsago innan så kommer dom att fråga om den i första hand.Kommer du inte i håg vad du sa,säg bara att -står det så i protokollet så är det vad som hände.

fart freak skrev:

Jadu... vem tror du en vit, 52 årig jurist samt hans, politiskt korrekta nämndemän av samma snitt, tror på mest:

Den unga killen i baggypants, för stor tröja och bakochframvänd keps
...eller killen i "vanliga" byxor och en piketröja alternativt skjorta?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park