Äntligen lite hopp i moppefucko leden!

Som om det skulle göra nån skillnad. Nuvarande moppekortet verkar ju inte direkt eliminera olyckor för EU-moppar.

Nämen härregud.
Grundtanken i det där är på många sätt bra. Men på flera andra sätt är det mycket dåligt.
I VVs pressrelease står det inget om körkort. Bara registrering av samtliga mopeder. http://www.vv.se/templates/Pressrelease____12787.aspx

Hade det inte varit för att jag har en massa skit att skriva som ska lämnas in så hade jag lämnat en längre kommentar. Så jag får nog återkomma till detta när jag har mera tid.

Hmm...men om de höjer gränsen för EU klass 1 till 16 år + förarbevis så lär väl den sortens moped självdö? Vem fan vill köra 45 Km/h när man kan köpa en lätt mc :kocko
Kanske dags att avskaffa ALLA mopeder, ungarna gör ju inget annat än skadar sig :rolleyes:

Långa farbron skrev:
Jag skall uppfinna en speciell slägga som man kan slå ner hjälmen på huvudet på dom med .

Om de ens har den på sig.
Såg en FjOrtiZ åka EU moppe igår på en vältrafikerad väg och hjälmen hängde runt armen...Kanske viktigare att skydda armbågen? :va

Det där kommer ju aldrig att hjälpa.. de där förarbevisen som krävs för att köra EUmopparna verkar ju knappast ha gjort nån nytta, för de bryter ju mot typ varenda trafikregel i stan :kocko

TinaTjejen skrev:
Det där kommer ju aldrig att hjälpa.. de där förarbevisen som krävs för att köra EUmopparna verkar ju knappast ha gjort nån nytta, för de bryter ju mot typ varenda trafikregel i stan :kocko

För det första, hur länge tror sverige att vi ska få ha egna regler inom EU?
(när det gäller apoteksmonopol, spritmonopol, moppekörkort osv)
För det andra, Klass II är en Eu-moped även den, och den får gå 25km/h
(jag vet, men jag hatar faktafel i tidningar)
Mopeden som får gå 30km/h får inte längre säljas, och är den enda mopeden som inte är en EU-moppe, det var en svensk Moped (tänk Huskvarna Novolett)

För det tredje, det är inte fordonen i sig, eller åldersgränsen som är det farliga, utan det faktum att vi släpper ut nya trafikanter på vägarna.
Dom kommer att vara farliga oavsett om dom är 13år eller 16år när dom får börja köra.

Jag skulle tro att dom andra EU länderna sätter sig på tvären om sverige än en gång försöker påtvinga dom andra länderna "vettiga regler" och såvitt jag har förstått så kan vi inte ha egna nationella undantag.

Om man skulle skippa trimmet iställert så skulle nog olyckorna minska rejält. Dom som åkte trimmat förr var mest folk som hade bra koll på moppar öht och börnade och hade sig, och inga überklassmoppefuckon som inte hade nåt intresse för grejerna. Dom som är uppvuxna med motorer och bilar kör nog bättre och då är inte trimmet så farligt men idag så går man in på närmsta butik och köper grejer och vips så är moppen trimmad. Inget borra plugg här inte.... Ni fattar säkert resonemanget. Tror inte att det fanns så mycket olyckor som idag på sjuttio-åttiotalet när moppen var jäkligt poppis.

GuW skrev:
...

För det tredje, det är inte fordonen i sig, eller åldersgränsen som är det farliga, utan det faktum att vi släpper ut nya trafikanter på vägarna.
Dom kommer att vara farliga oavsett om dom är 13år eller 16år när dom får börja köra.
.....

Exakt. Kommer man ihåg det resonemanget och lägger till lite Juha och försöker styra upp det här med trimmande moppar så är det nog inte så mycket mer attt göra föra myndigheterna.

Dagens största problem för ungar i alla åldrar är att det finns så förbannat många korkade vuxna. Vuxna som inte lär barnen grundläggande trafikvett, vuxna som inte engagerar sig i vad ungar gör och vuxna som är så j-a gamla att de talar nedlåtande och oförstående om precis samma saker som de själva gjorde i den åldern.

Som femtonåring är man inte smartast i världen, det hör till. Som vuxen kan iaf ha begränsat riskerna genom att ha lärt ungarna att tänka själva och sätta stopp för de värsta dumheterna.

Går det inte att köpa vassare prylar till mopederna i vanliga mc/moppe -butiker? Det borde vara strängt förbjudet i vilket fall

Tycker alla fjortismoppar går runt 70 så speciellt svårt att ta bort strypningarna kan det inte vara heller.

EDIT: Kom på föresten att jag var inne på en butik i västerås en gång och då stod det en morsa och sa hur snabbt hon ville att sonens moppe skulle gå och handlaren verkade inte ha några problem med det... Mindes det nu, fan vad sjukt att handlare gör så och framför allt att morsan betalar trimmet!

Last edited:
Visserligen är jag bara 18år så kalla mig moppefucko om ni vill, men jag tycker det är så otroligt löjligt. 16år och körkort för att få köra i hela 45km/h, herregud!

Och som vanligt är dubbelmoralen på SH tjock nog att skäras med kniv.
Nu när ni är äldre och visare så vill ni höja åldersgränser hit och dit och införa körkort för att ens få cykla.

Men samtidigt läser man tråd efter tråd om hur ni körde slingerbulten på 1 minut blankt och häftiga ni är som kör utan reg.skylt och kör ifrån herr länsman osv.

Visst har ni rätt på ett sätt... jag körde trimmad moped och kraschade otaliga gånger och gjorde diverse vansinneskörningar, men till skillnad från många andra så står jag för att jag betedde mig som en idiot och jag försöker inte straffa dagens ungdomar för något som jag själv gjorde i den åldern.

Nej, vissa inlägg här inne är verkligen lägre än Glocalnet.

kaZmur skrev:
Visserligen är jag bara 18år så kalla mig moppefucko om ni vill, men jag tycker det är så otroligt löjligt. 16år och körkort för att få köra i hela 45km/h, herregud!

Nu när ni är äldre och visare så vill ni höja åldersgränser hit och dit och införa körkort för att ens få cykla.

Men samtidigt läser man tråd efter tråd om hur ni körde slingerbulten på 1 minut blankt och häftiga ni är som kör utan reg.skylt och kör ifrån herr länsman osv.

Visst har ni rätt på ett sätt... jag körde trimmad moped och kraschade otaliga gånger och gjorde diverse vansinneskörningar, men till skillnad från många andra så står jag för att jag betedde mig som en idiot och jag försöker inte straffa dagens ungdomar för något som jag själv gjorde i den åldern.

Jag kan iofs hålla med dig lite i det du säger men körkortet bidrar ju till att moppefuckot lär sig trafikregler. Detta är ju rimligt om denne ska vistas bland andra trafikanter. Jag skulle personligen känna mig tryggare om jag visste att man kunde lita på att mopedfolket hade lite kunskap i ryggen. Som det är nu så de far fram som galningar på trottoarer och cykelbanor lite efter behag.
Tycker inte alls att det är någon polismentalitet att tycka det. Dessutom är det för deras egen säkerhet också!

Chiefen skrev:
...Som det är nu så de far fram som galningar på trottoarer och cykelbanor lite efter behag....!

Och det gjorde inte du menar du??

Man behöver inte försvara det men man behöver inte vara nedlåtande heller?

Chrille skrev:
Och det gjorde inte du menar du??

Man behöver inte försvara det men man behöver inte vara nedlåtande heller?
Jag är inte (menade inte) att vara nedlåtande men det är ju ganska ofta jag har fått skutta åt sidan när mopparna kommer farandes på gång/cykel banan.
Kanske är ett lokalt problem men om du tycker att det är ok så får det ju stå för dig!

SFB skrev:
Går det inte att köpa vassare prylar till mopederna i vanliga mc/moppe -butiker? Det borde vara strängt förbjudet i vilket fall

Tycker alla fjortismoppar går runt 70 så speciellt svårt att ta bort strypningarna kan det inte vara heller.

EDIT: Kom på föresten att jag var inne på en butik i västerås en gång och då stod det en morsa och sa hur snabbt hon ville att sonens moppe skulle gå och handlaren verkade inte ha några problem med det... Mindes det nu, fan vad sjukt att handlare gör så och framför allt att morsan betalar trimmet!

Jo, det går att köpa trim till mopparna i vanliga moppebutiker/mcbutiker?
Det går att få dom flesta att gå 70 utan annan trim än borttagning av strypningar, elektronisk, bricka i variatorn, eller avgasstrypning.

Jag säljer moppetrim på dagarna, och jag ser inget fel i det, inte mer än att sälja MC trim, trimmar du din helfordonsgodkända MC med ett slipon (japp det räcker) så kör du omkring på ett ícke godkänt fordon, likaså om du höjer effekten med mer än 20% på en icke helfordonsgodkänd MC utan att regbesikta in den nya effekten.
I praktiken kör du också oförsäkrat, eftersom försäkringen gäller det fordon du har besiktat, inte ett monster med mer än dubbla effekten (som är fallet med vissa turbohojar)

Dubbelmoralen har nått oanade höjder här nu...
Körde ingen av er trimmad moppe?

kaZmur skrev:

Helt enig med dig att dubbelmoralen här på SH är speciell. Som vanligt skall alla andra kollas, straffas och registreras men det vi gör själv är ok.
vad vi än behöver i Sverige så inte är det fler regler.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt