Äntligen kom hjälmen från lackering

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
CBR600RR och VFR750F
JAg är nöjd som f-n......
ville bara dela med mig av korten jag tog ikväll.

Från början var det en Colin Edwards RX7-RR...lite omgjord då jag tyckte den var alldelas för rörig i replicautförandet.

motivet behöver kanske ingen förklaring..
Tribal-motiven är mina barns namn; Emma och Isac.

Bifogat

• arai1.jpg
    arai1.jpg
    105.8 KB · Visningar: 281
  • arai2.jpg
    arai2.jpg
    75 KB · Visningar: 272
  • arai3.jpg
    arai3.jpg
    102.9 KB · Visningar: 245
  • arai4.jpg
    arai4.jpg
    118.1 KB · Visningar: 197
  • araimotiv.jpg
    araimotiv.jpg
    85.8 KB · Visningar: 456
Catman skrev:
JAg är nöjd som f-n......
ville bara dela med mig av korten jag tog ikväll.

Från början var det en Colin Edwards RX7-RR...lite omgjord då jag tyckte den var alldelas för rörig i replicautförandet.

motivet behöver kanske ingen förklaring..
Tribal-motiven är mina barns namn; Emma och Isac.

Blev ju riktigt snyggt! :tummenupp

Får man fråga vad kalaset gick på?

Gustav O skrev:
Coolt med "egen" hjälm! Vem har gjort och vad kostade det?

Det är samma kille som lackade upp fält och motiv på frugans VFR400R....

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=85671

Prislappen hamnade på fel sida 2000:-....
Han är duktig men han hade f-n hjälmen sen Juni -05!!!!! (han vill ej att jag nämner vem som lackat..)
Tror inte att jag lämnar iväg mina kåpor till honom för då blir det kåplöst över sommaren :rolleyes:

hörde att man inte kan använda hjälmen efter lackeríngen eftersom den försvagas eller nåt.Stämmer det?

NOMAD skrev:
hörde att man inte kan använda hjälmen efter lackeríngen eftersom den försvagas eller nåt.Stämmer det?
Beror på vilket material som hjälmen är byggd i och vilken färg som används. D exakta turerna får någon som vet utreda.

Catman skrev:

Han är duktig men han hade f-n hjälmen sen Juni -05!!!!! (han vill ej att jag nämner vem som lackat..)
Tror inte att jag lämnar iväg mina kåpor till honom för då blir det kåplöst över sommaren :rolleyes:

Förmodar att det är lackerar killens namn som syns på 5e bilden?
Men det vart ju bra fast det tog tiiiid...

NOMAD skrev:

Det är plasthjälmar det gäller först och främst.
En komposithjälm får inte de försvagningarna, förutsatt att rätt färger används...
Här är allt gjort "by the book"

Catman skrev:
...
Här är allt gjort "by the book"

Jasså du :näsblod

Jag kommer ju iofs ihåg när Lodnert berättade att man till RX7RR-hjälmen fick med ett intyg som till och med förbjöd besiktningsmännen att sätta klistermärken på hjälmarna för att man på Arai vägrade att tillåta/garantera någonting..... :va

Men det är jävligt snyggt och naturligtvis är det som du säger: med rätt prylar så ska man kunna lacka komposit.

Catman skrev:

Jag veeeet vem det är ;) din frugas kuts avslöjade det då jag såg den i somras när den var färskt lackerad. Har haft med honom att göra en del kan jag väl säga ;) hähäh. Oo ja han e j-vligt duktig !

Världen är liten !

/Motin

Chrille skrev:

Jag kommer ju iofs ihåg när Lodnert berättade att man till RX7RR-hjälmen fick med ett intyg som till och med förbjöd besiktningsmännen att sätta klistermärken på hjälmarna för att man på Arai vägrade att tillåta/garantera någonting..... :va

Men det är jävligt snyggt och naturligtvis är det som du säger: med rätt prylar så ska man kunna lacka komposit.

OM jag inte missminner mig, så var det lite mygel bakom de intygen.... :confused:

Grejen är ju att det är tillverkarna som "tycker" att man inte skall lackera om hjälmarna. Om en proffessionell lackaerar gör jobbet med godkända färger, så blir inte hälmen svagare i sin hållbarhet.

När blir det comeback för dig då? :gnissla
Vi måste ju "battla" lite på åsen i sommar tycker jag.

@Motin.
Ja vet att han är välkänd här i trakterna. Men tydligen har han alldeles för mycket att göra nu och tar bara större jobb typ lastbilar och dylikt.
Mitt jobb var väl för att vara snäll :rolleyes:

Catman skrev:
@Motin.
Ja vet att han är välkänd här i trakterna. Men tydligen har han alldeles för mycket att göra nu och tar bara större jobb typ lastbilar och dylikt.
Mitt jobb var väl för att vara snäll :rolleyes:

Då måste tjejen o jag ha vart väldigt snälla också :) han har lackat lite ditt o datt. Får se om han får göra något på min hoj i sommar ! Men först ska det till lite större ingrepp som jag hoppas få lite proffhjälp med
:banana :pannkyss

Motin skrev:
Då måste tjejen o jag ha vart väldigt snälla också :) han har lackat lite ditt o datt. Får se om han får göra något på min hoj i sommar ! Men först ska det till lite större ingrepp som jag hoppas få lite proffhjälp med
:banana :pannkyss

vi fixar det :)
Sitter just nu med 2 sjuka barn bara...

Catman skrev:
vi fixar det :)
Sitter just nu med 2 sjuka barn bara...

Evigt tacksam ! :Bugar , nu ska jag fortsätta förbereda inför morgondagens maratonjobb med fransmän o indier ! See ya !

Chrille skrev:

Man får fortfarande inte sätta på klistermärken på hjälmen enligt lag :fakta
Den lagen kom eftersom att för länge sen när plasthjälmarna regerade så hade klistermärken sånt klister som innehöll lösninsmedel som löste upp hjälmen. Och det är inte särskilt bra :rolleyes:
Men det är nog ingen fara om de har lackerat hjälmen med färg som är godkänd för detta ändamål.

Grattis till hjälmen i alla fall, skitcool :tummenupp
/Gustav

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN