Äntligen körkort med rätt datum utan att först tjafsa med VV

OK, kan den förste som ringer och tjafsar om detta meddela resultatet här. Jag har försökt få VV att fixa detta flera gånger men fått nobben. Dom hävdar att jag måste pröjsa 150:- för ett nytt kort.

Så här ser mitt ut...
tog mitt första kort (A1) 010620
Och datumet visar när min prövotid gick ut?

Bifogat

• dscf0010.jpg
    dscf0010.jpg
    75.7 KB · Visningar: 457
Jag blev av med mitt körkort förra året, innan december. Vad gäller för mig? Kan jag få tillbaka mina rätta tidpunkter för när jag tog de olika klasserna?

Som det är skrivet på mitt kort nu så har jag tagit 5 klasser samma dag. Plus att jag hos en del försäkringsbolag får jävligt dålig premie, eftersom de räknar på datumet när jag fick tillbaka kortet igen.

//Chribba

Chribba skrev:
Jag blev av med mitt körkort förra året, innan december. Vad gäller för mig? Kan jag få tillbaka mina rätta tidpunkter för när jag tog de olika klasserna?

Som det är skrivet på mitt kort nu så har jag tagit 5 klasser samma dag. Plus att jag hos en del försäkringsbolag får jävligt dålig premie, eftersom de räknar på datumet när jag fick tillbaka kortet igen.

//Chribba

Bara att skaffa nytt så får du tillbaka rätt datum.

Chribba skrev:
Plus att jag hos en del försäkringsbolag får jävligt dålig premie, eftersom de räknar på datumet när jag fick tillbaka kortet igen.

//Chribba

Länsförsäkringar räknar hur som helst på det datum när du fick tillbaka körkortet, oavsett om du beställer ett nytt körkort eller inte.

Chribba skrev:

//Chribba

Skit samma vad det står på kortet, försäkringsbolagen ger mig riktiga sugpremier, alla tror att man tog kortet förra sommaren. Har knappt råd med bil...

Vägverket tvingas återkalla körkort

Vägverket har fått återkalla mer än 8.000 körkort på grund av att nya EU-regler feltolkats. Misstaget har kostat cirka en miljon kronor.

- Vi uppfattade inte att reglerna kring det datum som ska stå på baksidan av körkortet ändrats och därför har vi tryckt fel datum på en del körkort, säger Lena Allmyr, chef på Vägverkets avdelning för personlig service, till Sveriges Radio Kronoberg.

De nya reglerna infördes i december förra året och gäller körkort som blivit indragna eller där körkortsinnehavaren gjort förändringar i sitt körkortstillstånd, till exempel tagit busskörkort.

Datumet som ska stå på baksidan av sådana kort är det datum då man tog sitt första körkort.

Vadå när man tog sitt första körkort?

Så om man tog bil först ska datumet enbart stå på det och inte på t.ex. Lastbil och MC???

Eller har de bara skrivit konstigt?

Felix skrev:
Skit samma vad det står på kortet, försäkringsbolagen ger mig riktiga sugpremier, alla tror att man tog kortet förra sommaren. Har knappt råd med bil...

Jag får också riktigt dåliga premier hos många bolag men inte hos TH som bara börjar bråka om man varit utan körkort över ett år.

Jag bryr mig inte om vad som står på kortet men jag tycker att det i registren ska stå när jag tog mina respektive klasser och inte när jag fick tillbaka dem.

//Chribba

Men, måste man själv ringa och påtala det, eller kommer VV snällt skriva och be om nytt foto? Eller gör de bara ett nytt KK och skickar ut med gamla bilden?

Leffe skrev:
Länsförsäkringar räknar hur som helst på det datum när du fick tillbaka körkortet, oavsett om du beställer ett nytt körkort eller inte.
Det beror nog på hur länge det varit indraget. Mig frågade de om jag varit av med det MER ÄN tre månader, för i så fall skulle jag fått en annan, högre, premie.

Jag fick 7700 hel/hel på gixxern.

Bingo skrev:
Det beror nog på hur länge det varit indraget. Mig frågade de om jag varit av med det MER ÄN tre månader, för i så fall skulle jag fått en annan, högre, premie.

Jag fick 7700 hel/hel på gixxern.

Fan, länsförsäkringar gav mig ingen sådan deal.. och det på en gammail audi! Jäkligt irriterande!

Felix skrev:
Fan, länsförsäkringar gav mig ingen sådan deal.. och det på en gammail audi! Jäkligt irriterande!
Man kan verkligen få varierande svar när man pratar med olika personer på ett och samma försäkringsbolag. Kan du inte ringa och be dem ändra, eller det är kanske inte lönt på en bilförsäkring.

Det gick inte, dom vrålvägrade, trots att jag har ett halvdussin försäkringar hos dem redan. skumt milt sagt,

Nåja jag fick i princip samma deal med aktsam :D på bilen

Felix skrev:
Det gick inte, dom vrålvägrade, trots att jag har ett halvdussin försäkringar hos dem redan. skumt milt sagt,

Nåja jag fick i princip samma deal med aktsam :D på bilen
Man blir lite fundersam på hur det är ställt hos dem. Jag kommer att tänka på att de i år först höjde min premie från 12 000 till 43 000 och sedan ner till 7 700. Iofs finns det andra faktorer i sammanhanget men det är samma gubbe på samma båge i alla tre fallen.

Lion skrev:
Hur får f-bolagen reda på att man blivit av med körkortet?
Kanske inte är skyddade uppgifter?
:mad:

Dom får uppgifternas från VV:s system och VV publicerar när du fick ditt KK åter, VV skyller på förskringsbolagen och försäkringsbolagen på VV.

Bingo skrev:
Man blir lite fundersam på hur det är ställt hos dem. Jag kommer att tänka på att de i år först höjde min premie från 12 000 till 43 000 och sedan ner till 7 700. Iofs finns det andra faktorer i sammanhanget men det är samma gubbe på samma båge i alla tre fallen.

Den där slumptalsgeneratorn är rätt intressant ibland, försäkringen på min Falco gick från 4900 hel/hel till 51300 hos samma bolag...

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back