Äntligen !!!! :kär

Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag har kört alla sorters motorcyklar under en massa år.....:crash

Köp ingen ny hoj, köp en begagnad till att börja med.
Hur vet du vad du vill ha, med din begränsade erfarenhet ....?
Kör minst en säsong, innan du köper ny. Då hinner du sondera vad finns och vad du vill ha :va
 

Bromsok

Medlem
Gick med
26 Mar 2012
Ort
Älvsjö
Hoj
Multistrada 1200 S
Kan bli lite skoj med sockret då man kör .. har aldrig haft känning så men lägg dig lite högt då/om du drar på långtur i framtiden , tiden går fort då man har kul !! =) plus några dextro i fickan , behöver inte bli mer spännande än vad det redan är ! ( kan iofs va kul om man tror att man e Rossi plötsligt !!! )
 
Last edited:

Puttson89

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2014
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha Mt-09
Härligt att få tillståndet, har själv diabetes så vet att det är otroligt segt. Bara av nyfikenhet varför kan de ta längre till att få körkortstillstånd när man har ADHD? Inget som borde göra någon skillnad tycker jag...
 

Bromsok

Medlem
Gick med
26 Mar 2012
Ort
Älvsjö
Hoj
Multistrada 1200 S
Härligt att få tillståndet, har själv diabetes så vet att det är otroligt segt. Bara av nyfikenhet varför kan de ta längre till att få körkortstillstånd när man har ADHD? Inget som borde göra någon skillnad tycker jag...

Kanske tror hon e Rossi ggr 2 med ADHD o lågt socker ? =)
 

Electra

under utbildning
Gick med
15 Jun 2015
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha MT 07
Ja ddt har varit många brev växlingar skicka först ena intyg sen krävt annat intyg m.m jag skickade in ansökan med hälso deklaration samt vanlig syn undersökning i början på juni sen tog dom inte tag i mitt ärende förrens slutet på augusti sen har vi haft massa brev kontakt skulle fått beslutet i nov men så upptäckte dom i mina journaler att jag har fått en diagnos till som dom kräver intyg på men problemet med att få intyg på Adhd är att det intyget måste jag betala för att få ett papper och det kommer förnyas varje år *suck* känner heller inte att adhd påverkar min körning i dagsläget på mitt b-kort men jag kanske blir en Rossi sen ? :hihi
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Tja, någon måste ju köpa nya hojar för annars kommer det ju inte ut några begagnade på marknaden.. Men jag själv har haft 7 olika hojar sen jag tog kortet, och man har verkligen inte en aning om vad som är en bra hoj man kommer trivas med när man är grön. MT-07an kommer kännas asball när du fått hem den, no doubt, men det är bara för att du inte känner till något annat. När du fått smak för en hoj som är rolig på riktigt kommer du kanske ångra det där lånet på MT-07an som ligger och tickar varje månad och hindrar dig från att köpa den hoj du VERKLIGEN vill ha.
 

inkognito

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2015
Ort
Stockholm
Hoj
06, Kawasaki ER6
Grattis.

Jag ställer mig nog också till dom som föreslår en begagnad första hoj, speciellt om du ska övningsköra på den.
Tog kortet i år och lyckades tappa körskolans cyklar två ggr och min egen en gång.
Krashpuckar är väl att rekommendera oavsett ny eller begagnad hoj även om du inte är lika klantig som jag.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
ja köpte min mt-07 2-3 månader efter körkortet och måste säga att ja är riktigt nöjd. smidig i stan och helt okej på kurviga landsvägar om man nu inte vill ligga och tok köra såklart, samt riktigt lätt att åka bakhjul på om du gillar sånt.
ja har bytt blinkers, koppling och bromshandtag, reggskylts hållare samt satt på ett accra carbon system.
spara cash till ett avgassystem är ett måste om du inte föredrar symaskinsljudet dom tyvärr har orginal.
accra carbon som ja satt på dånar så in i helvete men med en universal db killer så blev de riktigt bra.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
oUypXF1.png
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Härligt att få tillståndet, har själv diabetes så vet att det är otroligt segt. Bara av nyfikenhet varför kan de ta längre till att få körkortstillstånd när man har ADHD? Inget som borde göra någon skillnad tycker jag...

Impulskontrollen kan vara lite sisådär sägs det.
För att inte tala om att första delen; AD, står för attention deficit. Dvs uppmärksamhetsstörning.
Så de är ganska petiga med det där intyget som ska säga att man kan framföra ett fordon säkert.
 

Electra

under utbildning
Gick med
15 Jun 2015
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha MT 07
ja jag bara googla efter en bild på en Mt och mt 07 finns i nästan samma utförande färg som på mt 10 skoiljer bara stl och dekal plats på ;)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
ja jag bara googla efter en bild på en Mt och mt 07 finns i nästan samma utförande färg som på mt 10 skoiljer bara stl och dekal plats på ;)

Nu är du iofs ny på det här med hoj, och då ser man inte hojar riktigt likadant... Men för oss som gått ner oss i träsket är det en jättestor skillnad på MT07 och MT10 vad gäller utseende. Och allt annat. :hihi
1159.jpg 17_mt-10.jpg

Men såänge du är säker på att det är MT07 du fastnat för så är det ju en helt okej hoj.
 

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Köp en ny mt-07 det är ju det Du vill göra.

Hojköra är en ekonomisk förlust oavsett, lev och njut! Fan va gött när du kan putsa din sprillans nya hoj. Blir det dyrt så byt jobb, låt livets goda bekostas av annat slit istället för en massa kompromisser...:fyllisar
 

guy_inc

Dr.
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
1973 Moto-Guzzi V7 850 GT, 1955 AJS 18CS, 1929 HD FD
Det är många kommentarer om hur ofördelaktigt det är att köpa nytt. Vi vet dock inget om TS ekonomi. Kanske är en ny MT07 dyr för henne, kanske kostar den en struntsumma.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det är många kommentarer om hur ofördelaktigt det är att köpa nytt. Vi vet dock inget om TS ekonomi. Kanske är en ny MT07 dyr för henne, kanske kostar den en struntsumma.

Vi vet att hon tänker låna till delar av den och det är inblick nog för att ge rådet att det verkar förnuftigt att köpa begagnat.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Hur många är det som har adhd . -utan diagnos ?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det är många kommentarer om hur ofördelaktigt det är att köpa nytt. Vi vet dock inget om TS ekonomi. Kanske är en ny MT07 dyr för henne, kanske kostar den en struntsumma.

Det är inte bara en ekonomisk fråga, utan att minska risken för "felköp"
Det är inte kul att behöva köra in en hoj för att sedan komma på att det var fel modell/typ av hoj.

Bäst är att flera hojar :tummenupp
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Jag talade mer direkt till hon som skapade tråden. Att hon dessutom verkar valt ut just mt07 tolkar jag som att hon har en uppfattning om storlek, så de i kombination med att jag känner få tjejer som är 190+ var de som fick mig att skriva till henne att "du sitter perfekt".
Menar inte att vara otrevlig, vill bara vara mer tydlig i de ja skrev. i övrigt har du helt rätt-bara köpa.
Haha, min fru är 191cm Amazon :kär
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Ta sakerna i rätt ordning. Alltså köp inget innan du har klart med körkortet. Under utbildningen så lär du ju få höra ett och annat gott råd. Om körkortet drar ut på tiden så blir det förstås succesivt dyrare... Skönt då att inte ha någon avbetalning varje månad som ska slantas av. Och försäkringen lär kosta en del också, särskilt om du är relativt ung. Sen behöver du ju startpaketet med kläder hjälm osv
Sen ett pensionärsråd: Gör en budget, du kanske har andra intressen också? Och ännu vet du ju inte om hojåkning är så kul som du uppfattar den just nu...
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top