Äntligen! Jag har en R1a!

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
ER-6n -09
Hej på er gott folk!

Tänkte bara meddela att även jag har blivit en av de lyckliga som får köra R1 i sommar.
Köpte den tidigare idag! Vilken känsla det är att köra... :yoparty
Märkte däremot att körställningen suger vid långfärdsåkning.
Körde hem den, ca 10 mil, hade bra ont i nacken, jag låg ju faktisk lagligt hela vägen! :hihi

Nåja... alldeless nyss höll jag på å skita på mig. Oljenivå lampan tändes.
Jag nita, stängde av, grät en tår, titta till oljenivån å den stämde, lipa lite till.
Starta å den tändes inte igen. PUH? tänkte jag?! Ägarn nämnde något om detta så det kanske inte är så farligt? Nåja...
Jag körde sakta hem, stängde av och kolla nivån igen. Skumt det är ju lagom mängd i, kanske nån dl under max.
Iaf, sökte lite här i forumet å märkte att det är ett vanligt fenomen.
Jävla Yamaha tänkte jag. Nåja... jag tänkte köpa ny olja imorn. Halvsyntet är bättre än helsyntet tyckte jag någon skrev. Jaja, ska höra med Bike i Trollhättan va de tycker.

Föresten, är det någon som haft en R1a som fått "oljetrycks fall" å gått åt helvette? Det ska ju tydligen inte finnas någon tryckgivare, utan bara nivågivare!

Någon som har tips på märke av däck? Har nya däck nu men de ska tydligen vara ganska mjuka och endast hålla i upp mot 4-5 hundra mil. De är väl säkert väldigt greppvänliga men finns det bra däck som rekomenderas å är lite hårdare å håller längre? Säkerheten sitter väl mest i skallen på föran? :hihi

Mvh // Peter

Grattis till nya hojen då!
Jag har oxå hört att det är vanligt att oljelampan tänds på en del R1:or. Det är nivågivaren som spökar.. inget att oroa sig för..
Jag körde på helsyntisk olja först men bytte till halvsyntet enligt rekommendationer från Bike i Trollhättan bland annat. R1:an har en förmåga att dra en del olja och den drar tydligen mer olja med helsyntet..
Kanske kan ut o rejsa nån dag framöver? Vara e ju inte jättelångt från Trollhättan..

/Fredrik

pogo skrev:
Möjligen, men jag har hört om varianter på däck som håller i upp mot 1000 mil. (Normal körning)

Jo, men de däcken ger inte i närheten av samma fäste, men det är ju upp till var och en vad de prioriterar. Själv kan jag rekomendera Michelin Pilot Power, har funkat klockrent för mig än så länge. :)

R1-Freddan skrev:
Kanske kan ut o rejsa nån dag framöver? Vara e ju inte jättelångt från Trollhättan..
/Fredrik
De tycker jag verkligen... Stämmer det att du är proffetionell bakhjulförare?
I så fall har vi en kurs på gång sen... :yoparty hehe...
Föresten, jag funderar på om jag nånsin vänjer mig vid att styret kan börja vobbla lite grann lite när man drar på så de lättar. Alltså inte när de stiger 30 cm (Då är de lugnt, under kontroll) utan bara ett par cm och slår i lite under acc, det är otäckt. Jaja, jag är inte elite. Styrdämpare kanske vore nåt? hehe...

DreeTman skrev:
Jo, men de däcken ger inte i närheten av samma fäste, men det är ju upp till var och en vad de prioriterar. Själv kan jag rekomendera Michelin Pilot Power, har funkat klockrent för mig än så länge.
Okej... Kanske klokt att fortsätta köra med denna sortens däck.
Ska kolla upp de däcken du rekomendera. Tack ska du ha.

pogo skrev:
Hej på er gott folk!

Tänkte bara meddela att även jag har blivit en av de lyckliga som får köra R1 i sommar.
Köpte den tidigare idag! Vilken känsla det är att köra... :yoparty
Märkte däremot att körställningen suger vid långfärdsåkning.
Körde hem den, ca 10 mil, hade bra ont i nacken, jag låg ju faktisk lagligt hela vägen! :hihi

Nåja... alldeless nyss höll jag på å skita på mig. Oljenivå lampan tändes.
Jag nita, stängde av, grät en tår, titta till oljenivån å den stämde, lipa lite till.
Starta å den tändes inte igen. PUH? tänkte jag?! Ägarn nämnde något om detta så det kanske inte är så farligt? Nåja...
Jag körde sakta hem, stängde av och kolla nivån igen. Skumt det är ju lagom mängd i, kanske nån dl under max.
Iaf, sökte lite här i forumet å märkte att det är ett vanligt fenomen.
Jävla Yamaha tänkte jag. Nåja... jag tänkte köpa ny olja imorn. Halvsyntet är bättre än helsyntet tyckte jag någon skrev. Jaja, ska höra med Bike i Trollhättan va de tycker.

Föresten, är det någon som haft en R1a som fått "oljetrycks fall" å gått åt helvette? Det ska ju tydligen inte finnas någon tryckgivare, utan bara nivågivare!

Någon som har tips på märke av däck? Har nya däck nu men de ska tydligen vara ganska mjuka och endast hålla i upp mot 4-5 hundra mil. De är väl säkert väldigt greppvänliga men finns det bra däck som rekomenderas å är lite hårdare å håller längre? Säkerheten sitter väl mest i skallen på föran? :hihi

Mvh // Peter

det är ingen oljetryckslampa utan en oljenivå lampa som någon skrev högre upp. bara att hinka i lite mera olja. när jag hade r1 så fick jag ha olja så att hela fönstret täcktes för att lampan skulle vara släckt. bara att köra, kolla oljan OFTA, wheela inte allt för långt med lampan tänd, på rakt väg kan den lysa bäst fan den vill :yoparty

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park