Äntligen fyrtakt i småklasserna

Jag stör mig inte på något men jag har hittills inte sett någon 125 eller 250 som ser ut som en "riktig" hoj. Allting ser mindre och tanigare ut.

Men för fanken sandis.. Det är racehojar, man sparar all vikt man kan, även på superbikar bygger man mindre och lättare kåpstag/bakramar etc.
Sen kan du ju nästa gång du är ute, jämföra gaffelkronor på en 250r mot vilken standardhoj som helst, så kommer du se att den grövre/stabilare än gathojen.
I racing ska allt vara så minimalistiskt som möjligt, och det är det oavsett om det är 250cc eller 800cc.
Kolla in Corneliussons sving nästa gång, och sen jämför du den mot flertalet gathojar..
 
Jag stör mig inte på något men jag har hittills inte sett någon 125 eller 250 som ser ut som en "riktig" hoj. Allting ser mindre och tanigare ut.

Hmmm ... har en "riktig hoj" backspeglar och blinkers eller räcker det med att den är stor och klumpig?
De nya 800 cc hojarna är märkbart mindre än de tidigare 990 cc och ser mer ut som en 250 cc än som en 990 ... Är en 800 för liten för att vara "riktig"?
 
Jag stör mig inte på något men jag har hittills inte sett någon 125 eller 250 som ser ut som en "riktig" hoj. Allting ser mindre och tanigare ut.
Att någon med tröja utanpå skinnstället och med en kokt med bröd i handen uttalar sig så skulle inte förvåna mig. Men någon som säger sig vara RR-entusiast och inte dregglar av detta...

:va
 

Bifogat

  • honda250_01.jpg
    honda250_01.jpg
    74.7 KB · Visningar: 51
  • yamaha250_03.jpg
    yamaha250_03.jpg
    79.1 KB · Visningar: 61
  • aprilia250_04.jpg
    aprilia250_04.jpg
    92.4 KB · Visningar: 57
  • aprilia250_03.jpg
    aprilia250_03.jpg
    99.7 KB · Visningar: 58
  • honda250_03.jpg
    honda250_03.jpg
    101.2 KB · Visningar: 68
  • honda250_02.jpg
    honda250_02.jpg
    100.6 KB · Visningar: 71
Jämför den här bilden med de ovan angående vad en "riktig" roadracingmotoryckel är.

Visst ska man acceptera att människor har olika smak. Men någon måtta får det ju vara!
 

Bifogat

  • black_rhs_1024.jpg
    black_rhs_1024.jpg
    119.7 KB · Visningar: 50
Seså pojkar, inte hetsa upp sig nu :hihi

Jag har som sagt aldrig sett en 125 eller 250 som liknar något annat än just 125:or eller förvuxna 125:or. Är inte speciellt förtjust i orgier av specialdelar så jag antar att jag har mer gemensamt med korvkiosk-maffian än RR-esteterna.
 
När 500cc blev MotoGP blev hojarna snabbare, snyggare och starkare, och tittarsiffrorna sköt i höjden. Att de dessutom låter som jaktplan på låg höjd och inte som motorsågar fullbordar bilden av det häftigaste som finns på två hjul.

Om 125/250 tvåtakt blir 250/500 fyrtakt tror jag på en liknande utveckling för de mindre klasserna. Vem vinner på att fortsätta tävla med en obsolet motortyp som är stendöd kommersiellt?
 
2922439 Lorenzo, Dovizioso och Bautista tex tror jag är förare väl i klass med de fyra du nämner.
Såg att jag inte svarat på frågan men det är ju tre tydliga exempel.

2922590 Är det så är jag övertygad om att vi ser dem på 800:or inom en snar framtid.
Yamaha ville ju ha Lorenzo redan till i år och Lin Jarvis har ju erkänt att de visat sitt intresse för honom för 2008 så chansen är stor att han går till Yamaha, han nämnde också Dovizioso som en förare som de håller koll på.
 
Last edited:
Om 125/250 tvåtakt blir 250/500 fyrtakt tror jag på en liknande utveckling för de mindre klasserna. Vem vinner på att fortsätta tävla med en obsolet motortyp som är stendöd kommersiellt?
Vilka team ska tävla med dessa hojar? Redan nu kämpar man ju hårt med finansieringen av MotoGP och kostnaderna kommer ju inte bli lägre om man ändrar i de andra klasserna. Den ekonomiska verkligheten för teamen är ju att det blir oerhört svårt om inte substansiellt större summor kommer in i sporten.
Skulle 250/500 fyrtakt vara så oerhört mycket mer spännande att titta på och varför?
Ska man tala obsoleta motortyper är ju hela sporten inom en snar framtid tvungen att överge bensinmotorerna. Varför ta ett mellansteg via fyrtaktsmotorn som endast har lite längre livstid än tvåtaktarna?
 
När 500cc blev MotoGP blev hojarna snabbare, snyggare och starkare, och tittarsiffrorna sköt i höjden. Att de dessutom låter som jaktplan på låg höjd och inte som motorsågar fullbordar bilden av det häftigaste som finns på två hjul.

Om 125/250 tvåtakt blir 250/500 fyrtakt tror jag på en liknande utveckling för de mindre klasserna. Vem vinner på att fortsätta tävla med en obsolet motortyp som är stendöd kommersiellt?

Jodå, allt det där är jättebra om det omvandlas till pengar, så att några team har råd att köra också. Med tanke på hur lite pengar som kommer till 125 och 250 från dorna numer undrar jag definitivt hur det skulle gå med fyrtakt, såvida dorna inte lyckas dra in mer sponsstålar..
 
Seså pojkar, inte hetsa upp sig nu :hihi

Jag har som sagt aldrig sett en 125 eller 250 som liknar något annat än just 125:or eller förvuxna 125:or. Är inte speciellt förtjust i orgier av specialdelar så jag antar att jag har mer gemensamt med korvkiosk-maffian än RR-esteterna.

Nej, iaf jag är inte upphetsad utan mer fundersam.
Hur kan man vara intresserad av en sport utan att bry sig om hur redskapen fungerar?
Hur vågar man satsa allt på en bana utan att VETA att allt är genomgånget på hojen?
Den mekaniska utmaningen, den att få allt på hojen att alltid fungera och se till att det fungerar så bra att man inte har några handikapp gentemot de andra hojarna, det ingår i tävlingsmomentet så som jag ser det.
Ok, om man kommer så långt att hojfabrikens egna mekaniker skruvar med ens hoj, då kan man ju släppa det till att bara övervaka lite, men om man aldrig ids lära sig hur en hoj fungerar, ja då har man ju problem att kommunicera med dem som håller igång ens tävlingsredskap ...
 
Lorenzo o Dovizioso tror jag nog redan nästa år. Bautista måste nog mogna nåt år till.
Men då är vi lite tillbaka till min kärnpunkt - OM de antar utmaningen så stärker de 800-klassen och urholkar 250 serien. Bevisar än mer att 800:a klassen verkligen är kungaklassen och mest värt. 250 är ett världsmästerkap, men ändå plantskola för största klassen.
 
Men då är vi lite tillbaka till min kärnpunkt - OM de antar utmaningen så stärker de 800-klassen och urholkar 250 serien. Bevisar än mer att 800:a klassen verkligen är kungaklassen och mest värt. 250 är ett världsmästerkap, men ändå plantskola för största klassen.

Det har jag inte argumentarat mot heller. Största klassen är kungaklassen, men vissa år har de "mindre värda" klasserna varit jämnast/hårdast/roligast att titta på.
Exempelvis var 600vm några år förbannat mycket roligare och jämnare än wsbk.
Visst är det också en plantskola, först kör man 125 för att köra snabbast i kurvorna, sen kör man 250 som har lite mer effekt men fortfarande snabba i kurvorna för att sedan ta an de riktiga bestarna. Fast numer verkar ju 800'orna "snällare" än 250'orna även om de är snabbare :tungan
 
Det har jag inte argumentarat mot heller. Största klassen är kungaklassen, men vissa år har de "mindre värda" klasserna varit jämnast/hårdast/roligast att titta på.
Exempelvis var 600vm några år förbannat mycket roligare och jämnare än wsbk.
Visst är det också en plantskola, först kör man 125 för att köra snabbast i kurvorna, sen kör man 250 som har lite mer effekt men fortfarande snabba i kurvorna för att sedan ta an de riktiga bestarna. Fast numer verkar ju 800'orna "snällare" än 250'orna även om de är snabbare :tungan

Det händer ibland att 125 och 250 racen är mer spännande att kolla på än MotoGP klassen, nu senast så ryckte Stoner åt sig en lucka i klass med Rossi och iof var det lite roligt battlande nere i fältet men ledaren Stoner var ohotad.

(nu blir valmers arg)
 
250 racet i Jerez var ju på alla punkter oerhört mycket mer spännande än MotoGP racet. Tycker man inte det fattar jag inte varför man kikar på Roadracing öht.
 
Last edited:
250 racet i Jerez var ju på alla punkter oerhört mycket mer spännande än MotoGP racet. Tycker man inte det fattar jag inte varför man kikar på Roadracing öht.
Alla har vi olika referenser och det finns de som upplever en viss match i division 2 långt mer spännande än en VM-final.
Jerez 250 racet var väl det som många av oss missade för att det var svart i rutan hos Com hem?
 
2924002 Alla har vi olika referenser och det finns de som upplever en viss match i division 2 långt mer spännande än en VM-final.
Jerez 250 racet var väl det som många av oss missade för att det var svart i rutan hos Com hem?
Hur kan du ens jämföra det med division 2 i fotboll om du inte ens kunde se det?
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top