Äntligen fyrtakt i småklasserna

Bästa förarna och snabbaste hojarna som jag skrev innan var ett svar angående de 3 klasserna vid MotoGP-tävlingarna (uppenbart för alla som verkligen läser vad man svarar på och inte drar egna slutsatser).

Jag föredrar Superbike-klasserna och MotoGP före alla andra klasser och om det gör att jag tillhör "pöbeln" så får det väl vara så.
Det räcker att lyssna på starten i Superbike respektive 250R med ryggen mot banan för att avgöra vad som är klart häftigast. Med tanke på publiktillströmningen i de båda klasserna, både i Sverige och övriga världen, håller en majoritet med mig.
Den majoriteten kan dock inte så mycket om RR vilket är en avgörande parameter för vad som är häftigast.
 
Bästa förarna och snabbaste hojarna som jag skrev innan var ett svar angående de 3 klasserna vid MotoGP-tävlingarna (uppenbart för alla som verkligen läser vad man svarar på och inte drar egna slutsatser).

Fast det där med de bästa förarna är ju en sanning med modifikation. toppförarna i 125 och 250 är ju definitivt bättre än de flesta i MotoGP.
 
Jag föredrar Superbike-klasserna och MotoGP före alla andra klasser och om det gör att jag tillhör "pöbeln" så får det väl vara så.

Tråden hette väl äntligen 4-t i småklasserna, men om du bara är intresserad av den stora klassen så har motorkonfiguration ingen betydelse och du skulle inte vara intresserad av dessa klasser oavsett reglemente. Varför är du med och diskutererar saker i klasser som du inte har något intresse för? Jag respekterar att vissa bara är intresserade av en viss klass, men tråden handlade väl om just motorkonfiguration i de små klasserna inte vilken klass som är populärast.
 
2921238 Tråden hette väl äntligen 4-t i småklasserna, men om du bara är intresserad av den stora klassen så har motorkonfiguration ingen betydelse och du skulle inte vara intresserad av dessa klasser oavsett reglemente. Varför är du med och diskutererar saker i klasser som du inte har något intresse för? Jag respekterar att vissa bara är intresserade av en viss klass, men tråden handlade väl om just motorkonfiguration i de små klasserna inte vilken klass som är populärast.
Det samma gäller ju valmers. Varför sådan glädje över ett eventuellt motortypsbyte i klasser man inte säger sig vara intresserad av? :va
 
Bästa förarna och snabbaste hojarna som jag skrev innan var ett svar angående de 3 klasserna vid MotoGP-tävlingarna (uppenbart för alla som verkligen läser vad man svarar på och inte drar egna slutsatser).
Du skrev:

Kollade på 125R och lite 250R på Anderstorp i helgen och visst är de duktiga och det går undan men det ger inte mig personligen så mycket att se på. Superbike var det som jag upplevde som mest spännande och som hade mest publik.
Avsåg ditt svar alltså de tre klasserna i MotoGP - inte SM? :va

Varför är du med och diskutererar saker i klasser som du inte har något intresse för?
Välgrundad fråga som har att göra med kvalitetet på diskussionerna. Somliga tycker det är viktigare att få göra sin röst hörd i en diskussion än att vara konstruktiv/givande/kreativ.

:tummenner
 
Last edited:
Fast det där med de bästa förarna är ju en sanning med modifikation. toppförarna i 125 och 250 är ju definitivt bättre än de flesta i MotoGP.
Visst finns det duktiga förare i 125 och 250 men vilka av dem menar du är bättre än tex Rossi, Stoner, Butter och Melandri och varför kör de inte i MotoGP-klassen?
Avsåg ditt svar alltså de tre klasserna i MotoGP - inte SM? :va
I det inlägget där jag skrev att jag gillar den största klassen avsåg jag MotoGP och svarde på ett inlägg av bean som pekade på vad tråden handlade om. Förstår du fortfarande inte så släpp det bara.
Varför är du med och diskutererar saker i klasser som du inte har något intresse för?
1. Jag skrev vad jag tyckte att man skulle ändra till för kubik i 125 och 250 om de ska köra 4-takt. Hoppas jag har rätt att skriva det även om jag inte följer 125 och 250 slaviskt.
2. Du, med flera, ifrågasatte vad jag skrev och jag svarar. Inte svårare än så.
Välgrundad fråga som har att göra med kvalitetet på diskussionerna. Somliga tycker det är viktigare att få göra sin röst hörd i en diskussion än att vara konstruktiv/givande/kreativ.
Som när du, och en del andra, hoppar in i MotoGP-trådarna och enbart skriver om Haydens motgångar med sann skadeglädje?
Kasta inte spjut i tältet!
 
2. Du, med flera, ifrågasatte vad jag skrev och jag svarar.

Enligt tidigare fråga då: 250R var snabbast på EM i Karskoga, skulle du fokusera på den klassen om du kollade på EM:et i sommar. Dvs stämmer det att du fokuserar på de snabbaste hojarna eller är det helt enkelt så att du har valt klass och följer den oavsett om någon annan klass kör snabbare eller har bättre förare för tillfället?


Det jag tycker mig ha sett i Roadracing är en hel del, "placera i fack tänkande". Allt skall delas in i fack, 2-taktare, 4-taktare, A-förare, B-förare... . Jag tycker vi är för få för att vi skall tjöta på varandra bara för att vi kör olika klasser, vi kör alla roadracing och jag tror det bara ger oss en nedåtgående trend om vi skall dela upp oss för mycket i olika "hata varandra läger". Någon som delar min åsikt?
 
Enligt tidigare fråga då: 250R var snabbast på EM i Karskoga, skulle du fokusera på den klassen om du kollade på EM:et i sommar. Dvs stämmer det att du fokuserar på de snabbaste hojarna eller är det helt enkelt så att du har valt klass och följer den oavsett om någon annan klass kör snabbare eller har bättre förare för tillfället?
Jag kommer att följa Superbike i första hand i Sverige oavsett om de är snabbast på den aktuella banan eller inte.

Lite svårt att uttrycka sig diplomatiskt utan att bli utmålad som tvåtakts-hatare, trots att man inte är det, men jag har lite svårt för 125:or och 250s eftersom de inte, återigen enligt min egen högst personliga åsikt, inte ser ut som riktiga motorcyklar utan mer som just 125:or.

Så där, nu kan RR-esteterna slänga skit på mig för att jag inte fattar nånting ;)
 
Jag kommer att följa Superbike i första hand i Sverige oavsett om de är snabbast på den aktuella banan eller inte.

Lite svårt att uttrycka sig diplomatiskt utan att bli utmålad som tvåtakts-hatare, trots att man inte är det, men jag har lite svårt för 125:or och 250s eftersom de inte, återigen enligt min egen högst personliga åsikt, inte ser ut som riktiga motorcyklar utan mer som just 125:or.

Så där, nu kan RR-esteterna slänga skit på mig för att jag inte fattar nånting ;)

Så storleken avgör om det är en riktig motorcykel? Då måste ju en hd vara en mycket mer "riktig" hoj än en 1000cc plastraket? Den är ju både större och tyngre.
Personligen är jag intresserad av snabba motorcyklar runt banan och jag skiter i hur de låter/ser ut. Prestanda är det som är intressant i racing, sen kan racemotorcyklar ha lite olika sorts prestanda, snabba rakt fram, i böjar eller stört sena bromsningar etc.
Sen vad gäller prototypracing, så ja, optimalt för varvtider var ju 500 tvåtakt, och numer 800cc fyrtakt, så ja det är den coolaste klassen.

Men sen kan det ju vara som flera andra skriver, ena året kan det vara mer underhållande/bättre racing i en mindre klass, och det kan bero på massa olika orsaker. Det fanns år jag sket i att kolla 500 för det var tråkigt att se Doohan varva tvåan typ, då var 250 fan så mycket roligare att se, där Biaggi hade värsta fighterna, eller WSBK för den delen under dessa år.

Sen är det en skillnad i känsla mellan prototyper och ombyggda gathojar, och den tror jag inte man hajar förrän man prövat själv. Sen är det roligt att köra hoj på bana oavsett vad man sitter på istort sett.
 
...jag har lite svårt för 125:or och 250s eftersom de inte ser ut som riktiga motorcyklar...
Du är såkert långt ifrån ensam om den åsikten. Jag tror du skulle få stort gehör för den utanför McDonald´s. Men sådan trångsynthet och fokus vid sidan av racingens kärna tror jag är ganska ovanlig i depån. Där går de flesta igång på sådant man inte kan se utanför McDonald´s utan på Eurosport.

Edit: själv står jag gärna och dregglar framför riktigt läckra SBK-byggen, som Skölds Ducati. Men de mest extrema/exklusiva ekipagen återfinns ju faktiskt i 125 och 250.
 
Last edited:
Så först säger du att du fokuserar på de snabbaste hojarna med de bästa förarna. Men du skulle ändå fokusera på Suberbike även om den inte var snabbast, som i EM så då frångår du från ditt tidigare argumentet. Sen övergår du till att det faktiskt är utseendet som ger ditt val. Dina motiv till varför du fokuserar på Superbike känns inte direkt konsekventa. Det måste vara något annat underliggande till denna fokus, kanske att kittla några föredetta 250:i förare:) (som är lika insnöade på sin klass som du på superbike).

Jag kommer att följa Superbike i första hand i Sverige oavsett om de är snabbast på den aktuella banan eller inte.

Lite svårt att uttrycka sig diplomatiskt utan att bli utmålad som tvåtakts-hatare, trots att man inte är det, men jag har lite svårt för 125:or och 250s eftersom de inte, återigen enligt min egen högst personliga åsikt, inte ser ut som riktiga motorcyklar utan mer som just 125:or.

Så där, nu kan RR-esteterna slänga skit på mig för att jag inte fattar nånting ;)
 
Så först säger du att du fokuserar på de snabbaste hojarna med de bästa förarna. Men du skulle ändå fokusera på Suberbike även om den inte var snabbast, som i EM så då frångår du från ditt tidigare argumentet. Sen övergår du till att det faktiskt är utseendet som ger ditt val. Dina motiv till varför du fokuserar på Superbike känns inte direkt konsekventa. Det måste vara något annat underliggande till denna fokus, kanske att kittla några föredetta 250:i förare:) (som är lika insnöade på sin klass som du på superbike).
Jag tror du läser vad du vill läsa.
Som jag förklarat tidigare gällde mitt svar angående snabbaste hojarna och bästa förarna MotoGP, inte svensk eller europeisk RR.
Jag må vara usel på att förklara mig men Superbike är det som tilltalar mig utanför MotoGP.
Så storleken avgör om det är en riktig motorcykel? Då måste ju en hd vara en mycket mer "riktig" hoj än en 1000cc
plastraket? Den är ju både större och tyngre.
Så kan man ju tolka det om man vill vara lite larvig men du vet precis vad jag menar.
Sen är det en skillnad i känsla mellan prototyper och ombyggda gathojar, och den tror jag inte man hajar förrän man prövat själv.
Så är det säkert men jag kommer nog aldrig att skaffa en 125 eller 250 racer (chansen att "pöbeln" testar en racer är nog också rätt liten) så jag dreglar över läckra 1000-kubikare istället :)
 

Så kan man ju tolka det om man vill vara lite larvig men du vet precis vad jag menar.
Så är det säkert men jag kommer nog aldrig att skaffa en 125 eller 250 racer (chansen att "pöbeln" testar en racer är nog också rätt liten) så jag dreglar över läckra 1000-kubikare istället :)

Nja, det är ju rätt ofta man får höra kommentaren att "HD e minsann en redig mötorcykel, inge jälla plast och dret".
Fast visst, 125'orna är riktigt små.. Men o andra sidan kämpar man ju som fanken med att bygga just 600 och 1000cc så små som möjligt, så nära 250 mått man kan komma. Blir det mindre "riktig" motorcykel då också?

Jag vet bara vad jag själv tycker är roligast att köra, men jag tycker 600/1000 har sin tjusning också, iaf om de fixat till riktig fjädring på dem.
 
Men o andra sidan kämpar man ju som fanken med att bygga just 600 och 1000cc så små som möjligt, så nära 250 mått man kan komma. Blir det mindre "riktig" motorcykel då också?
Ja, om en 1000-kubikare ser ut som en 250 om några år (vilket de aldrig kommer att göra) så ser det nog inte lika häftiga ut i mina ögon.
 
Aha! Det är du köper en HD. :)
Finns HD för oss också :yoparty
v-roehr5.jpg


Kanske för mycket Ducce över designen för Sandstream, och HD står kanske inte så långt efter Ducatis kvalitetsrykte? :)
 
Ja, om en 1000-kubikare ser ut som en 250 om några år (vilket de aldrig kommer att göra) så ser det nog inte lika häftiga ut i mina ögon.

Jo, designen skiljer ju så oerhört mycket mellan racehojar :rolleyes:
Det var ganska kul och se hur lik hondas cbr600 ram var deras rsw250-ram 04..
Plastkåporna är det ju inte så stor skillnad på heller, visst, de är lite bredare/längre på en radfyra..
Eller är det expansionskammarna du stör dig på?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top