Chris Ash
Kapten Gars
Just i Superbike var det väl några som var "snabbare" än Mårtensson?Åtminstone den här helgen.
Med ca 50 hk effekthandikapp är det svårt att hävda sig på Anderstorp.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Just i Superbike var det väl några som var "snabbare" än Mårtensson?Åtminstone den här helgen.
Den majoriteten kan dock inte så mycket om RR vilket är en avgörande parameter för vad som är häftigast.Det räcker att lyssna på starten i Superbike respektive 250R med ryggen mot banan för att avgöra vad som är klart häftigast. Med tanke på publiktillströmningen i de båda klasserna, både i Sverige och övriga världen, håller en majoritet med mig.
Bästa förarna och snabbaste hojarna som jag skrev innan var ett svar angående de 3 klasserna vid MotoGP-tävlingarna (uppenbart för alla som verkligen läser vad man svarar på och inte drar egna slutsatser).
Jag föredrar Superbike-klasserna och MotoGP före alla andra klasser och om det gör att jag tillhör "pöbeln" så får det väl vara så.
Det samma gäller ju valmers. Varför sådan glädje över ett eventuellt motortypsbyte i klasser man inte säger sig vara intresserad av?2921238Tråden hette väl äntligen 4-t i småklasserna, men om du bara är intresserad av den stora klassen så har motorkonfiguration ingen betydelse och du skulle inte vara intresserad av dessa klasser oavsett reglemente. Varför är du med och diskutererar saker i klasser som du inte har något intresse för? Jag respekterar att vissa bara är intresserade av en viss klass, men tråden handlade väl om just motorkonfiguration i de små klasserna inte vilken klass som är populärast.
Du skrev:Bästa förarna och snabbaste hojarna som jag skrev innan var ett svar angående de 3 klasserna vid MotoGP-tävlingarna (uppenbart för alla som verkligen läser vad man svarar på och inte drar egna slutsatser).
Avsåg ditt svar alltså de tre klasserna i MotoGP - inte SM?Kollade på 125R och lite 250R på Anderstorp i helgen och visst är de duktiga och det går undan men det ger inte mig personligen så mycket att se på. Superbike var det som jag upplevde som mest spännande och som hade mest publik.
Välgrundad fråga som har att göra med kvalitetet på diskussionerna. Somliga tycker det är viktigare att få göra sin röst hörd i en diskussion än att vara konstruktiv/givande/kreativ.Varför är du med och diskutererar saker i klasser som du inte har något intresse för?
Visst finns det duktiga förare i 125 och 250 men vilka av dem menar du är bättre än tex Rossi, Stoner, Butter och Melandri och varför kör de inte i MotoGP-klassen?Fast det där med de bästa förarna är ju en sanning med modifikation. toppförarna i 125 och 250 är ju definitivt bättre än de flesta i MotoGP.
I det inlägget där jag skrev att jag gillar den största klassen avsåg jag MotoGP och svarde på ett inlägg av bean som pekade på vad tråden handlade om. Förstår du fortfarande inte så släpp det bara.Avsåg ditt svar alltså de tre klasserna i MotoGP - inte SM?![]()
1. Jag skrev vad jag tyckte att man skulle ändra till för kubik i 125 och 250 om de ska köra 4-takt. Hoppas jag har rätt att skriva det även om jag inte följer 125 och 250 slaviskt.Varför är du med och diskutererar saker i klasser som du inte har något intresse för?
Som när du, och en del andra, hoppar in i MotoGP-trådarna och enbart skriver om Haydens motgångar med sann skadeglädje?Välgrundad fråga som har att göra med kvalitetet på diskussionerna. Somliga tycker det är viktigare att få göra sin röst hörd i en diskussion än att vara konstruktiv/givande/kreativ.
2. Du, med flera, ifrågasatte vad jag skrev och jag svarar.
Jag kommer att följa Superbike i första hand i Sverige oavsett om de är snabbast på den aktuella banan eller inte.Enligt tidigare fråga då: 250R var snabbast på EM i Karskoga, skulle du fokusera på den klassen om du kollade på EM:et i sommar. Dvs stämmer det att du fokuserar på de snabbaste hojarna eller är det helt enkelt så att du har valt klass och följer den oavsett om någon annan klass kör snabbare eller har bättre förare för tillfället?
Du varvar mig med lätthet...
Jag kommer att följa Superbike i första hand i Sverige oavsett om de är snabbast på den aktuella banan eller inte.
Lite svårt att uttrycka sig diplomatiskt utan att bli utmålad som tvåtakts-hatare, trots att man inte är det, men jag har lite svårt för 125r och 250s eftersom de inte, återigen enligt min egen högst personliga åsikt, inte ser ut som riktiga motorcyklar utan mer som just 125
r.
Så där, nu kan RR-esteterna slänga skit på mig för att jag inte fattar nånting![]()
Du är såkert långt ifrån ensam om den åsikten. Jag tror du skulle få stort gehör för den utanför McDonald´s. Men sådan trångsynthet och fokus vid sidan av racingens kärna tror jag är ganska ovanlig i depån. Där går de flesta igång på sådant man inte kan se utanför McDonald´s utan på Eurosport....jag har lite svårt för 125r och 250s eftersom de inte ser ut som riktiga motorcyklar...
Jag kommer att följa Superbike i första hand i Sverige oavsett om de är snabbast på den aktuella banan eller inte.
Lite svårt att uttrycka sig diplomatiskt utan att bli utmålad som tvåtakts-hatare, trots att man inte är det, men jag har lite svårt för 125r och 250s eftersom de inte, återigen enligt min egen högst personliga åsikt, inte ser ut som riktiga motorcyklar utan mer som just 125
r.
Så där, nu kan RR-esteterna slänga skit på mig för att jag inte fattar nånting![]()
Jag tror du läser vad du vill läsa.Så först säger du att du fokuserar på de snabbaste hojarna med de bästa förarna. Men du skulle ändå fokusera på Suberbike även om den inte var snabbast, som i EM så då frångår du från ditt tidigare argumentet. Sen övergår du till att det faktiskt är utseendet som ger ditt val. Dina motiv till varför du fokuserar på Superbike känns inte direkt konsekventa. Det måste vara något annat underliggande till denna fokus, kanske att kittla några föredetta 250:i förare(som är lika insnöade på sin klass som du på superbike).
Så kan man ju tolka det om man vill vara lite larvig men du vet precis vad jag menar.Så storleken avgör om det är en riktig motorcykel? Då måste ju en hd vara en mycket mer "riktig" hoj än en 1000cc
plastraket? Den är ju både större och tyngre.
Så är det säkert men jag kommer nog aldrig att skaffa en 125 eller 250 racer (chansen att "pöbeln" testar en racer är nog också rätt liten) så jag dreglar över läckra 1000-kubikare iställetSen är det en skillnad i känsla mellan prototyper och ombyggda gathojar, och den tror jag inte man hajar förrän man prövat själv.
Så kan man ju tolka det om man vill vara lite larvig men du vet precis vad jag menar.
Så är det säkert men jag kommer nog aldrig att skaffa en 125 eller 250 racer (chansen att "pöbeln" testar en racer är nog också rätt liten) så jag dreglar över läckra 1000-kubikare istället![]()
Ja, om en 1000-kubikare ser ut som en 250 om några år (vilket de aldrig kommer att göra) så ser det nog inte lika häftiga ut i mina ögon.Men o andra sidan kämpar man ju som fanken med att bygga just 600 och 1000cc så små som möjligt, så nära 250 mått man kan komma. Blir det mindre "riktig" motorcykel då också?
Aha! Det är då du köper en HD.2921693Ja, om en 1000-kubikare ser ut som en 250 om några år (vilket de aldrig kommer att göra) så ser det nog inte lika häftiga ut i mina ögon.
Finns HD för oss ocksåAha! Det är då du köper en HD.![]()
Ja, om en 1000-kubikare ser ut som en 250 om några år (vilket de aldrig kommer att göra) så ser det nog inte lika häftiga ut i mina ögon.
Jag stör mig inte på något men jag har hittills inte sett någon 125 eller 250 som ser ut som en "riktig" hoj. Allting ser mindre och tanigare ut.Eller är det expansionskammarna du stör dig på?
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |