Äntligen fyrtakt i småklasserna

Men visst idag räknas tydligen alla tändstiftsmotorer in.
Exakt, ottocykeln är det i bägge fallen - men i det ena i 2 takter, den andra 4. Precis som det finns två och fyrtakts ottomotor så finns det t.ex. två och fyrtakts dieselmotor. Uppkallade efter dess uppfinnare. Idag är väl ändå lite att ta i, så har det varit sedan jag gick i skolan iaf.
Jag tror inte Wankel-motorn kallas för ottomotor, trots tändstift. Även den uppkallad efter sin uppfinnare iaf.

Det är OK att du inte förstår min fascination över 4-takt och lite större cylindervolým, jag förstår själv inte din fascination över 125:or.

Last edited:
Läste du länken du postade? ;)

"Dorna have a contract with the FIM to run three Grand Prix classes, and there are rumours that the 125cc class may change to 200cc single cylinder engines.

However, there is uncertainty regarding whether they would be as fast as a current 56hp 125cc two-stroke, let alone have the thrill factor or the sound."
Smaken är ju som bekant delad.

Allvarligt, en klass med 400cc-prototyper borde ju kunna skapa ett otroligt fräckt gathojsegment. Hojar som man sedan kan konvertera och rejsa med. En 400:a twin på kanske 90 hk / 130 kg skulle vara hur kul som helst på en rr-bana.

Exakt, ottocykeln är det i bägge fallen - men i det ena i 2 takter, den andra 4. Precis som det finns två och fyrtakts ottomotor så finns det t.ex. två och fyrtakts dieselmotor. Uppkallade efter dess uppfinnare. Idag är väl ändå lite att ta i, så har det varit sedan jag gick i skolan iaf.

Det är OK att du inte förstår min fascination över 4-takt och lite större cylindervolým, jag förstår själv inte din fascination över 125:or.

Det behöver du inte förstå..

Jag gillar att man kräma så mycket effekt ur 125cc.. det motsvarar en litereffekt på 440hkr..

/J

Allvarligt, en klass med 400cc-prototyper borde ju kunna skapa ett otroligt fräckt gathojsegment. Hojar som man sedan kan konvertera och rejsa med. En 400:a twin på kanske 90 hk / 130 kg skulle vara hur kul som helst på en rr-bana.

Det har ryktats länge att aprilias RS250 skulle uppdateras till 450cc 4T. det hade varit en kul hoj på bana. Tyvärr blir den nog inte verklighet.

/J

Det har länge gått rykten om att aprilias RS250 skulle uppdateras till 450cc 4T. det hade varit en kul hoj på bana. Tyvärr blir den nog inte verklighet.

/J

Last edited:
Det behöver du inte förstå..

Jag gillar att man kräma så mycket effekt ur 125cc.. det motsvarar en litereffekt på 440hkr..

/J
55 hästar är inte tillräckligt för att imponera på mig. Gillar iofs. teknik, men oavsett om de kramas ur 80, 125, 250 eller 400 kubik så är det inget jag kan säga att jag gillar. Dessutom är jag för stor för formatet på hojarna.

Så tung tror jag iofs inte den behöver bli, det går säkert att få ner den till 110kg utan större problem.
Visst skulle det bli en kul gathoj precis som rs250.
Men först och främst bör de se till att få fram prod och fabriksracers med rovorna i.
Min bak är inte delad när det gäller racemotorer, jag älskar ljudet av vass radfyra , v-twin och v4'a fyrtakt, på samma sätt älskar jag ljudet av vassa tvåtaktare. Det är ju inte så upphetsande att lyssna på en 125 fyrtaktsscooter heller, eller för den delen en 50cc otrimmad 2t-moppe..
De enda hårt trimmade motorerna som jag tycker är tråkiga att lyssna på är 4t-stånka(som jag numer råka ägen en) :D

Visst sjutton vore det fräckt men du kan glömma att få ut 90hk ur en 400 twin om det inte skall kosta sinnesjuka summor att underhålla, en 70-75 häst är mer troligt och då är det inte lika kul. Problemet med att få små fyrtaktare roligt är ju att om man skall få ut tillräckliga mängder effekt så kostar det svin i underhållskostnader.

Last edited:
55 hästar är inte tillräckligt för att imponera på mig. Gillar iofs. teknik, men oavsett om de kramas ur 80, 125, 250 eller 400 kubik så är det inget jag kan säga att jag gillar. Dessutom är jag för stor för formatet på hojarna.

Faktiskt så blir rätt många positivt överraskade på vad 50hk i 70kg chassi åstadkommer runt en bana när de väl prövar, även om kroppshyddan råkar vara av det lite grövre formatet. När vm125'orna åker lika fort som wss600 så går det inte direkt långsamt, nånstans.

Tycker de borde öka till 400 och 600 kubik istället. Dels för att få hojar som går lika fort som dagens (125 och 250) utan att det ska behöva kosta astronomiska summor, dels för att 600 redan är ett befintligt gatsegment.

Det hela kanske måste styras upp lite så att inte 600-orna blir snabbare än 800-orna men det ska nog inte vara några problem.

Tycker de borde öka till 400 och 600 kubik istället. Dels för att få hojar som går lika fort som dagens (125 och 250) utan att det ska behöva kosta astronomiska summor, dels för att 600 redan är ett befintligt gatsegment.

Det hela kanske måste styras upp lite så att inte 600-orna blir snabbare än 800-orna men det ska nog inte vara några problem.

Det blir nog ingen skillnad i trimningsgrad bara för man ökar antalet cc, det är värstingklasserna med prototyper vi pratar om nu, inte standardracing.
Tror ungefär samma cc-övertag man skapade i största klassen är nog för att göra det snabbare rakt fram, d.v.s första åren kanske ~480cc mot 250tvåtakt.
Däremot tror jag man får det svårt att köra ~250cc fyrtakt encylindrigt i de effekter som kommer krävas.

En 125 GP-hoj är ju ingen raket rakt fram, det finns det nog ingen som tycker. I bromsningar och kurvor är det dock fullkomligt vansinniga hojar. Innan jag satte mig på en 125 första gången hade jag bara kört stora fyrtaktare, ZX9R, R1, SS-kittad YZF600, men det var som att upptäcka en helt ny typ av fordon.....

Bifogat

• cox_performance_1.gif
    cox_performance_1.gif
    8.1 KB · Visningar: 123
Faktiskt så blir rätt många positivt överraskade på vad 50hk i 70kg chassi åstadkommer runt en bana när de väl prövar, även om kroppshyddan råkar vara av det lite grövre formatet. När vm125'orna åker lika fort som wss600 så går det inte direkt långsamt, nånstans.
Jaja, men 125-loppen är som en grupp insekter som slipstream:ar varandra runt banan. Jag har enbart provsuttit en räser 125:a men mina knän hamnade utanför kåpan, inte kul att klämma där. 125-piloterna är ofta 'jockeys'.
Jag fattar att de är sjukt snabba runt en bana och kurvhastigheterna imponerande - men det var inte det det handlade om riktigt. Jörgen inser nog att 4-taktare också är snabba runt en bana.

En 125 GP-hoj är ju ingen raket rakt fram, det finns det nog ingen som tycker. I bromsningar och kurvor är det dock fullkomligt vansinniga hojar. Innan jag satte mig på en 125 första gången hade jag bara kört stora fyrtaktare, ZX9R, R1, SS-kittad YZF600, men det var som att upptäcka en helt ny typ av fordon.....
Du varvar mig med lätthet, det är inte det att 125:or inte är snabba. Jag kollar inte på super-cart heller trots att de kan prestera ruggiga varvtider.

Du varvar mig med lätthet, det är inte det att 125:or inte är snabba. Jag kollar inte på super-cart heller trots att de kan prestera ruggiga varvtider.
Verkar som att vi har ungefär samma syn på saken.
Kollade på 125R och lite 250R på Anderstorp i helgen och visst är de duktiga och det går undan men det ger inte mig personligen så mycket att se på.
Superbike var det som jag upplevde som mest spännande och som hade mest publik (jag satt iofs en bit ifrån de vanliga läktarna).

Kollade på 125R och lite 250R på Anderstorp i helgen och visst är de duktiga och det går undan men det ger inte mig personligen så mycket att se på.

Hade du tyckt det var mer intressant att kolla på de klasserna om de hade presterat identiska tider fast med en fyrtaktsmotor? Tråden var ju 4-t i just de klasserna.

Själv kör jag 125R och jag kör inte den klassen för att jag på något religiöst sett är bunden till 2-taktsmotorer, jag hade gillat prototypracingen även om det satt en 4-taktsmotor i hojen. Jag vill köra en hoj enbart gjord för racing med allt vad det innebär. Förr i tiden om man ville köra 4-t i cross fick man välja riktiga klumpar, typ XR400, XR600, DR350 men i dagsläget kan man välja att köra 4-t med nära identisk vikt som 2-t-hojarna och med samma prestanda. Jag körde 250-2t innan och kör 450-4t nu utan att jag har fått göra någon kompromiss på "racemässigheten". Skulle det komma en motsvarighet till 125R fast med 4t till samma pris hade jag gärna kört den. Det jag vill är att köra produktionsracer. Däremot tror jag att en hel del personer bara ser det som 2-taktsklass och 4-taktsklass men när det faktiskt är "produktionsracerklass" och "gathojsbaseradklass", men som sagt inte jag (den stora prototypracerklassen är ju 4t i dagsläget). Är jag den ende som ser det på detta sätt?

Är jag den ende som ser det på detta sätt?
Säkert inte. Jag resonerar precis som du.

250 blev mitt val eftersom jag ville köra en riktig racer. Sporthoj på bana var "been there, done that" för mig. Ducati Supermono (se bild) från tidigt 90-tal var också en racer. Något så ovanligt som en encylindrig fyrtaktsracer. Jag älskar den lika mycket som de två 250-tvåtakts-racers jag har ägt för vad den är. Att den är fyrtakt saknar relevans. Se på de tunna ramrören. Den djupt skulpterade tanken där förarens knän sitter som gjutna. Den på samma gång mjuka och aggressiva estetiken. Avsaknaden av trams och kosmetika. Närvaron av kompetens och uppriktighet.

Jag såg sista delen av "Ordförande Persson" ikväll. Han säger om Reinfeldt att han saknar nerv, känsla, innerlighet. Att han är tom. Att politik handlar om känslor. Jag tycker det är en bra jämförelse mellan en racer och en sporthoj.

Bifogat

• supermono.jpg
    supermono.jpg
    53 KB · Visningar: 57
  • category_76.jpg
    category_76.jpg
    50.2 KB · Visningar: 52
  • supermono_2.jpg
    supermono_2.jpg
    137 KB · Visningar: 54
Last edited:
Säkert inte. Jag resonerar precis som du.

250 blev mitt val eftersom jag ville köra en riktig racer. Sporthoj på bana var "been there, done that" för mig. Ducati Supermono (se bild) från tidigt 90-tal var också en racer. Något så ovanligt som en encylindrig fyrtaktsracer. Jag älskar den lika mycket som de två 250-tvåtakts-racers jag har ägt för vad den är. Att den är fyrtakt saknar relevans. Se på de tunna ramrören. Den djupt skulpterade tanken där förarens knän sitter som gjutna. Den på samma gång mjuka och aggressiva estetiken. Avsaknaden av trams och kosmetika. Närvaron av kompetens och uppriktighet.

Jag såg sista delen av "Ordförande Persson" ikväll. Han säger om Reinfeldt att han saknar nerv, känsla, innerlighet. Att han är tom. Att politik handlar om känslor. Jag tycker det är en bra jämförelse mellan en racer och en sporthoj.
Ahhh, hojarnas hoj. Mer ändamålsenligt än så här blir det inte. 80 pållar, 110kg...

Vad är persson då? En massey ferguson? :D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...