Fredda66 skrev:
Testa att köra om en civil polis på MC som har kameran påslagen skall du se hur enkelt det kan vara...
Men att bli tagen av farbror blå i dess rätta uniform, det skall nog lite mer till innan det händer. Man har ju mött dem i 100+ på 50väg några gånger, men dem vänder ju inte direkt och jagar ikapp en.
Det är när man minst anar det som det händer. Jag tyckte själv att jag låg och fiskörde när jag gled förbi civilaren.
Små marginaler, men som Benkar sa, ger man sig in i leken får man leken tåla!
Så det är bara bita ihop och njuta av årets längsta månader!
//Fredda
*I wish*
Klart osportsligt med Farbror Blå´s "fulhojar", gäller därför att fuska lite/ha en taktik i "leken". "Dom" brukar trots civila hojar gärna sitta som om dom hade en stör i ars...t, ha öppningsbar BMW-hjälm mm, brukar dessutom oftast rycka till i behålla-KK-nerven..

Och så får man fega lite, vad gör man inte för att behålla KK...
Regel 1: "Dom" på civila hojar/bilar brukar oftast hålla sig till Europa/Riks/Läns/andra "stora" -vägar, gäller kolla noga vad man kör om, alternativt bita i sura äpplet och hålla sig till +29 där.. +29 eller +49, ändå lika tråkigt på dom vägarna, tycker i alla fall jag... Bättre gasa ute på "dom fria vidderna/småvägarna", tar man det bara lugnt vid +30-50 och bebyggelse så minimerar man risken för såväl utbackande bilar/barn/hästar mm som hastighetskontroller...
Regel 2: Om det helt plöstligt dyker upp en okänd bil/hoj i backspegeln trots att man gasat på rejält och inte just kört om något som bedömts som "säkert", stanna till och släpp förbi det "okända föremålet", ser det ofarligt ut, ja då är det ju bara att köra om igen...
Regel 3: Sitt aldrig och "sov", kolla hela tiden på vad som finns vid påfarter, mackar mm man passerar, så att det inte är något otrevligt som helt plötsligt hakar på....
Har i sommar till stor del haft "bommar" enligt taktiken ovan, men en gång var det den där civila Africa Twinnen i norrort som helt plötsligt uppenbarade sig i backspegeln på en krokväg i utkanten av Roslagen, han såg lite nedslagen ut när han åkte förbi då jag/vi genast stannade vid vägkanten... så det var värt att "fega" även dom andra gångerna jag tagit fel....
Så, Fredda, just nu är vädret ändå inte så hojvänligt, och var ändå i slutet av säsongen det hände för dig, och alla kan ju missa en civilare, jag gör säkert det själv förr eller senare

, men, en ny säsong om några månader!

Vi syns då, eller antagligen igen tidigare än så, på någon Forum-pub-kväll i höst/vinter!?
/B