Äntligen en vettig Racer från TM

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Vad sägs om denna? TM SMX 660... Äntligen en stor hoj från ett annat märke än Husa, KTM och Husky. And what a bike it is...
Tom så att jag får lite köpsug och det är inte så ofta, sen jag fick min hoj.

Chassit verkar fantastiskt (Öhlinare) och den ser djävligt lätt ut OCH pipan är rena drömmen.
Inte mycket info på TM´s sida om prestanda och vikt bara, synd.
Mitt tips är dock att denna hoj hamnar under 110kg 0riginal.
Kolla deras hemsida http://www.mototm.com/tmr/hpmoto.html

Några intressanta iaktagelser är att Öhlinaren fram visst var option och att deras modellprogram för Supermotard är djävligt fett i år samt att de verkar bygga djävligt seriöst. Kolla borrning och slag på de olika modellerna bara. Skiljer sig vad gäller båda genomgående vilket visar på ganska seriös utveckling av motorer. Annars är det vanligt att man av kostnadsskäl använder samma vev eller samma borrning i flera modeller vilket kan funka, ex Husaberg, men huvudanledningen är alltid produktions anledningar.
De har en modell som heter Black Dream med gutna hjul och enkelsving, djävligt fet för den som håller sig på asfalt.
Tror att TM med detta modellprogram är ganska stora inom 3 år.

Priset är satt till iaf överkomliga 9995 Euro för 660 racern.

Daniel...
www.supermotard-racing.com (Updates)

Bifogat

• SMX660F_620.jpg
    SMX660F_620.jpg
    99.1 KB · Visningar: 242
Last edited:
Ser läcker ut, men är väl för Husa fanatisk för att få det där riktiga habegäret. :3freak

BRA att husaberg får konkurens....så att de oxå utvecklas...hehe.....
Jobbigt att vara överlägsen :arsele

borggren skrev:
BRA att husaberg får konkurens....så att de oxå utvecklas...hehe.....
Jobbigt att vara överlägsen :arsele

Det är dags att Husaberg verkligen kommer en racing motard snart, FS650 har blivit mainstream. :D En cool hoj, men när man ser de på Mcdonalds var och varanan dag tycker jag hela racing andan försvunnit. Bär emot att säga, men Husqvarna, Vertemati, VOR & TM, det är coola motard racers!

Sälj FS650 oregistrerade, med FP system, ytterliggare vässad motor med ökat varvstopp mm mm så kommer den bli kung! FE/FC450/550 är ren racing precis som det ska vara! :tummenupp

Adrian_J skrev:
Det är dags att Husaberg verkligen kommer en racing motard snart, FS650 har blivit mainstream. :D En cool hoj, men när man ser de på Mcdonalds var och varanan dag tycker jag hela racing andan försvunnit. Bär emot att säga, men Husqvarna, Vertemati, VOR & TM, det är coola motard racers!

Sälj FS650 oregistrerade, med FP system, ytterliggare vässad motor med ökat varvstopp mm mm så kommer den bli kung! FE/FC450/550 är ren racing precis som det ska vara! :tummenupp
Det blir väl inte så mycket räjsigare för att hojjen är oreggad.Bara (ännu) sämre andrahandsvärde :va

Busaberg skrev:
Det blir väl inte så mycket räjsigare för att hojjen är oreggad.Bara (ännu) sämre andrahandsvärde :va

Att sälja dom oregistrerade gör att man dels kan vässa motorn riktigt ordentligt, slippa strypningar, riktigt avgassystem mm eftersom den ändå inte behöver besiktas samt skippa allt lull-lull som elsystem mm. Inga motard tävlingar går väl på natten? Sen ger det ytterliggare racing faktor :tummenupp 100% racing!!
:tungan

Busaberg skrev:

Ja vad säger man... Kan inte mer än att hålla med...
Vad skulle göra Husan mer rejsig utan nummerplåt?
Mainstream my ass!
Finns en hel del i Sverige men det gör inte hojen mainstream bara för att det finns vad ska vi säga... 10-20 st på sporthoj som åker Husaberg, nåt sånt.

En Husaberg är en djävligt speciell motorcykel sen om man gillar den eller inte är en annan sak, speciell är den oavsett. Och en racer är den också oavsett. En 2004´a med lysen, original till sista pinal är fortfarande BETYDLIGT lättare än i stort sett alla motarder som säljs tom grovt moddade.
Den är dessutom betydligt starkare än ALLA motarder som säljs över huvud taget utom möjligen Noxen. Dock även lättare än KTM-idotin för 170 loppor.
Ska du ha nåt som är rejsigare än en ORIGINAL Husaberg så får du köpa hojen och modda ganska hårt, för ganska mycket pengar dessutom.
Sen ska det iofs sägas att en Husaberg är inte ett bra val för den som inte inser att risken med detta köp är ett eller ett par motorhaverier per år och inträffar det så är det inget att gnälla över. Du köpte en hoj som ÄR en racer och dessutom en ganska extrem sådan. Shit happens, bara att laga.

Mainstream, Puah!

Daniel...

En originalhusabergare är grym, men tänk dig en som e lättat från alla kablar och grejjer, lite titan och kolfiber på, annan pipa etc. En som väger 5 kg mer och har fem häst till och säljs sådan färdig. Strippar man bort en del och bara byter ut tändbox och kolv och kam och grejjer så kanske den t.o.m blir BILLIGARE än en vanlig FS och dessutom starkare och lättare...

Sedan kan man med gott samveta trimma ner originalhusan tre häst och se till att den håller bättre än vad den gör, trots att jag tycker att kvaliteten har blivit riktigt bra på de.

Två modeller, en som e gatreggad och håller bra (och kanske t.o.m har garanti så länge man servar riktigt samt inte moddar hojen) och en RIKTIG race motard. Tror de skulle kunna sälja bra då och dessutom få mycket gratisreklam i racen. Det är iaf min filosofi =)

- Johan

mr_rockster skrev:
En originalhusabergare är grym, men tänk dig en som e lättat från alla kablar och grejjer, lite titan och kolfiber på, annan pipa etc. En som väger 5 kg mer och har fem häst till och säljs sådan färdig. Strippar man bort en del och bara byter ut tändbox och kolv och kam och grejjer så kanske den t.o.m blir BILLIGARE än en vanlig FS och dessutom starkare och lättare...

Sedan kan man med gott samveta trimma ner originalhusan tre häst och se till att den håller bättre än vad den gör, trots att jag tycker att kvaliteten har blivit riktigt bra på de.

Två modeller, en som e gatreggad och håller bra (och kanske t.o.m har garanti så länge man servar riktigt samt inte moddar hojen) och en RIKTIG race motard. Tror de skulle kunna sälja bra då och dessutom få mycket gratisreklam i racen. Det är iaf min filosofi =)

- Johan

Nä, för teamen har alltid köpt FS650E iaf, fanns knappt en enda C ute på banorna inte ens i EM. För när säsongerna är över får de pengar för de regningsbara inte C-modellen. Strippa en E från onödvändigheter tar 2 timmar och du får 15-20000 mer för den efter säsong (om C´n ens går att sälja), bra timlön.
Möjligen isf en 650 Street och en 650R som båda är reggade men den ena utan startmotor, med högkompkolv och vassare kam original.
C-modellen försvann för att ingen (förståligt nog) ville ha den.

Och åter igen 650´n 2004 ÄR en riktig racer. Väck med elen och voila. Det enda är den förbannade 4.25 fälgen.

Daniel...
www.supermotard-racing.com

ypvs skrev:
Ja vad säger man... Kan inte mer än att hålla med...
Vad skulle göra Husan mer rejsig utan nummerplåt?
Mainstream my ass!
Finns en hel del i Sverige men det gör inte hojen mainstream bara för att det finns vad ska vi säga... 10-20 st på sporthoj som åker Husaberg, nåt sånt.

En Husaberg är en djävligt speciell motorcykel sen om man gillar den eller inte är en annan sak, speciell är den oavsett. Och en racer är den också oavsett. En 2004´a med lysen, original till sista pinal är fortfarande BETYDLIGT lättare än i stort sett alla motarder som säljs tom grovt moddade.
Den är dessutom betydligt starkare än ALLA motarder som säljs över huvud taget utom möjligen Noxen. Dock även lättare än KTM-idotin för 170 loppor.
Ska du ha nåt som är rejsigare än en ORIGINAL Husaberg så får du köpa hojen och modda ganska hårt, för ganska mycket pengar dessutom.
Sen ska det iofs sägas att en Husaberg är inte ett bra val för den som inte inser att risken med detta köp är ett eller ett par motorhaverier per år och inträffar det så är det inget att gnälla över. Du köpte en hoj som ÄR en racer och dessutom en ganska extrem sådan. Shit happens, bara att laga.

Mainstream, Puah!

Daniel...

De går att göra FS650 mer racing från fabrik även fast den är kul nu med, det är vi överens om! Husabergs anda från början var att tillverka racingprodukter från fabrik. Med det tycker jag utan att modifera, ren racing direkt. Nu är FS650 mycket en cykel man ser utanför McDonalds, då har konceptet fallit pladask. Husaberg skulle slippa problemet med folk som kör touring med sina cyklar, det är enligt handlarna den största majoriteten som rasar. Folk som tävlar sköter oftast grejjerna riktigt bra. Husaberg är ju pricken över i:et i racing, kör konceptet fullt ut på alla modeller :rock

Av nån knepig anledning verkar C-modellen var på väg tillbaka :dummer

Visst kan det funka men då ska det vara som ni alla säger en viss skillnad på FS-E och FS-C med slimmat elsystem och värre trimm. Vad sägs om ett bigbore-kit, öppet system (akra kommer bara säljas i Sverige via Husa-ÅF, mumma mumma) och vassare kam och tändning....

Adrian_J skrev:
De går att göra FS650 mer racing från fabrik även fast den är kul nu med, det är vi överens om! Husabergs anda från början var att tillverka racingprodukter från fabrik. Med det tycker jag utan att modifera, ren racing direkt. Nu är FS650 mycket en cykel man ser utanför McDonalds, då har konceptet fallit pladask. Husaberg skulle slippa problemet med folk som kör touring med sina cyklar, det är enligt handlarna den största majoriteten som rasar. Folk som tävlar sköter oftast grejjerna riktigt bra. Husaberg är ju pricken över i:et i racing, kör konceptet fullt ut på alla modeller :rock

Utan gatförsäljningen hade hojen inte existerat alls, det är ett minimum av Husa motarder som slutar som rena race-cyklar.
Cyklarna utanför McD är de som bekostar utvecklingen till grundmaterialet av vad vi använder inom racingen...
Och, en tävlingscykel rasar mer än McD-cyklarna det är bara det att vi vet att det kommer att hända så småningom och inte springer till handlaren och vill ha det lagat, därför ser de det inte. Ett ras varannat år i snitt för en gatåkare är oacceptabelt högt, för de flesta, vilket gör att de för ett helvetes liv. En rejshoj som bara rasat en gång på en säsong gör att rejsföraren skattar sig lycklig och skryter över tillförlitligheten hos hans hoj.

Ska vi se det här seriöst så måste vi acceptera en del saker.
* Motard är INTE tillräckligt stort för att en fabrik ska kunna förlita sig enbart på race-produkter som inom crossen.
* Även en ren race-produkt kan inte göras VM-klar från fabrik utom möjligen inom enduro som inte kräver extremprestanda.
* Gör man en hoj VM-klar från fabrik så kursar man. Det går som limiterade serier men man tjänar inga pengar på det. Noxen är en reklamprodukt som finns för att föra fram Husqvarna som märke inte för att tjäna speciellt mycket pengar på, den såldes riktigt billigt. För den lille producenten skulle motsvarande drag leda till ögonblicklig ruin. KTM har sin metod att erbjuda en i stort sett VM-klar racer men sen ta så mycket betalt för den att de inte behöver sälja dem. Starta med en 525´a och lägg 50000 på den så har du en minst lika bra 660-hoj för 60000 under priset för deras 660-racer.
* I fallet Husaberg så är oreggningsbara motarder ingen bra strategi. Möjligen nåt Nox-liknande, men inte riktigt, där de gör en hottad (regningsbar) 650 med 470-kolven och tex .55-kammen samt en 5" bak och en riktig bromspump. Det ger utrymme att trimma ner den vettigare gatversionen lite och sälja den kanske 5000kr billigare samtidigt som man kan höja priset på R´en med nåt liknande. Detta tror jag skulle vara en genomförbar strategi om man nu ska ändra på nåt alls...

Daniel...

ypvs skrev:
Utan gatförsäljningen hade hojen inte existerat alls, det är ett minimum av Husa motarder som slutar som rena race-cyklar.
Cyklarna utanför McD är de som bekostar utvecklingen till grundmaterialet av vad vi använder inom racingen...
Och, en tävlingscykel rasar mer än McD-cyklarna det är bara det att vi vet att det kommer att hända så småningom och inte springer till handlaren och vill ha det lagat, därför ser de det inte. Ett ras varannat år i snitt för en gatåkare är oacceptabelt högt, för de flesta, vilket gör att de för ett helvetes liv. En rejshoj som bara rasat en gång på en säsong gör att rejsföraren skattar sig lycklig och skryter över tillförlitligheten hos hans hoj.

Daniel...

Det har du rätt i! Du kan ha rätt i det mesta, men ute i skogen och på crossbanorna har Husaberg ett rykte om sig att rasa på löpande band trots att det är ett mycket mycket mycket begränsat antal enduro/cross som verkligen gör det idag. De som rasar är motard cyklarna, många av de går enbart gata. Så skulle de gatreggade försvinna skulle de tappa den marknaden, men vinna mer offroad sidan. Who knows.

Adrian_J skrev:
Det har du rätt i! Du kan ha rätt i det mesta, men ute i skogen och på crossbanorna har Husaberg ett rykte om sig att rasa på löpande band trots att det är ett mycket mycket mycket begränsat antal enduro/cross som verkligen gör det idag. De som rasar är motard cyklarna, många av de går enbart gata. Så skulle de gatreggade försvinna skulle de tappa den marknaden, men vinna mer offroad sidan. Who knows.

Tja, den marknaden skulle försvinna det är ett som är säkert men jag tror inte att motardrasen smittar av sig på crossförsäljningen då dessa grenar har mindre än vad man kan tro med samma folk att göra. Motard åkare halkar sällan över på cross och crossåkare sällan till motard förrän deras cross-karriär är över.
Dessutom så är crossåkarna lika insatta i vad de pysslar med som vi är och vet därmed att de ras vi råkar ut för inte har så mycket med dem att göra. Cross-åkare har i alla tider vetat om att tar de sina cyklar och åker tom för mycket grusväg med dem så rasar de. Så jag tror inte att upphöra med gatuförsäljningen av motarder skulle leda till mer sålda cross/enduro-maskiner.
Däremot så ska försäljarna ha tydligare regler för hur de ska sälja hojarna.
De ska höra efter vad cykeln ska användas till och verkar cykeln hamna i fel sällskap så ska de inte bara varna för det utan råda denna person att se efter en annan hoj. 100 cyklar hos rätt köpare är bättre än 1000 sålda varav 300 hamnade fel. Folk ställer till fan så mycket mer oväsen när de är missnöjda än när de är nöjda och den ekonomiska skada det orsakar går inte att uppskatta...

Daniel...

ypvs skrev:
Däremot så ska försäljarna ha tydligare regler för hur de ska sälja hojarna.
De ska höra efter vad cykeln ska användas till och verkar cykeln hamna i fel sällskap så ska de inte bara varna för det utan råda denna person att se efter en annan hoj. 100 cyklar hos rätt köpare är bättre än 1000 sålda varav 300 hamnade fel. Folk ställer till fan så mycket mer oväsen när de är missnöjda än när de är nöjda och den ekonomiska skada det orsakar går inte att uppskatta...

Daniel...

Håller me det till 100%! Precis vad jag ville få fram. Just därför tycker jag det är synd med dessa cyklar ute på touring, de har liksom inte där att göra. Husaberg är enbart racing men det borde markeras bättre med ännu mer racing :) 100 Husabergare på tävling är bättre än 1000 i trafiken :tummenupp

Däremot vad det gäller cross vs. motard... Kolla tex Anders Eriksson, Martin Lind, Jocke Karlsson mfl, alla offroad åkare, de har börjat tävla lite smått inom motard. Många man stöter på har en motard cykel också och är väl insatta där med, däremot är det nog inte lika mycket åt andra hållet då många motard-förare kommer från en asfaltsgenre sen tidigare.

Adrian_J skrev:
Håller me det till 100%! Precis vad jag ville få fram. Just därför tycker jag det är synd med dessa cyklar ute på touring, de har liksom inte där att göra. Husaberg är enbart racing men det borde markeras bättre med ännu mer racing :) 100 Husabergare på tävling är bättre än 1000 i trafiken :tummenupp

Touring o Husaberg är väl kanske inte helt rätt, huvudsaken folk vet vad dem köper o vad dem får.

För min del blir det kanske någon bankörning i månaden under säsong resten småvägar, grusvägar mm där en lätt och potent hoj kommer till sin rätt. För övrigt har jag tänkt att mainstreema och posa allt jag orkar utanför dem två MCdonalds vi har i växjö. :D

von reisen skrev:
Adrian_J skrev:

Touring o Husaberg är väl kanske inte helt rätt, huvudsaken folk vet vad dem köper o vad dem får.

För min del blir det kanske någon bankörning i månaden under säsong resten småvägar, grusvägar mm där en lätt och potent hoj kommer till sin rätt. För övrigt har jag tänkt att mainstreema och posa allt jag orkar utanför dem två MCdonalds vi har i växjö. :D

(Ännu mer) Off topic...

Jag är från Växjö för övrigt så hälsa McDonaldsarna från mig. Och ta och skicka ner en Kebabpizza från Roma. Vi får nästan panik när vi tänker på dem här nere ibland. Morsan är skitsur för vi käkar aldrig hos henne de få dagarna per år som vi är hemma utan drar till Roma en gång om dan istället... hehe...

Det är det jag menar ang Husabergarna föresten.
Inte det att de bara har på bana att göra för att vara berättigade, bara att personerna som köper dem ska veta och vara beredda på vad de ger sig in på...
Isf så har de den roligaste hojen som går att åka på, iaf småvägar och i stan.
Jag skulle vilja ha mer Husabergare och andra extrema racers ute på vägarna, det ger liksom lite mer Outlaw stämpel på motardfolket vilket känns helt rätt.
Problemet är att alla inte är fullt lika beredda att pröjsa för nya kolvar och topplock som en del andra av oss är och det är nog bara att acceptera.

Så, kontentan av hela det här rabaldret.
Tänk efter när du köper hoj, du har fan så mycket roligare med rätt hoj än med fel. Och det går alltid att byta till nåt rejsigare efter hand men knappast andra hållet så ger du dig på nåt för extremt så är det inte så kul för då står du med mer problem än vad du vill ha och är tvungen att byta till nåt som du inte vill köra. :va

Daniel...

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back