Äntligen, Dynokurva på min hoj!

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
Hämtade min älskling från Ebos ikväll, efter över 10h bänkarbete har hon fått fiiina kurvor! :tuttar

Effekten blev väl ungefär vad jag förväntade mig. Dock lite besviken på Sugaya piporna...trodde de skulle ge mer. :( Kan dock tänka mig att de tappat lite effekt då de är begagnade...
Riktigt gött ljud, 6 kg mindre å poservärdet är dock inte fel! :tummenupp
Enligt killar som kör racing med dem i England så ger en original SP ca 56 hk på vevaxeln, så det känns som att motorn är rätt frisk iaf!

När hojen kom in gick den SKIT under 6000 rpm som ni ser. Det var tydligen en magnetgivare som gjorde att en ventil släppte in tjuvluft, antagligen nån miljöspärr för att få den att gå lenare på låga varv. Den kopplades iaf bort, och vips så ökade låg å mellan registret markant!

Siffrorna är på bakhjulet, så lägg till ca 10% för att få vevaxel siffror.
Hojen är en Suzuki RGV250SP för er som undrar... :tuttar

Dynorun.jpg
 
Last edited:
Jag vill också ha en sådan kurva på min RGV. :)
Vad är gjort på hojen samt vad kostade det att bänka den?
Har du hunnit köra något och hur stor är skillnaden?
3 hk för trimpipor är annars för jäkla dåligt. :mad:
 
Carbon - Det enda som är gjort är Sugaya systemet som är påsatt och justerat i bänk.
Hämtade henne ikväll så ja har inte hunnit köra nåt, skall bli spännande att prova henne, längtar längtar... :banana

snobben - Ja, registret har blivit riktigt schysst! Längtar som fasiken efter en provkörning...å ljudet...vilket ljud...MUMMA!
 
Ursäkta en dum fråga, men vad gör en dynomätning för hojen? Och vad kan det gå på i pris?

Edit: 2 dumma frågor dårå :)
 
Inga frågor är dumma (nästan :rolleyes: ).
Bara mätning kostar 700 spänn på Ebos Performance där jag har gjort det, men sen så har de också ställt in förgasarna efter både mitt originalsystem och sedan efter mitt effektsystem jag har satt på.
Mätningen går till så att de kör hojen på en bänk med rullband och mäter bakhjulshästarna på det sättet.
Sen bestyckar de om och ställer in förgasarna för att få en så bra effektkurva som möjligt.
Det blev över 10h inställning, men eftersom Ebos har ett tak på 3,5h så blev det allt som allt 3150:-
Du kan se mer info och priser på www.ebos.se
 
Last edited:
Hmm... Om vi bortser från lågvarvskrånglet skulle jag nog föredra originalpiporna. Trimrören är ju sämre ända upp till 11000 rpm.
 
Lite mellanregister får man offra för toppeffekt...dessutom är ljudet nåt i hästväg... :banana
Å då skall vi inte glömma att piporna väger 6 kg mindre än original å är läskigt snygga... :arsele
 
Troligen är hojen snabbare nu eftersom den har ett bredare register. Beror iofs på hur den är växlad, men skulle förvåna mig om inte medeleffekten ner i asfalten upp genom växlarna har ökat betydligt genom dom extra 1000 varven.

Vridfixerad som jag är tar jag chansen. Inte så ofta nån visar 2taktskurvor.

Ett max.vrid på 38 Nm motsv ungefär ( *1.13) 43 Nm på veven. På 250 cc ger det ca 172 Nm/l. Ett omöjligt värde f en 250 4takt. Därför 2takt så mycket vassare. 43 Nm rimligt värde för en 400 cc 4takt.

(Btw. nån modern 2taktsenduro uppges av tillv lämna en bit över 200 Nm/l; undrar om det är sant. (Varvet, och därmed effekten, är lägre för den förstås.))
/u
 
Last edited:
Hmm, vad är det för ventil du pratar om, som släppte in tjuvluft?
Bara nyfiken på vad det finns för grejer på nyare 2-taktare.. :rolleyes:
Schyssta kurvor föresten!
 
McFille skrev:
Det blev över 10h inställning, men eftersom Ebos har ett tak på 3,5h så blev det allt som allt 3150:-
Du kan se mer info och priser på www.ebos.se

Jag tittade i deras prislista för ganska länge sedan och har för mig att det handlade om 2500:- för uppsättning i bänk + 500:-/h. Så de har växlat om helt?

Klart intressant om de har ett tak vid 3,5h. Kan du berätta mer om hur det funkade?

Kvaliteten på deras arbete? De ska vara duktiga, men hur är det med kundmottagande, etc etc?

/J
 
Jag har varit i kontakt med Ebos innan, då det har renoverad vevaxeln till mig, och jag har alltid blivit väldigt trevligt bemött av dem.
De känns väldigt kompetenta, och Ebbe som är tvåtaktsspecialist är verkligen duktig, och vill verkligen att det skall bli så bra som möjligt.
Det är kort sagt den bästa MC-firman jag har varit i kontakt med iaf!

Ang. priser så var det en sk. rullande landsvägstest jag gjorde, alltså kollade de bakhjulshästar, så de tog inte ur motorn och kollade på vevaxeln.
Därför kostade det endast 600:- för utskrifter och "startavgift", och sen 700:- i timmen, till taket på 3,5 h.
Du kan se deras priser inne på www.ebos.se. Klicka bara på "Prislista 2T".
 
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Back
Top