Äntligen, del VI

Vad ska man göra åt ungjävlarna?

• Antal röstningar
    0
Vi pratar om helt olika fenomen, jag ger upp.
Tror dock att de är hyfsat relaterade. Ungar är inte snälla och söta hela uppväxten för att plötsligt en dag stänga ner skolor. När det väl gått så långt räcker det knappast med ett samtal med läraren och indragen mobiltelefon, men hade föräldrarna tagit ansvar för sin åkomma (förlåt avkomma menar jag) tidigare och satt tydliga gränser så hade de förmodligen inte hamnat i de här extremerna.

Tror dock att de är hyfsat relaterade. Ungar är inte snälla och söta hela uppväxten för att plötsligt en dag stänga ner skolor. När det väl gått så långt räcker det knappast med ett samtal med läraren och indragen mobiltelefon, men hade föräldrarna tagit ansvar för sin åkomma (förlåt avkomma menar jag) tidigare och satt tydliga gränser så hade de förmodligen inte hamnat i de här extremerna.

Som nybliven vuxen eller vad man ska säga så har jag lite närmre barndomen än dig,
och enligt min egen uppfattning så tror jag att det som fungerar och så som det var för mig är att föräldrar sätter VETT i skallen på sina ungar, snarare än gränser, regler m.m.

Tror dock att de är hyfsat relaterade.

Både och, de flesta ärkesvin började säkert med tjuvrökning och busringningar men det kanske är en promille som blir svin i äldre år.
Alltså tror jag inte det är möjligt att jaga busungar om man vill åt 17-åriga terrorister.

Som nybliven vuxen eller vad man ska säga så har jag lite närmre barndomen än dig, och enligt min egen uppfattning så tror jag att det som fungerar och så som det var för mig är att föräldrar sätter VETT i skallen på sina ungar, snarare än gränser, regler m.m.
Du får det att låta som det finns något motsatsförhållande här. Självklart är vett och värderingar en grundförutsättning allt annat, men det betyder inte att ungar inte behöver gränser. Är rätt övertygad om att det vett du har fått av dina föräldrar delvis kommer sig av att de satte upp gränser för vad som var ok och inte att göra.

Både och, de flesta ärkesvin började säkert med tjuvrökning och busringningar men det kanske är en promille som blir svin i äldre år.
Alltså tror jag inte det är möjligt att jaga busungar om man vill åt 17-åriga terrorister.
Tjuvrökt och busringt har väl alla gjort, så det tror jag precis som du är en rätt kass indikator på vilka som utvecklas till ärkesvin. Jag pratar inte om att jaga busungar, utan att pränta in grundläggande saker om vad som är rätt och fel i ungarna. Och nej, det är förstås inte enkelt, men om föräldrarna inte ens försöker så förbättras ju inte oddsen precis. Personligen tror jag att det ofta ligger sådant bakom de värsta rötäggen.

Du får det att låta som det finns något motsatsförhållande här. Självklart är vett och värderingar en grundförutsättning allt annat, men det betyder inte att ungar inte behöver gränser. Är rätt övertygad om att det vett du har fått av dina föräldrar delvis kommer sig av att de satte upp gränser för vad som var ok och inte att göra.

Ja när du säger det så, Menar du som att fråga mamma varför han killen är grön (pekar på en neger)
Blev snabbt nerhyschad :D (OBS! var VÄLDIGT ung och hade inte riktigt koll på färgerna :D)

Men ja som du säger, jag tänkte bara på utegångsförbud, hemma innan 20 och såna gränser.

Skitsamma :)

Intressant tråd. Undrar hur det kommer se ut om 10 år faktiskt? Har ungarna tagit över världen då eller har vi tagit tillbaka barnaga och fått lite ordning?
ingen vet, det återstår att se.

Jag tycker man ska införa "third strike" och sen avrättning. Det är för dyrt att behandla dem...

Ja när du säger det så, Menar du som att fråga mamma varför han killen är grön (pekar på en neger)
Blev snabbt nerhyschad :D (OBS! var VÄLDIGT ung och hade inte riktigt koll på färgerna :D)

Men ja som du säger, jag tänkte bara på utegångsförbud, hemma innan 20 och såna gränser.

Skitsamma :)

Så du är inte en snorunge då? :)

Last edited:
Intressant tråd. Undrar hur det kommer se ut om 10 år faktiskt? Har ungarna tagit över världen då eller har vi tagit tillbaka barnaga och fått lite ordning?
Mänskligheten har väl alltid förfasats över ungdomen och deras förkastliga leverne, men lik förbannat tycker varje generation när de väl själva blir vuxna att just deras sätt att vara är det rätta. Och världen har aldrig gått under hittills, så jag är inte speciellt orolig. Det kommer garanterat att bli annorlunda, men det betyder ju inte att det behöver bli sämre. De flesta ungar är det ju trots allt inga allvarliga fel på.

Just "dumma" frågor måste man förstås få ställa om man ska lära sig något, så det var nog mest din mamma som tyckte det blev lite jobbigt :D, men annars tror jag vi menar samma sak ungefär.

Last edited:
Mänskligheten har väl alltid förfasats över ungdomen och deras förkastliga leverne, men lik förbannat tycker varje generation när de väl själva blir vuxna att just deras sätt att vara är det rätta. Och världen har aldrig gått under hittills, så jag är inte speciellt orolig. Det kommer garanterat att bli annorlunda, men det betyder ju inte att det behöver bli sämre. De flesta ungar är det ju trots allt inga allvarliga fel på.

Jag vet, men skolorna har aldrig förrens nu blivit stängda så ribban höjs kanske för varje generation, eller vad tror du?

Om det var förkastligt av ungdomarna att inte resa på sig när de skulle svara på en fråga i skolan 1947 så kanske det är detsamma som att idag spotta på sin lärare och kalla henne för hora eller nåt.
Japp, vi förstår varandra.

...utan att pränta in grundläggande saker om vad som är rätt och fel i ungarna.

Okej, och det kan man i all ära göra men det hjälper inte i det här fallet vilket var det fall, samt liknande, som jag ämnade diskutera, eller åtminstone belysa.

Frågan berör alltså barn och ungdomar som liksom är förbi stadiet då man kan ge dem indragen veckopeng eller minskat Bolibompa-tittande. Vad bör samhället göra åt dem? Jag hörde en fin grej på något vänsterprogram på SR igår kväll, det var hur israelerna gör med misstänkta terrorister, de fängslar ibland hela den manliga delen av släkten till den misstänkte. Strålande säger jag. :D Skulle vilja se den förälder som inte höll koll på svinet om den riskerade internering själv.

Skulle vilja se den förälder som inte höll koll på svinet om den riskerade internering själv.

Så, du menar alltså att man skulle ha nån typ av föräldraansvar för dom små ligisterna:rolleyes:

(Sorry, var bara tvungen att vara lite näsvis eftersom det var exakt det jag ansåg tidigare men just då var det bootcamp som var lite högre på modestegen)

Så, du menar alltså att man skulle ha nån typ av föräldraansvar för dom små ligisterna:rolleyes:
Absolut!

Sen skulle ett lämplighetstest för att få skaffa barn sitta fint.
I dag är det svårare att få den hund man vill ha än att skaffa barn :gnissla

Absolut!

Sen skulle ett lämplighetstest för att få skaffa barn sitta fint.
I dag är det svårare att få den hund man vill ha än att skaffa barn :gnissla

Lite svårt att förhindra folk att nuppa. Införa tvångsabort? Mja...

Och en del undrar vad jag menar när jag säger att det är kört för länge sedan för Sveriges del...
Rasursprunget kan kvitta, uppkäftiga små snorungar ska straffas med stryk och inget annat. De som säger att man inte kan banka vett i folk har fel, det har fungerat i alla tider och det skulle fungera även i dag. De påstår att vårt samhälle skulle vara ett sämre samhälle om man gav dem en hurring eller två lite då och då, men hur fan ser världen ut idag då?
Däremot har de rätt när de säger att man har misslyckats om man måste banka vett i ungarna.
Jag är i den åldern då man "ska" skaffa barn och jag skulle bli jävligt besviken om mina ungar blev som jag själv var när jag var liten. Men mitt förslag till min sambo var att hon skulle uppfostra dem så blir de som henne i stället, då blir jag nöjd. Och då behöver man inte ge dem en örfil heller.
Jag röstade på alternativ nummer 1 då jag anser att dessa ungjävlar är bortom all räddning via ett par hurringar, det krävs mer än så. Kasta av dem på en ö ute i skärgården med bara några dunkar vatten och lite ris och låt dem sitta där ett par veckor eller tre, det kan ju inte bli sämre. Hjälper inte det, ja då kör vi över alla till Öland och spränger bron och låter dem stanna där.

Frågan berör alltså barn och ungdomar som liksom är förbi stadiet då man kan ge dem indragen veckopeng eller minskat Bolibompa-tittande.
Ja? Som jag skrev i mitt första inlägg.

... det hjälper inte i det här fallet vilket var det fall, samt liknande, som jag ämnade diskutera, eller åtminstone belysa.
Och vad jag ämnade göra var att vidga problemformuleringen en aning. Det betyder inte att jag inte håller med om att det behövs tuffa tag mot de här ungjävlarna.

De som säger att man inte kan banka vett i folk har fel, det har fungerat i alla tider och det skulle fungera även i dag. De påstår att vårt samhälle skulle vara ett sämre samhälle om man gav dem en hurring eller två lite då och då, men hur fan ser världen ut idag då?

Det finns inga undersökningar som visar att svenska barn skulle vara lyckligare än utländska som får redigt med stryk. Motstånd mot vanlig uppfostringsaga är inget annat än förrvirrade socialdemokratiska ideal om kravlös uppfostran och annat dravel. Jag tror barn mår bra av stryk.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph