Äntligen, del IX

Åh fan, LO-ansluten du med eller? :confused:

Näe, bara okunnig inom det området, hade jag förutsatt att han var död kanske polisen skulle vilja ha honom hängandes kvar så att dom kunnat utreda?

Vad vet jag?

Varför sa inte vårdpersonalen till väktarna att dom skulle skära ner snubben när dom ringde efter dom?

"Öhh skär ner snubben så kommer vi "

Fast dom kanske inte hade utbildning dom heller?

Näe, bara okunnig inom det området, hade jag förutsatt att han var död kanske polisen skulle vilja ha honom hängandes kvar så att dom kunnat utreda?

Vad vet jag?

Varför sa inte vårdpersonalen till väktarna att dom skulle skära ner snubben när dom ringde efter dom?

Om man är helt säker på att någon är död så skall man säkert inte pilla, men som plit så antar jag att man har adekvat utbildning att ta reda på hur det förhåller sig med den saken samt hjårt- och lungräddning.

Observera att killen dog först några dagar senare på sjukhuset och att han hängde en kvart till efter att de hittade honom.

Det här är precis jämförbart med att polisen åker på en trafikolycka och antar att alla inblandade är döda så de bemödar sig inte med att kontrollera medan folk dör i väntan på intelligentare människor, dvs oacceptabelt.

Om jag minns rätt från lumpen så fick man som soldat endast dödförklara någon om huvudet var frånskilt från kroppen, om man saknade nödvändig sjukvårdsutbildning.

Det kanske vore att satsa på i detta fallet också.

Fast visst, en vettig människa låter inte någon hänga kvar, lika lite som inte lämnar någon i vattnet som eventuellt drunknat. De flesta fick väl lära sig i skolan att man kan klara sig utan både andning och puls i flera minuter utan att hjärnan tar skada. Eller?

Är det ingen som ifrågasätter bristande rutin där?
Ringer jag och säger "En snubbe på jobbet har skurit sig djupt i handleden och det sprutar blod" då förväntar jag mig råd om hur man ska hantera det tills ambulansen anländer

Ringer jag och säger "En snubbe på jobbet har skurit sig djupt i handleden och det sprutar blod" då förväntar jag mig råd om hur man ska hantera det tills ambulansen anländer

Det finns möjligen bristande rutiner där men det har inte framkommit i rapporteringen, de kanske sade till 112-nissarna att "blatten e dö vi ska fika nu" så då borde 112-nissen fattat att den hade med en första klassens idiot att göra och bett honom kontrollera andning. Jag är ganska säker på att om man ringer 112 och säger att en kille verkar ha hängt sig i ett snöre som privatperson så får man instruktion att agera på något sätt, och även om det inte är så så förklarar det inte idiotin hos LO-fikarna på fängelset som lät den misstänkte dö klart i fred. Glöm att det går att skylla på någon annan, om jag hittar en kollega som hängt sig i en pappershandduk på muggen när jag snart skall gå dit så kommer jag inte utgå från att den redan är död och stänga och låsa dörren.

Kanske av det enkla skälet att plitarnas meddelande gick ut på att; "Öh det hänger en död snubbe på muggen."

Det är väl uppenbart att det brustit i rutin. Frågan är vilken rutin eller rutiner. Vårdpersonalen som får larmet förväntar sig dock nog - med all rätt - att häktespersonalen vet någotånär vad den talar om. Arbetar man i häktesmiljö skall man ha koll på dylika situationer och en beredskap för att hantera dem. Det har man ju uppenbarligen inte haft här. Två alternativ finns. a) Plitarna saknade rutin. b) Det saknades rutiner på häktet för att hantera självmordssituationer.

Back