Äntligen dags för hoj....

MrNinja83

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
N/A
Halloj...första inlägget, känns bra det här :)

Nu är det dags igen.....har bestämt mig att åter ta mig upp på 2-hjul och letar aktivt efter en hoj! Som liknat namnet har jag en förkärlek till gröna Ninjor, någon som har erfarenhet från nya Ninja 650 2020/2021? Förslag på andra liknande alternativ?

Planerar att köra hoj lite då och då, primära transportmedlet kommer vara bil men under helger vill jag ta fram hojen och njuta!

Lite svårt att provköra hojar nu så jag tar gärna emot feedback från er som har testa 650n.

.MrNinja
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Något speciellt du undrar över runt denna typ av hojar?

Grejen med 600 är att de inte de går i 200 så fort du petar på rullen. Du får lite mer aktivt jobba för att hålla upp farten. Men det är också en fördel oftast då man hinner med att titta och reagera mer på trafiken.
 

MrNinja83

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
N/A
Jag tänker mig mera, är är det bra hoj för en person som kör lite då och då? eller finns andra alternativ man bör titta på?

Lite svårt att provköra hojen just nu, men är det något som man kanske ba tänka på när man köra en 650?
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Ingen input på senaste modellen men det är ju typ en ER6a så det är inte någon _direkt_ räsermaskin även om det finns tävlingsklass för den, eller fann iaf. Alla hojar är väl bra att köra med då och då, vad är det du skall använda den till?
Jag hade en äldre modell (ER6) fast naken, gillade den men ville ha en större hoj så man fick plats med väskor om man vill.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Skulle nog kika på aprilia 660 om jag skulle ha en sådan hoj. Annars är ju även ducati supersport ett alternativ
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag tror även cbr650r kan vara en bra kandidat. Känns lite sportigare än kawan. Är även en radfyra vilket jag uppskattar. :)
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Halloj...första inlägget, känns bra det här :)

Nu är det dags igen.....har bestämt mig att åter ta mig upp på 2-hjul och letar aktivt efter en hoj! Som liknat namnet har jag en förkärlek till gröna Ninjor, någon som har erfarenhet från nya Ninja 650 2020/2021? Förslag på andra liknande alternativ?

Planerar att köra hoj lite då och då, primära transportmedlet kommer vara bil men under helger vill jag ta fram hojen och njuta!

Lite svårt att provköra hojar nu så jag tar gärna emot feedback från er som har testa 650n.

.MrNinja
Håll ut tills det går att provköra, du kommer ganska snabbt att komma underfund med vad du gillar och vad du ogillar.
Men när suget sätter in så är det svårt att vänta, det vet jag. I vanliga fal har vi mässan att besöka i januari men den är ju inställd i år. För några år sedan var jag fullt nöjd med vad jag hade, tills jag på mässan såg den orangea modellen av Z1000sx, beställde den direkt. Och det blev ju bra, annars är ju tipset absolut att provköra innan du bestämmer dig för att köpa.
Om du bor i en stad så har du kanske några butiker inom lagom avstånd så du kan åka ut och "torrbryta" lite. Kanske får du några aha-upplevelser bara av det.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Beror lite på vad du har för referenser från tidigare hojar. 600cc kan upplevas som lite seg om man kört större tidigare.
Du verkar fastnat för den så bara invänta provkörning nu :)
 

MrNinja83

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
N/A
Då har man slagit till...woohooo!!

Ser fram emot att börja köra på riktigt!!
 

MrNinja83

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
N/A
Sitter hemma och försöker töja ut skinnstället så att ryggplattan får plats!! Vad säger er erfarenhet, bör jag räkna med 1/2-1 storlekstöjning? Lättare att ta på sig stället än att ta av sig......tips?
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Sitter hemma och försöker töja ut skinnstället så att ryggplattan får plats!! Vad säger er erfarenhet, bör jag räkna med 1/2-1 storlekstöjning? Lättare att ta på sig stället än att ta av sig......tips?
Blöt stället. In i duschen med både dig och stället. Ett par timmar i regn framåt våren funkar också.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
När blir det dags att börja köra? Är det för tidigt nu?
Beror på var din temperaturtröskel är och var du bor! I Kalmar har vi legat mellan 7-14 grader hela veckan och jag ger mig ogärna ut innan 7°.

Inte lika rolig körning såhär tidigt eftersom gruset ligger kvar så man får pass upp!

Men jag själv en liten runda för att se hur nya avgassystemet lät ?
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
När blir det dags att börja köra? Är det för tidigt nu?
Helt individuellt är nog enda svaret på din fråga. Själv har vi i min grupp i trakterna runt Stockholm kört hela helgen. Grönt och fint på åkrarna men väldigt mycket grus på dom trevliga MC-vägarna än så länge men det är ju bara 1 mars :)

155199321_1041366023057872_6106894658772730068_o.jpg
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag brukar ge mig ut när temperaturen överstiger 10 plusgrader, det värsta gruset är borta och det inte finns risk för frost i skuggiga partier. Det brukar innebära någon enstaka tur i andra halvan av mars, men att körningen kommer igång ordentligt i början av april.

Går förstås att köra tidigare än så, och det gjorde jag nog också när jag hade mer färskt hojkörkort, men har väl kommit fram till att njutningen de där tidigaste turerna inte är tillräckligt stor för att orka tvätta av allt saltdamm från hojen efter varje tur.
 

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
När blir det dags att börja köra? Är det för tidigt nu?
Körde själv första rundan, göteborg. Inget grus på stora vägarna så fick hålla mig till dem. Lite på den kalla sidan då det var ca 9 grader. Men skoj o köra lite iaf. Lycka till med din körning av nya hojen!
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Helt individuellt är nog enda svaret på din fråga. Själv har vi i min grupp i trakterna runt Stockholm kört hela helgen. Grönt och fint på åkrarna men väldigt mycket grus på dom trevliga MC-vägarna än så länge men det är ju bara 1 mars :)

View attachment 459038
Vart tog vägen vägen, du är på en åker o åker?
Bommade du kurvan? ;-)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top