Äntligen – nu räknas 600cc som tung MC vid uppkörning

De flesta motarder e väl reggade 9kW för att slippa undan EU's avgaskrav? ;)

Tror bara att det är race-motarder som är klena på pappret.

Polarnas Husor 650 har 9 och 11, min gamla Quarna 20 nånting och min SXV hade 25.

Min SMC har 46 på pappret.
 
Detta är ju helt underbart! Sitter ju just nu och letar hoj till tjejen som skall ta kortet under 2011. Hon är 1,55 kort så det här underlättar ju en del då det är lättare att hitta en låg 600 =)


Hojta till om du hittar nån lämplig hoj. Har nämligen samma problem som dig= Tillsammans med en dvärg:tummenupp
 
Det va fan på tiden:banana! Skippa risk ettan och risk tvåan oxå så ska ni se att det händer fler saker ellerså kan dom åtminstone dumpa priserna (pröjsa 900 för ettan och 2800 för tvåan:gnissla)
 
Det va fan på tiden:banana! Skippa risk ettan och risk tvåan oxå så ska ni se att det händer fler saker ellerså kan dom åtminstone dumpa priserna (pröjsa 900 för ettan och 2800 för tvåan:gnissla)

Håller med, kändes lite som "pengar i sjön" när jag gjorde risk ettan + tvåan.
 
Det är alldeles kanon för då kan min sambo köra upp på 600 som finns hemma istället för att ta trafikskolans(mindre tid för att lära känna hojjen):tummenupp
Samt mindre utlägg....:yoparty
 
Toppen :D

Då kan tjejen eventuellt ta kortet på min GSR600 i sommar.

Men fatta jag rätt att den är godkänd från i sommar men efter 2013 är den inte godkänd för att den är på 599 cc?

edit: 599.40 cc
 
Last edited:
...
Men fatta jag rätt att den är godkänd från i sommar men efter 2013 är den inte godkänd för att den är på 599 cc?

edit: 599.40 cc

Ja, om man läser direktivet med "petimeter" noggrannhet.
- Dock, var tidigare chefen på kommissionen väldigt tydlig på en konferens jag var på - att medlemsländerna måste anpassa sig till det marknad som är. Dvs att hojer säljas och marknadsföres som 600 ccm, är det inte 2 eller 3 kubik mindre som ska avgöra att dom ska klassas om - eller värderas som inte 600 ccm!

MEN, eftersom hans "statement" inte finns på skrift kommer båda Transportstyrelsen och SMC jobba tillsammans om att få denna "mikro" ändring i det sluttgyldiga direktiv.

Tänk engång, nu har vi en ny sits vart SMC har myndigheterna med oss.. Och med den nivå vi har fått på kontakt och dialog med "EU myndigheterna" - sku jag inte bli förvånad om att vi rent av lyckas..

Iövrigt tack för al beröm - mycket stimulerande för oss som jobbat stenhårt även med detta genom så lång tid..
Glädjande att se hur stor betydelse det har för så mycket folk..
 
Det vanliga när det gäller bilar är att man anger slagvolymen(?) i liter, tex 2,4 liter vilket enligt vanlig matematik blir alla motorer mellan 2350cc och 2449cc. Väljer EU att ange gränsen för tung MC till 0,6 liter så är problemet med alla 59xcc motorer löst eftersom 0,6 liter blir alla från 550CC.
 
Riktigt bra jobbat SMC! Valuta för pengarna får man verkligen. Och nu ska jag fan inte höra några undanflykter från tjejen om körkort har ju en perfekt uppkörningshoj i garaget FZ6N, vänder på en 5a..
 
Äntligen! Trodde jag skulle missa att ta kortet i år pga att cykeln var för liten och det var för dyrt för att hyra. Men nu jävlar! Kul att mc åkarna äntligen får gehör:)
 
Wunderbar!
Bara att handla hoj åt damen som förhoppningsvis tar lappen i år :D
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top