Ännu värre straff i Schweiz

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Speeding Will Send You to Jail in Switzerland As of 1st of January 2013 http://zite.to/Tp8Qp5 via @zite

With Switzerland being well-know for its drastic punishment of both speeding drivers and motorcycle riders, here's one more thing to always remind you to obey the speed regulations in the land of banks and cows: speeding will cause law-breakers to go to jail.

A news law has passed and will become effective starting 1st of January 2013, enforcing obeying the speed limits in an even more radical way: jail time, from 1 up to 4 years. The new law specifies the following penalties:

- In a 30 km/h zone, doing 70+ km/h,
- In a 50 km/h zone, doing 100+ km/h (city),
- In a 80 km/h zone, doing 140+ km/h (main roads)
- In a 120 km/h zone, going 200+ km/h (motorways).

Switzerland is already known for its huge fines when it comes to speeding and we have multiple examples of guys getting their cars impounded and having to pay huge amounts of money.

With fines being proportional with the taxable income, we've already seen €202,000 ($261,900) and a record-breaking fine over 1 mil Euros ($1,296,600 for a Swedish driver, later changed for a smaller one). You can see that these guys are not kidding so you'd better keep a close eye on the speedo, no matter whether you're driving or riding a motorcycle.

Tack för varningen! Jag har redan fått erfara hur nitiska de kan vara i det landet så detta är inget som förvånar mig. Ett riktigt skitland i många avseenden.

Att beslutsfattare kan få härbärga så lite intelligens är för mig en gåta, jag undrar vad dom tror sig uppnå med detta?:dummer
Men det är klart, skulle dom släppa lös Tingvall med dylika befogenheter skulle det nog se likadant ut här hemma..:död

Det är väl "main roads" med 80 zon som är lite tricky, dom andra tycker jag var hyfsat tilltagna. Inget som man glider över utan att märka det.:tummenupp

Sedan kan man nog konstatera att det är ett effektivt sätt att få folk att hålla nere farterna eftersom böterna är baserad på taxerad inkomst. Med ett fängelsestraff på 1- 4 år lär nog folk tänka både en och två gånger innan de överskrider de farterna det är frågan om på given sträcka. Det är nog det enda sättet att få en del att köra som ett lamm i trafiken enligt körskoleboken. Men frågan är i praktiken hur bra lagen är egentligen? Vi hade ju en diskussion här om extrema farter och beslagtagande av fordon varav många konstaterade att det bara kommer att leda till smitningar. Undrar hur det ser ut i Schweiz bland dem som trots allt inte håller hastighetsgränserna?

Skulle vi bo i Schweiz skulle vi sitta i finkan allihop :D

Hörde att bötesstraffen skulle höjas kraftigt även i Ryssland, speciellt då för rattfylleri. Någon trängselskatt är inte aktuellt i Moskva för tillfället alltså.

Känns som att Switherlandet kommer att få härbärga en heeel del hårt arbetande familjeförsörjare som gillar att blåsa på ibland när väg och trafik tillåter det, eller så begrava några av dem som i adrenalin-flödet väljer att dra rullen i botten med tanke på jobbet, ekonomin och familjen..

Att beslutsfattare kan få härbärga så lite intelligens är för mig en gåta, jag undrar vad dom tror sig uppnå med detta?:dummer

Frågan är väl vad som är mest intelligensbefriat i slutänden. Beslutsfattarna eller de som bryter mot reglerna trots att de känner till straffen som väntar?

Skulle man dra 200+ på en trafiktom väg och polisen gömmer sig någonstans och lyckas klocka så kan man få 4 år i fängelse?
Frågan är om det inte blir fler som försöker smita till varje pris med sitt eget och andras liv som insats.

Ibland tycker jag att straffskalorna är rätt skeva. Som någon jämförelse jag såg någon gång om någon som blev dömd för upphovsrättsbrott och skulle få lika långt straff som Anders Behring Breivik för sina terrorattentat.
Fallen är inte relaterade till varandra, men det känns ändå oproportionellt.

Jag funderar på det här med inkomstdeklarerade böter. Det finns ju en och annan som nolltaxerar som uppenbarligen har gott om flis och råd en en snabb hoj. Vad händer när en sån filur åker dit? Får han pengar då? Ett nytt sätt att utöka sin inkomst på 2000-talet:va

Funderade också på hur det fungerar för en sådan som inte taxerar någon inkomst. Det gäller nog att personen i fråga har en riktig skamfilad gammal anonym bil för det ser nog inte så snyggt ut om man kommer i en relativt ny prestandabil värd några hundra tusen upp till över miljonen och blåser på genom Schweiz på väg mot "Route Napoleon" för att ta sig vidare till Franska Rivieran. Antagligen beslagtar man bilen och mäter ut den som betalning skulle jag kunna tänka mig. Det är nog bäst för en själv att bilen ägs av någon annan än en själv i så fall.

Last edited:
Det är väl bara att inte balancera inkomsten mot utgifter och skulder så blir det genast lite svårare? Alternativt helt sonika ta tillgångar och annat liknande...
Men det är klart, jag är bara en enkel programmerare och jag tycker att alla system som är komlexare än nödvändigt är trasiga och behöver fixas. XD

Fast det är lugnt att ta några bärs bakom ratten där iaf :öl

Är väl därför de har så hårda fortkörningsstraff. Alla förutsätts vara tankade när de kryssar fram i trafiken.

Ibland tycker jag att straffskalorna är rätt skeva. Som någon jämförelse jag såg någon gång om någon som blev dömd för upphovsrättsbrott och skulle få lika långt straff som Anders Behring Breivik för sina terrorattentat.
Fallen är inte relaterade till varandra, men det känns ändå oproportionellt.

Det är inte så att det kanske var i ett annat land än Norge där man dömde ut straffet för upphovsrättsbrott som du hörde om?

Man kan väl gissa på att de löst det som vi har gjort i Sverige, dvs att det finns en miniminivå på böterna.

Det är nog det minsta man kan förvänta sig. Jag tänkte mer på hur rättvist de kriterierna i praktiken är. Det finns nog ett flertal som ser till att hålla sin taxerade inkomst så lågt som möjligt inom den skattelagstiftning som råder.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti