Ännu en tråd om val av hoj!

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Då min sambo envisas att åka med mig nästan hela tiden så sålde jag min GSR 600 till förmån för nåt mer vridstarkt. Hojen ska funka som allt i allo, nöjeskörning, touring fram och tillbaka till jobbet, kör ca 1000-1500 mil per år.

De hojar jag har kommit fram till som kan passa mina ändamål är.

BMW R1200R

Suzuki Bandit 1250

Triumph tiger 1050.

Därför jag valt dessa hojar är framförallt att försäkringskostnaden är human på alla 3. Samt att alla går att få bra ex för under 80 tkr.

Har inte kört nån av dem, det närmsta jag kommer är BMW då jag har haft föregångaren till den, trevlig hoj men vidare lekfull var den inte, vet inte om R1200R är roligare?

Tacksam för lite inputs av er som kört en eller flera av dessa hojar!
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
CBF1000FA kanske också kan passa dig. Även GSX1250FA (Bandit 1250 med helkåpa). Kollar själv på just dessa två.

Antar att du är ute efter en upprätt körställning med tanke på dina kandidater?
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
K1200R alternativt K1300R?
(Sistnämnda kan bli svår att få till det priset)
 
Last edited:

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
K1200R hamnar på ca 13 tkr per med if Bmw försäkring annars hade det vart ett hett alternativ!

Kikat lite på CBF 1000, verkar vara en vettig hoj, kommer bara inte överens med utseendet, det gör jag förvisso inte på Bandit 1250 heller.... GSX1250 är dock riktigt snygg!
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Har du kollat Svedia och Bilsport&MC? Jag betalar 5500kr hel/hel. Iofs är det mycket som spelar in som ort och ålder...
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Jag tycker årsmodell >2010 av CBF1000FA är snygg. Kan kompletteras med kåpor där nere om man vill ha det stuket. Kolla här.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det här har du hört förut, och du kommer att stöna ("åh, vilket trist svar...") när du läser det... ;)
Men, provkör hos en handlare! Det är bara du som kan känna vilka egenskaper du gillar bäst hos de tre du radade upp. Alla tre är såvitt jag vet jäkligt bra hojar. Med olika mix av egenskaper - mer eller mindre kåpa, olika karaktär å allt det där andra som du också känner till (förstår man när man läser din lista över dina före-detta hojar). Så mitt tråkiga svar blir - provkör... *sorry*
 

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
brorsan har en 1250 bandit, den nakna varianten och han är väldigt nöjd med den, fick låna den en dag i somras och det var en riktigt skön körupplevelse,riktigt bra vrid och den har ju "bara" 97 hästar så den är ju ganska billig i försäkring. han betalar 4000 på helår och är 25...
 

SV Nicke

Kör fort? Nope. Bara effektivare!
Gick med
21 May 2011
Ort
Norrtälje
Hoj
2003, Suzuki SV1000S
Aprilia tuono ifra 2006. sterk v-twin 1000kubik. Helt rååå!!

Eller Suzuki SV1000. Billig i inköp och försäkring. Prestanda för skjuts och solo åkning. Enda minuset kan vara lite hög förbrukning om den är tänkt som pendlar hoj.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Det här har du hört förut, och du kommer att stöna ("åh, vilket trist svar...") när du läser det... ;)
Men, provkör hos en handlare! Det är bara du som kan känna vilka egenskaper du gillar bäst hos de tre du radade upp. Alla tre är såvitt jag vet jäkligt bra hojar. Med olika mix av egenskaper - mer eller mindre kåpa, olika karaktär å allt det där andra som du också känner till (förstår man när man läser din lista över dina före-detta hojar). Så mitt tråkiga svar blir - provkör... *sorry*

Helt rätt! Självklart är det bara mina egna referensramar som kan avgöra... Men lite inputs kan inte skada, när våren tittar fram så ska det provköras!
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
1150 gs börjar kännas lite gammalt, 1200 GS är skulle jag mycket väl vilja ha men priserna för relativt lågmilade avskräcker.

Har funderat lite på retro hojar såsom XJR, GSX 1400 och Hondas CB1300 vilket väl kan vara alternativ då jag tycker att de är j-ligt snygga hojar! Dock har jag inte kört nån av dem...

Ett delikat dilemma att välja hoj, när man tror att man har börjat ringa in de av intresse så dyker det upp nya, på sätt och vis är detta nästan den roligaste fasen.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top