Ännu en tråd om polering...

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
Ingen...
Jag är fullt medveten om att det finns en massa trådar om polering, men jag ville ha ett ganska snabbt svar, och det är anledningen till att jag gör en ny :)

Jag satt igår och iförgår och började polera min bakfälg, som sitter på en Enduro! Först provade jag att helt enkelt gnida med Autosol, och resultat blev så att man fick gnida i ca 10-15min på varje ställe för att komma ner till glansen...Alltså det är någon sorts beläggning på fälgen! Ni kanske vet hur man ska få bort den rätt enkelt? Jag är snart klar med bakfälgen förövrigt, efter ca 9tim's slitande & svett! Så hur ska jag göra för att få bort den där beläggninen förhållande vis lindrigt? och vad är den till för överhuvudtaget? Det ser ju mer eller mindre fult ut när det är matta fälgar (enligt mig) :confused: :confused:

Ni kan få se resultatet sen...tacksam för svar!

EDIT: Jag har framfälgen kvar..och vill helst inte sitta 10tim till..eller är det kanske vad jag måste göra?

Eloxering? Hårt och tar MYCKET lång att komma genom. Dessutom vill man väl inte ta bort eloxeringen, den skyddar ju fälgen från miljön.

För övrigt kan rubbing vara ett alternativ till Autosol. Eller rättare sagt före Autosol.

Robban_C skrev:
Eloxering? Hårt och tar MYCKET lång att komma genom.

Jo jag har verkligen märkt det! Har gnott på den där fälgen tills jag har fått kramp överallt!!! Men jag ska behandla fälgen lite sen, så att den tål lite vatten-stänk sen! Men det blir snyggt iaf..och det var ju det som var tanken!
Rubbing funkade dock inte alls så bra på det, märkte jag..Kom fram till att gno med en disk-tvättsvamp (sådan med en grov sida) Men då använde jag autosol till det, men tänkte att det måste finnas något bättre alternativ..Kanske fotogen eller nått?

Glöm fotogenet, det är inte fett du ska ta bort.

Vaddå funkade inte rubbing? Jag har ju själv använt rubbing till polering av aluminium. Visserligen inte exloxerat.
Men på ren aluminium så fungerar det utmärkt. Ger en hyggligt blank yta på rätt kort tid.
Har du använt nån konstig finrubbing? Rätt grov rubbing till det här eftersom du ändå ska gå efter med Autosol.

Tjenare Tycon1!

Om du är osäker på om dina fälgar är eloxerade kan du ta att prova att gnida med sandpapper där du ska polera, Om fälgen är eloxerad så ser du att det blir en nyansskillnad där du har gnussat med sandpapperet. Du borde även märka att ytan blir "mjukare".

Jag brukar använda en lamellsliptrissa (rädd för särskrivning :tungan ) för att köra bort eventuell eloxering. Sen det är klart brukar jag använda 500 , 800 , 1200 för att sedan börja gnida med autosol. Har inte riktigt kommit fram till vikket som är det bästa medlet för att få den "riktiga" glansen än...

Lycka till

Mvh Gråben

Gråben skrev:
Tjenare Tycon1!

Om du är osäker på om dina fälgar är eloxerade kan du ta att prova att gnida med sandpapper där du ska polera, Om fälgen är eloxerad så ser du att det blir en nyansskillnad där du har gnussat med sandpapperet. Du borde även märka att ytan blir "mjukare".

Jag brukar använda en lamellsliptrissa (rädd för särskrivning :tungan ) för att köra bort eventuell eloxering. Sen det är klart brukar jag använda 500 , 800 , 1200 för att sedan börja gnida med autosol. Har inte riktigt kommit fram till vikket som är det bästa medlet för att få den "riktiga" glansen än...

Lycka till

Mvh Gråben

Humm..sandpapper och sliptrissa på fälgen? blir den inte repig som en bakplåt på sandpappers fabriken då?

För att vara riktigt ärlig är mitt enda problem den så kallade eloxeringen..glansen kommer automatiskt..men jag måste verkligen gno så hårt jag kan i typ 15min på varje ställe för att komma igenom den!!

tycon1 skrev:
Humm..sandpapper och sliptrissa på fälgen? blir den inte repig som en bakplåt på sandpappers fabriken då?

För att vara riktigt ärlig är mitt enda problem den så kallade eloxeringen..glansen kommer automatiskt..men jag måste verkligen gno så hårt jag kan i typ 15min på varje ställe för att komma igenom den!!

Hmm..detta var det första jag polerade i min alupolerings karriär.. använde då inte ens 1200 papper utan bara trissor...lamelltrissan för att få bort eloxeringen, och två andra trissor med autosol. Använder du 1200 på slutet så får du bort alla repor....kan inte tank aupp bilder just nu (sitter på jobbet i 40 min till) men jag tankar upp en bild då jag kommer hem...

// Mvh Gråben

Sorry att jag inte la in bilden igår...men här kommer den iaf...

Bifogat

• polerad gixxer.jpg
    polerad gixxer.jpg
    65.9 KB · Visningar: 191
Gråben skrev:
Hmm..detta var det första jag polerade i min alupolerings karriär.. använde då inte ens 1200 papper utan bara trissor...lamelltrissan för att få bort eloxeringen, och två andra trissor med autosol. Använder du 1200 på slutet så får du bort alla repor....kan inte tank aupp bilder just nu (sitter på jobbet i 40 min till) men jag tankar upp en bild då jag kommer hem...

// Mvh Gråben

Eftersom du inte slänge upp några bilder så gör jag det! ;)
Såhär fick jag bakhjulet med bara hjälp utav att gnussa i 10tim..med autosol!
EDIT: Såg inte ditt inlägg :)

Bifogat

• PHTO00151 (Small).JPG
    PHTO00151 (Small).JPG
    54.8 KB · Visningar: 181
Last edited:
Och en bild på framfälgen där jag inte börjat polera..utan smetade bara in fälgen i autosol i tro om att det skulle lösa upp lite av eloxeringen!

Det i fokus (dvs mitten av bilden) torkade jag av med en trasa för att ni ska se hur det såg ut innnan på bakfälgen!

Bifogat

• PHTO0017 (Small).JPG
    PHTO0017 (Small).JPG
    39.2 KB · Visningar: 160
Ruskigt snyggt :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Hmm... har du provat att slipa lite med 1200 slip? känns lite skummt att du kommer genom eloxeringen med autosol...det kanske "bara" är aluminium utan eloxering? :va

// Gråben

Gråben skrev:
Ruskigt snyggt :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Hmm... har du provat att slipa lite med 1200 slip? känns lite skummt att du kommer genom eloxeringen med autosol...det kanske "bara" är aluminium utan eloxering? :va

// Gråben

Ahh du...bra fråga! det är väll du som kan det här, för jag har ingen aning..jobbigt är det iaf!

Håller med Gråben.
Att komma igenom anodisering/klarlack är ju ett helvete t.o.m. med 220-papp.
Att det skulle gå med autosol ser jag som totalt omöjligt.
Men har du en bild på dina blodiga fingerspetsar så tror jag dig :D

Men de fälgarna!!! Är det verkligen aluminium?

Chirre skrev:
Håller med Gråben.
Men de fälgarna!!! Är det verkligen aluminium?

Såvitt jag vet! :tungan
Förövrigt har jag skavsår på minna tummar!!! :(
Testade även med rubbing på framfälgen..verkade inte göra så mycket skillnad...det blir nog till att skrubba tills man dör helt enkelt! :mad:

tycon1 skrev:
Såvitt jag vet! :tungan
Förövrigt har jag skavsår på minna tummar!!! :(
Testade även med rubbing på framfälgen..verkade inte göra så mycket skillnad...det blir nog till att skrubba tills man dör helt enkelt! :mad:

Men vaddå skrubba? Använder du inte en polertrissa?

tycon1 skrev:
Jo, men jag kom fram till att tvättsvamp gick snabbare! (duvet en sån med grov yta på)

Men till Autosolen.... smeta på och en mjuk polertrissa, funkar inte det? Gnida för hand är ju lönlöst.

Rigge skrev:
Men till Autosolen.... smeta på och en mjuk polertrissa, funkar inte det? Gnida för hand är ju lönlöst.

Jaja det gör jag! men grejjen är att glansen är inget problem..enda problemet är att komma igenom det där jäkla skyddslagret!!!!! :huvet

Nyheter
Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R