Ännu en tråd om försäkring/hoj

Jftn

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2009
Hoj
-
Är ny på forumet, men har spanat utan konto ett tag på dessa trådar om försäkring. Märker dock att de flesta (alla) är inriktade på att anpassa försäkringar till hojen och inte tvärtom. Givetvis finns det specifika typer av cyklar man är intresserad av, men min fråga är lite tvärtom.

Jag är 21 år gammal och har ganska precis tagit mitt A-kort. Hade som naturlig följd tänkt skaffa mig en motorcykel som jag vill försäkra på mig själv. Det är ju ingen hemlighet att det är såväl "omöjligt" som dumdristigt. Det finns dock cyklar som både ser ut och går helt okej med en vettig försäkringspremie.

Hur har ni andra under 24 gjort med val av motorcykel utifrån försäkring? Hur oskäligt det än är så vill jag lägga mitt tak på max 1000 kronor per månad. Vad själva cykeln kostar är mindre viktigt. Vad bör jag satsa på för att lyckas komma undan med en snygg och bra cykel ändå? Är som person intresserad av sportcyklar i stil med R1- eller zx9r-cyklar. Har kikat på några gamla VFR-modeller från tidigt 90-tal men som med alla andra gamla godingar så har de så jävla ful stjärt och ofta även front och lyktor, dessutom är de väl inte så mycket att köra med. Har kört en del Hornet och det är ändå en cykel jag trivs med, även fast det inte är en dröm precis.

Skulle vara spännande att höra vad andra unga satsat på för cykel trots sporthojsintresse. Som lite kuriosa kan jag säga att en R1 från 2005 skulle kosta mig strax över 43000/år ställd på mig.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka