Ännu en skinnställstråd

spinnjonte

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2014
Hoj
Mille R -02
Har blivit med hoj igen så nu ska det inhandlas skinnstall, dock MYCKET begränsad marknad där jag bor så kommer att beställa.

Är 183 lång, ca 80 kilo i helt okej form.

Velar mellan om jag kan kränga på mig storlek 50 eller om jag måste ha 52. Hur mycket skiljer det mellan storlekarna?
Märkena det gäller är Berik och Dainese, helställ.
Vill ju att det ska sitta åt och inte vara pösigt.

Någon med samma storlek som har några referenser?

Tack på förhand.

Jag skulle nog försöka prova ett märke och en storlek först. Kanske nån kompis du har som köpt nytt eller så.
Jag provade skinnställ från alpinestar igår och trädde på ett tvådelat storlek 52 som mitt gamla vanucchi (stavning?) Dock har den goda maten på nordsjön gjort sitt så det satt extremt tajt ett 54 satt också tajt men bättre. jag är 180 och ca 85 kg. Tror det är bra att prova så man har någon referens iaf.

Tja! hade ditt problem nydligen, och har lärt mig att du måste prova det ställ du ska köpa!

Jag köpte ett dainese ställ på NIFA MC i linköping, Det sitter klockrent på mig i stl 54, ett annat Dainese ställ i en annan butik som jag prova som till synes såg nästan lika dant ut men va en årsmodell äldre dock samma storlek satt som en påse skit. så köp ej beg, då dessa redan format sig efter den tidigare ägarens kropp, köp med öppetköp om du köper på distans. och köp inte det billigaste för dom tendenserar att sitta dåligt och saknar saker som trippel sömn, axel sliders osv.. satsa på ett lite dyrare det är snyggare och säkrare i slut ändan!

Lycka till!

Vänliga hälsningar

Martin

Distanslagen säger att du alltid har 14 dagars ångerrätt när du handlar av en butik över internet/telefon då du inte haft möjlighet att undersöka varan innan köp. Man får såklart inte returnera en använd vara men du har rätt att undersöka varan och prova hemma. Dvs ej köra med men gå omkring i hemma och så.

fcmoto.de har en bra storleksguide som du kan följa. Jag skulle gissa storlek 50 på dig men det varierar från märke till märke hur passformen är.

Du är lite som mig då (184 78kg) där höjden säger 54 och bredden säger 50 eller tom 48.

Jag köpte ett lindstrands helställ i storlek 50 och det var trångt som fan första veckorna men efter ett år sitter det skönt, men trycker fortfarande ner axlarna en del.
Hade tidigare ett Büse 52 som satt slappt efter ett par år.

Alla olika ställ och märken är ju som nämnts lite olika i storlekarna med

Är 182 lång och väger 84.Har stl 52 på Arlen Ness 2 delat ställ och stl 52 på helt Berik Raceställ men då får jag ej plats med ryggskydd.

Jag är 182cm och 76kg vältränad med ganska breda axlar. Hade tidigare arlen ness (samma som berik) och då hade jag först 52. Det va på tog för stort förstod jag när jag gick omkull. Köpte nytt 2delat berik 48! Och det satt som en mitt andra hudlager men fick in ett hårt tunnt ryggskydd. Efter 200mil senare så har det töjt sig lite så nu sitter det bara astight och bra :p
Så.. 182cm 76kg-BERIK 2 DELAT 48
FÖR dig, 50 max. Det klämmer lite på axlar i början men lite tid i det så ska du se att det känns skräddarsytt. Hellre lite för tight än slappt då även ett slappt ställ töjer sig och blir ännu slappare. Lycka till!

Kan lägga till lite här med.
Är 188cm och väger 89. Och har strl 52 på Alpinestar helställ ( impulsköp på mässan. Jävligt dyrt sådan *idiot*)

Nu vet jag inte hur storlekarna är på helstället du köpte men det låter trångt. ?

Ja låter som jag är på rätt spår iaf. Av vad jag läst så kan man ofta gå ner en storlek i tvådelade ställ, men var helställ jag var intresserad av nu.
Om inte 50 blir för kort så tror jag det sitter som en smäck, är rädd att 52 blir pösigt och slappt.

jag är 178cm 82kg,all xtravikt sitter runt magen:(
Var precis och köpte ett Dainese helställ(Flanker) i storlek 52,sitter helt perfekt!
Om du inte behöver ha årets modell så kolla med Lelles i Uppsala de har bra priser på
fjolårets och äldre modeller,för mig blev det billigare än att ta hem det via Ebay.

lånar tråden lite……

Eftersom mitt skinnställ har några "skavanker" efter min marksyning så blir det ett nytt för mig också… hittade ett alpinestars 2-delat till riktigt bra pris. Nu är det en puckel på detta stället vilket inte var min tanke från början. Kan man leva med det som gatåkare? blir den ivägen för en ryggsäck?

lånar tråden lite……

Eftersom mitt skinnställ har några "skavanker" efter min marksyning så blir det ett nytt för mig också… hittade ett alpinestars 2-delat till riktigt bra pris. Nu är det en puckel på detta stället vilket inte var min tanke från början. Kan man leva med det som gatåkare? blir den ivägen för en ryggsäck?

Skulle aldrig rekommendera att åka med ryggsäck, oavsett puckel, men nej, den är inte jätte-ivägen. Lite krångligare att få på eller av men inte mer än så, beror ju förstås på hur stor puckeln är med.

Kan man leva med det som gatåkare? blir den ivägen för en ryggsäck?

Jag har Alpinestars helställ med puckel modell större än vad 2-delat har och jag kör med ryggsäck ibland till jobbet. Som enrosabil skrev, lite krångligare men inte mer än så.

Back