"Ännu en olycka i stockholm

Stålis

Är rädd om lacken
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
TLR 1000 med massor av prylar
Tänkte bara rätta vissa uppgifter om denna olycka!

Polarn körde av precis när man passerat genom Aska By.

Inte 1 ton grus där heller, det var inte ett grus korn, inget vatten och ingen olja.

Händelse förlopp:

först en skarp vänster ut ur Aska By, sedan inför den ganska långa högern gick vi ut för att köra om 4 bilar, vi gick ut i mötande körfältet, (fri sikt genom hela kurvan samt i backen efter kurvan) först klippte vi 2 bilar på den lilla rakan mellan kurvorna sedan passerade vi den 3 i ingången till kurvan, han fick släpp på bakhjulet precis när han kört om den 4 bilen och jag hadde precis börjat omkörningen av den 4 bilen. jag fick ställa mig på hejdaran för att undvika honnom sedan åkte jag och såg på när han flög runt en 8 varv och hojen som flippa och sedan kana. Kan bara berätta att det känns väldigt konstigt att se på när det händer speciellt eftersom vi tog det lite halv lungt.

VI vet inte vad som hände men vi misstänker att han fick lite framhjulsläpp och sedan släppte bakhjulet rök till och blev ett svart streck på ca 1 meter sedan la sig hojen ner så han slapp en high sider hadde inte vart kul från ca 150-160. framhjulsläppet berodde på. taskig olja samt injustering av gaffeln.

Som vanligt hadde han en sån fruktansvärd tur. undkom med bruten arm samt hjärnskakning och allmänt blåslagen. han är hemma igen efter 2 dagar på sjukan.

jag tycker "tog det lugnt" rimmar lite konstigt med omkörning i kurva i 150-160, men då vet jag ju inte hur platsen ser ut förstås.
ser kurvan ut som en såndär de i racingsammanhang kallar "en raka som svänger"?

skönt att han klarade sig såpass bra iallafall, kunde ju lätt blivit otrevligt med andra fordon surrande omkring.

Om kurvan är så öppen som det skrivs är det bara att beklaga. Och jag tycker nog inte att 150-160 behöver vara vårdslöst just under en omkörning, även om det bevisligen gick lite för fort och det är bättre att ta en bil i taget.

Jag önskar din vän ett snabbt och okomplicerat tillfrisknande.

Ugluk skrev:
Om kurvan är så öppen som det skrivs är det bara att beklaga. Och jag tycker nog inte att 150-160 behöver vara vårdslöst just under en omkörning, även om det bevisligen gick lite för fort och det är bättre att ta en bil i taget.
Problemet med att ta bilar en i taget är att de ofta ligger så satans nära varandra att man får svårt att lirka sig in mellan dem, om man har lite fart från omkörningen. Det är min personliga erfarenhet.

På väg från motorvägen in till Kumla (norra infarten) låg det fyra bilar framför mig. När det blev fritt påbörjade jag omkörningen med tanken att köra om två i ett svep, och lägga mig i mitten av kön. När jag börjar omkörningen med att peta ner två växlar, ser jag att det börjar komma mötande trafik längre fram. Dra på ordentligt, men när jag kommer upp i jämnhöjd med bil nummer tre i kön framifrån ser jag tydligt att det inte mer än strax över 15m mellan bil 2 och 3. Lite för lite när man kommer i 160...

Jag blir förbannad över puckade bilister, så jag växlar upp och gasar mer för att lägga mig mellan bil 1 & 2.
När jag kommer dit har jag lite högre fart ändå, och inser att trots att det är bättre avstånd där kommer det ta för lång tid att bromsa ner till deras hastighet för att kunna komma in i rätt körfält.

Vid det här laget börjar den mötande bilen komma oroväckande nära... Ett ögonblicks-beslut, valet är gjort: Det tar för lång tid att bromsa, så jag fortsätter att gasa för att komma om bil nummer 1 så fort som möjligt. Nu har jag så mycket att tänka på att jag inte har tid att tänka på att växla upp en gång till, utan motorn fortsätter att varva upp på rött. Bil nummer ett har troligen inte uppmärksammat att jag är på väg om, för den har inte flyttat sig i sidled. För att inte sluta som kylarprydnad om jag skulle missbedömma avståndet till den mötande passerar jag bil #1 på ca 15cm avstånd, hastighet 200+ km/h och varvräknaren så nära varvstoppen jag någonsin varit.
När jag passerat bilen och kommit in framför den hade jag uppskattnings 20m till godo på den mötande bilen (som åts upp mycket snabbt... :o ).

Så här efteråt undrar man ju om föraren av bil nummer ett fick hjärtsnörp, när det helt plötsligt ylar förbi en båge som nästan touchar backspegeln... Det är ju trots att en 1200cc med slipon som bullrar lite :D

Jag skämdes lite, för omkörningen var trots allt lite ful. Men jag kände mig nöjd med att det gick undan, och med en adrenalin-rush som hette duga.

Sedan kom ilskan tillbaka över bilister som inte kan hålla vettigt avstån till framförvarande fordon. Speciellt när de inte visar någon vilja av att köra om...

Sorgligt att du tycker bilisterna ska ta ansvar för ditt handlande... :rolleyes:

Fredrik :squid

I din sista mening, men jag söker tröst i att du skämdes, jag är nog inte bättre alla gånger så ta det inte som en känga eller annat skit, KRAM!!! :hej

Fredrik :D

Speedy skrev:
I din sista mening, men jag söker tröst i att du skämdes, jag är nog inte bättre alla gånger så ta det inte som en känga eller annat skit, KRAM!!! :hej

Fredrik :D
Att min omkörning var dum, det står jag för, och är på mitt ansvar. Att ligga i häcken på framförvarande fordon är trafikfarligt, (på flera sätt som bl.a framgår av min lilla berättelse), och det gör att jag alltid håller avstånd om jag inte skall köra om. Detta för att omkörningar inte skall bli trafikfarliga.

Kram på dig själv... ;)

Gaffa-mannen skrev:
Problemet med att ta bilar en i taget är att de ofta ligger så satans nära varandra att man får svårt att lirka sig in mellan dem, om man har lite fart från omkörningen. Det är min personliga erfarenhet.

Om man åker motorcyckel så har man ju aldrig problem med att köra om, kör man inte så fort ;) så är 15 meter ganska gott om plats. Kommer man i 200 så hinner ju inte bilarna ge en någon plats.
Är det många bilar man ska om så får man väl plocka pärlor istället!

Gaffa-mannen skrev:
Att min omkörning var dum, det står jag för, och är på mitt ansvar. Att ligga i häcken på framförvarande fordon är trafikfarligt, (på flera sätt som bl.a framgår av min lilla berättelse), och det gör att jag alltid håller avstånd om jag inte skall köra om. Detta för att omkörningar inte skall bli trafikfarliga.

Kram på dig själv... ;)

Du skrev att det var 15 meter mellan bilarna men att du inte fick plats för att du kom i 160.. Duh..
Bilarnas fel right.

man ser långt inför denna kurva och efter kurvan så vi bedömde att vi lätt skulle hinna förbi alla bilar utan problem även om det dykt upp en bil eller andra räserputtar :skrämd

ska provköra kurvan i dag om någon vill komma och titta så är Ni välkommna.

Ska se om polarn vill åka bakpå :crash

*/ ?>
Nyheter
KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back