Ännu en oljetråd men med KTM fråga

gissla

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2012
Hoj
450st kåttar från 2012
Halloj. Liten fundering: det är så att instruktionsboken/Ktm vill att jag kör en 10w50 olja (och i extrema fall en 10w60 olja) i hojen. Handlaren sålde på mig en 10w 40 men har sen dess följt boken. Har nu möjlighet att få gratis olja, helsyntet men den är av viskositet 10w40, självklart uppfyller den div jaso krav samt gjord för våtkoppling, mc etc, mm.

Vad hade ni gjort? Fortsatt köpa 10w 50olja eller kamma hem ett par dunkar gratis 10w 40. (Det blir ju trotts allt ett par byten med 10h intervaller!)

Sorry för trådstart men hittar ingen liknande tråd. :(

Kan tillägga att hojen är en Ktm 450exc 2012 som går som gatmotard.

Last edited:
Med risk för att sprida vidare en myt så hörde jag av min lokale handlare (köper ej olja av honom, så han har inget att vinna på att "ljuga") att vid ett ev. motorras som ska gå på garantin så kräver KTM in ett oljeprov. Har man använt fel viskositet så blir det avslag. :rolleyes:

Med risk för att sprida vidare en myt så hörde jag av min lokale handlare (köper ej olja av honom, så han har inget att vinna på att "ljuga") att vid ett ev. motorras som ska gå på garantin så kräver KTM in ett oljeprov. Har man använt fel viskositet så blir det avslag. :rolleyes:

Låter avdvanced! :krama skönt att det ej är garanti på "räcer" hojjarna få :brinnerup

Ju högre viskositet, jag tänker på viskositeten med varm olja, den som brukar skrivas
-30 -40 -50 -60
desto högre tryck i tex lager klarar den varma oljan utan att metallytorna kommer i kontakt med varandra.
Att gå ner i varmviskositet mot tillverkarens rekommendation, mot KTMs rekommendation , tja halverar du tiden mellan oljebytena, dvs dubbelt så många oljebyten med 10W-40 som med 10W-50, eller kanske för säkerhets skull 3 gånger så många oljebyten med 10W-40,
dvs oljebyte var 3e timme,
så KANSKE det grejar sig. Oljan viskositet sjunker ju när den används.
Jag hade valt 10W-60 för maximal livslängd på motorn sommartid.
Och 10W-50 på vintern.
Och 10W-60 olja finns ju till drägligt pris
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ol...syntetisk/Helsyntetisk-motorolja-10W60-36677/
Kör själv både Suzukin och Triumphen på
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ol...isyntetisk/Helsyntetisk-motorolja-5W50-36917/
Jag har en vän vars BMW R90S rullat 47000mil. Han köpte den i början på 1980-talet.
Han kör på Biltema 5W-50. Vilket väl märks.
Hade han kört på en "märkesolja" hade han väl inte behövt borra den 1a gången strax innan 20000mil och för 2a gången redan vid 38000mil?

Last edited:
Motorn rasar omedelbart. Känsliga grejer dom där maskinerna som albert en gång sa.

Köp OKQ8 SBK Racing 10W-50 på 20l dunk. 70 kr/l är ju nästan gratis och du är på den säkra sidan. De korta serviceintervallen är väl av en anledning.

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”