Ännu en oljefråga

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Linghem
Hoj
2018 Honda SH300i, 2015 BMW RnineT
Jag har en liten fundering som dök upp när jag skulle byta olja i slutväxeln på min hoj. Kanske någon insatt i tribologi kan svara på det...
Vad är det för skillnad egentligen på "vanlig" växellådsolja, hypoidolja och ATF-olja? Jag vet de olika användningsområdena för oljorna, men inte den rent fysikaliska skillnaden.

Frågan också ställd på Bike forum, men det kanske finns fler kunniga här...
 
Finns de som kan mer men här kommer i alla fall grunderna:

Vanlig vxllådsolja är avsedd för lådor, så långt är vi säkert överens. :)

Hypoid är avsett för transmissioner med stora yttryck och glid mellan kuggytor (ex vis de flesta bilbakaxlar där kardan och drivaxlar inte sitter i samma plan). Hypoid fungerar EJ i billådor eftersom friktionen blir för låg i synkringarna. Tar alldeles för lång tid att växla eftersom synkringarna aldrig får metall-metallkontakt.

ATF är avsett för lådor innehållande friktionsmaterial, ex vis Volvos (egentligen en engelsk) överväxellåda (kopplingen till od) och de flesta automater (kopplingarna till planeterna).
ATF använd säven i vissa manuella lådor för att få ökad synkeffekt eftersom ATF:en är "torrare" och därmed ger mer kontakt mellan synkringarna (jmf med hypoid ovan).


Slutväxel på hoj borde ha vxllådsolja eller hypoid men kolla i manualen.
 
Tack Robban!

Nu blev jag betydligt klokare än innan. Anledningen till frågan var att det till min tidigare hoj (VF750C) rekommenderades "vanlig" vxl-olja, och till min nuvarande revere skall det vara hypoid. Det borde alltså ha funkat lika bra eller bättre med hypoidolja i VF'en också, för jag antar att slutväxeln är ungefär likadant uppbyggd?
 
Jag tror att hypoid går bra i båda fallen men skyll inte på mig!

Läget är alltså att bilbakaxlar har oftast kardanen sitter lägre än drivaxlarna eftersom man då får lägre kardantunnel = mer utrymme. Glenning gav ju, på sin tid, bättre betyg åt bilarna då. :hihi
Hursomhelst så innebär denna nivåskillnad i slutväxeln att det blir en glidande kontakt mellan kuggarna. Dvs en hypoidväxel.
Därför behövs en olja som klarar kombinationen av höga tryck och glidande belastning. Dvs hypoidolja.

En växel med axlarna i samma höjd har inget glidande mellan kuggarna, där rullar kuggarnas ytor mot varandra utan glidning (dvs om dom fått till det korrekt med evolventen (kuggens profil) och inschimsning av kronhjul/piniong).

Hojarna borde i rimlighetens namn ha axlarna i samma höjd eftersom där inte är så mycket golvutrymme att oroa sig för. :D
Alltså borde man klara sig med "vanlig" transmissionsolja men min uppfattning är att hypoiden smörjer bättre (se mitt exempel ovan om hypoid i billåda, som för övrigt baseras på erfarenhet :mad: ). Men gör så som det står i boken och skyll inte på mig!
 
Robban_C skrev:
Hojarna borde i rimlighetens namn ha axlarna i samma höjd eftersom där inte är så mycket golvutrymme att oroa sig för.
Inte nödvändigtvis, ett annat skäl till att använda hypoidväxel är att den låter mindre än en växel med axlarna i samma höjd, på hypoidväxeln är det "snedskurna" kugg.
Det blir som skillnaden mellan rak- och snedskurna kugg i en växellåda.
 
Robban_C skrev:
Men gör så som det står i boken och skyll inte på mig!QUOTE]

Jag skall slaviskt följa verkstadshandboken, var bara lite nyfiken.

Alltid lika imponerande med folk som både kan saker OCH kan förklara så man förstår :Bugar :Bugar :Bugar :Bugar :Bugar
 
Micke_Lindstrom skrev:
Inte nödvändigtvis, ett annat skäl till att använda hypoidväxel är att den låter mindre än en växel med axlarna i samma höjd, på hypoidväxeln är det "snedskurna" kugg.
Det blir som skillnaden mellan rak- och snedskurna kugg i en växellåda.
Man kan ha snedskuret i en vinkelväxel även fast axlarna ligger i samma höjd och då går växeln fortfarande tyst.
Men man slipper glidningen mellan kuggarna.
Det är åtminstone vad jag lärt mig.

Men kan nån förklara för mig varför vissa rakskurna drev går tyst medan vissa andra gnäller?
Ex vis dreven i lådorna på hojar (och primärtrans på vissa hojar) går ju för det mesta helt tyst trots att de är rakskurna medan de rakskurna backdreven på vissa bilar gnäller som fan.
 
Robban_C skrev:
Man kan ha snedskuret i en vinkelväxel även fast axlarna ligger i samma höjd och då går växeln fortfarande tyst.
Men man slipper glidningen mellan kuggarna.
Det är åtminstone vad jag lärt mig.
Det kan nog stämma.

Men kan nån förklara för mig varför vissa rakskurna drev går tyst medan vissa andra gnäller?
Ex vis dreven i lådorna på hojar (och primärtrans på vissa hojar) går ju för det mesta helt tyst trots att de är rakskurna medan de rakskurna backdreven på vissa bilar gnäller som fan.
Jag såg ett backdrev till en bil en gång (kommer inte ihåg vilken) och det var avsevärt mycket smalare än dom andra dreven, det kanske kan vara en anledning.
Sen brukar man ju inte backa speciellt långa sträckor, skulle man backa bilen ett par hundra mil så att backväxeln blev ordentligt inkörd så kanske den skulle bli tystare.
 
Att dreven är smalare tror jag inte spelar så stor roll, primärtrans på en gammelKaw är bara 15-20 mm (ur mitt minne) brett och gnäller inte, vare sig standard eller i en dragracingmotor på flera hundra hästar.

Inkörning? Ja, möjligen men hojdreven gnäller ju inte när de är nya.
Eller, det vete faan, jag har ju aldrig haft nån ny hoj. :)
Men jag tror inte dom gnäller som nya, vilken köpare av idag skulle acceptera sånt?
Nä, jag tror snarare att kvaliten på backdreven (bil) inte prioriteras högre. Vilket iofs är rätt eftersom dom uppenbarligen är tillräckligt bra.

Jag minns inte om min Renault gnäller på backen. Ikväll ska jag backa som faan! :lol
 
Robban_C skrev:
Att dreven är smalare tror jag inte spelar så stor roll, primärtrans på en gammelKaw är bara 15-20 mm (ur mitt minne) brett och gnäller inte, vare sig standard eller i en dragracingmotor på flera hundra hästar.
Backdrevet såg ut att vara typ 10 mm brett, men det kanske inte spelar nån större roll.

Inkörning? Ja, möjligen men hojdreven gnäller ju inte när de är nya.
Eller, det vete faan, jag har ju aldrig haft nån ny hoj. :)
Men jag tror inte dom gnäller som nya, vilken köpare av idag skulle acceptera sånt? Nä, jag tror snarare att kvaliten på backdreven (bil) inte prioriteras högre. Vilket iofs är rätt eftersom dom uppenbarligen är tillräckligt bra.
På rakskurna hojdrev är dom antagligen väldigt noga med att kuggarnas evolventkurva och ytfinish ska vara mycket bra redan från början för att dom inte ska hålla på att låta. Om man inte varit så noga med det som dom antagligen inte är med backdreven på en bil så blir dom troligen tystare när dom slitits in lite, kuggarna borde väl slitas så att dom blir mer "evolventa" och går mjukare?

Jag minns inte om min Renault gnäller på backen. Ikväll ska jag backa som faan! :lol
Hehe, backa hem till mig så kan vi ta en öl och diskutera om den blir tystare med inkörning. :hihi

Vissa BMW har synkad backväxel så att den alltid går att få i utan problem, är det vanligt på andra bilar?
 
Ja, det är antagligen en fråga om precision som avgör om dom gnäller eller inte. Och som sagt så är det ju korrekt av biltillverkarna att inte göra dreven bättre än det behövs.

Och Renaulten gnäller. Tokbackade på en p-plats. :D

Vi tar en grogg/öl nån gång och diskuterar gnälliga drev! :D redig nördvarning på det här!

Jag känner till det där med synken på BMW-back men jag har aldrig sett det på några andra bilar.
Iofs finns det några andra bilar som man kan lägga i backen utan skrap på:
Alla med automat, inklusive DAF (steglös remtransmission).

Har den här tråden bytt ämne? :D
 
undran....

ATF olja....står inte det för "automatic transmission fluid", dvs automat låde olja ?
 
Robban_C skrev:
Ja, det är antagligen en fråga om precision som avgör om dom gnäller eller inte. Och som sagt så är det ju korrekt av biltillverkarna att inte göra dreven bättre än det behövs.
Men backväxeln borde väl bli tystare om man kör in den?
Man kanske skulle starta ett företag som backar bilar på en bana åt folk som vill ha en tystare back. :hihi

Och Renaulten gnäller. Tokbackade på en p-plats. :D
Gnäller den alltid när man backar eller var du tvungen att gasa på mycket för att det skulle bli påtagligt?
Jag tror inte att min BMW låter när man backar lungt, jag ska testa att backa lite hårdare och se om det går att få den att låta.

Vi tar en grogg/öl nån gång och diskuterar gnälliga drev! :D redig nördvarning på det här!
:tummenupp


Jag känner till det där med synken på BMW-back men jag har aldrig sett det på några andra bilar.
Iofs finns det några andra bilar som man kan lägga i backen utan skrap på:
Alla med automat, inklusive DAF (steglös remtransmission).
En kompis hade en automatväxlad Opel Kadett och den gick det att backa väldigt fort med, det verkade nästan som att det gick att köra lika fort bakåt som framåt.
Funkar backen på en automat genom att lådan bara reverseras?
 
Tveksam till om backen blir så mycket tystare, tror det är halvtaskig precision sm är felet. Men du kan väl testa att backa 500 mil, jag har inte tid. :D

Jag backade nog inte mer än 20-30 km/h. Men när jag smyger in på en p-plats bakåt så gnäller det inte men det beror ju på att dreven snurar så sakta.

DAF går lika fort bakåt som framåt, remautomaten jobbar ju åt andra hållet (före eller efter remmarna) men den har ju samma utväxlingar åt båda hållen. Dock är jag tveksam till om det är lämpligt att backa i 130 märlor! :hihi

Konventionella automater använder ju ett antal planetväxlar för att ändra utväxling och genom att låsa olika delar av planeten kan man dels ändra utväxling, dels riktning.

tassen:
Japp. Alldeles rätt.
Bra att veta för den som ska ha ATF i en automat är att det finns flera olika sorters ATF, fel sort kan ge slirande (= snart haveri) automat eller ryckiga växlingar.
ATF används ofta även till servostyrningar. Men inte på hojar av nån anledning. :va
:D
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top