Ännu en oljefråga

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Fick en dunk Hondaolja av en polare som skulle använda den i en cross.
Den har beteckningen
JASO-MA
API: SL/SH/SJ
CCMC G5 PD2

Frågan är om jag kan köra den i min CBR1000F då service manualen säger. API: SE/SF/SG?
Båda är 10W-40 olja. Fredagsfunderingarnas mästare nr 1..:)

Som jag tolkar det så är din nya olja av högre kvalité än kravet från mc-tillverkaren.
Lite småskum den där API skalan.. :)
Länk till förklaring (se sid 3-4)

Som jag tolkar det så är din nya olja av högre kvalité än kravet från mc-tillverkaren.
Lite småskum den där API skalan.. :)
Länk till förklaring (se sid 3-4)

Ja jag blir aldrig riktigt klok på skalorna. Men det verkar vara som du säger! Nyare olja med nya beteckningar. Ja då ska det nog inte vara någon fara att pytsa i den dunken i hojen. Tackar!! :Bugar

Är det samma olja på 2 och 4-takts-hojar oxå?
Eller har 2-takts en annan betäckning?

Eller var det en dum fråga? :död
Eller hur funkar det?
Måste väl finnas mer olja i hojen än det man blandar i tanken?
Eller man blandar inte ens i tanken kanske?

Last edited:
Frågan är om jag kan köra den i min CBR1000F då service manualen säger. API: SE/SF/SG?
API klasserna SE, SF, SG är äldre klasser som skiljer från moderna oljor genom sin höga halt ZDDP.
http://en.wikipedia.org/wiki/Zinc_dithiophosphate
ZDDP skyddar svårsmorda delar i motorn som kamnockar, vipparmar. Och var förr en standard ingrediens i all motorolja med dosering omkring 1,5%. Fosforn i ZDDP förstör långsamt katalysatorn (när det finns en katalysator i avgassystemet). Så därför har halten av ZDDP genom politiska beslut minskats i moderna oljor.
BMW har därför för många år sedan förbjudit användning av SJ olja i äldre BMW. För citat:
"This latest API classification does not guaranty the required levels of wear protective additives such as Calcium, Magnesium, Zinc, etc. as with most prior API specifications."
http://www.gunsmoke.com/motorcycling/reviews/sj_oil/

Idag finns gamla tiders mängd ZDDP i
1) Olja för dieselmotorer exempel
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Mineral/Turbodiesel-15W40-36962/
Mineraloljasom jag kört min Suzuki ca 1700 mil på. Oljebyte vid ca var 250e mil. För Suzuki rekommenderar API SF eller API SG olja.

2) Så kallade Performance eller Racing oljor exempel
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ol...isyntetisk/Helsyntetisk-motorolja-5W50-36917/
som jag kör både min Triumph och Suzuki på idag. För syntetolja har längre livslängd än mineralolja.
http://www.okq8.se/privat/ovrigt/produkt--sakerhetsdatablad
http://www.okq8.se/servlet/ContentV...deId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100917
Q8 SBK Racing som många på SH kör på.
Om den olja du fått är lämplig?
Varför inte be om att få säkerhetsdatabladet, eller söka rätt på det på internet. Då kan man ofta se doseringen av ZDDP.
Det som talar för att den är lämplig är specifikationen
API: SL/SH/SJ
BMW slog ju näven i bordet först vid API SJ

Last edited:
Är det samma olja på 2 och 4-takts-hojar oxå?
Eller har 2-takts en annan betäckning?

Eller var det en dum fråga? :död
Eller hur funkar det?
Måste väl finnas mer olja i hojen än det man blandar i tanken?
Eller man blandar inte ens i tanken kanske?

Tvåtaktare och fyrtaktare har olika oljor.
Tvåtaktsoljor benämns med mineral, halvsynt eller helsyntet(om jag minns rätt!!)

På en tvåtaktscross så blandar man i tanken, man räknar ut hur mycket bensin man har i en bensindunk och häller i x-antal deciliter för att få ut en viss %-blandning.

Medans på tvåtaktsmopeder och motorcyklar oftast har en oljetank man häller ner tvåtaktsoljan i och sedan så sköter en vajer hur mycket olja det ska komma, man kan välja att strunta att använda oljetanken och blanda direkt i tanken om man vill.

Hoppas detta ger dig svar på något.

Last edited:
Tvåtaktsoljor benämns med mineral, halvsynt eller helsyntet(om jag minns rätt!!)

På en tvåtaktscross så blandar man i tanken, man räknar ut hur mycket bensin man har i en bensindunk och häller i x-antal deciliter för att få ut en viss %-blandning.

Medans på tvåtaktsmopeder och motorcyklar oftast har en oljetank man häller ner tvåtaktsoljan i och sedan så sköter en vajer hur mycket olja det ska komma, man kan välja att strunta att använda oljetanken och blanda direkt i tanken om man vill.

Om du inte vet! så har en tvåtakts mc också en vx-låda med olja! Oljeinblandningen i bensin/alt pump är bara för "motordelen"

Man bör dock vara försiktig med att blanda själv i tvåtaktare med separat oljetank.
Det förekommer att tvåtaktsoljan sprutas direkt in i vevhuset, riktat mot smörjpunkterna, innan den blandas med bränslet.
Om man då blandar i tanken, så får inte lagerna tillräcklig smörjning.
Har ett svagt minne av att någon motor sprutade oljan mot undersidan av kolven.

Man bör dock vara försiktig med att blanda själv i tvåtaktare med separat oljetank.
Det förekommer att tvåtaktsoljan sprutas direkt in i vevhuset, riktat mot smörjpunkterna, innan den blandas med bränslet.
Om man då blandar i tanken, så får inte lagerna tillräcklig smörjning.
Har ett svagt minne av att någon motor sprutade oljan mot undersidan av kolven.

Alltid lär man sig något nytt här på forumet :Bugar:Bugar:kär
Fint med tillägg till det man skriver, nyttigt för alla!

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph