Ännu en midsommar med svart facit..

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Hur många av dessa fall kan man DIREKT på ett eller annat sätt säga att den direkta orsaken mer eller mindre¨är pga spriten eller annan drog? Mer el mindre alla skulle jag vilja påstå. Trevlig med midsommar, men synd att det för med sig så förbannat mycket elände och lidande för anhöriga och andra närstående pga "fylletokerier" när spriten går in går vettet ut.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7370493.ab

Last edited:
Tragiskt, men inte så jävla konstigt när man har en alkoholkultur där alla ska supa sig dyngraka av "traditionella skäl".

Från den nordligaste tredjedelen rapporteras endas två fall, vilket ju är jättebra, tills man läser lokaltidningarna:

"Den man som klättrat upp på en hög lyftkran i västra Umeå och balanserade där kunde hämtas ned utan tillbud och tas in för fylla. TT rapporterar också om två män i minimala shorts som åkte motorgräsklippare på E4 utanför Sundsvall. Föraren misstänks för grovt rattfylleri."

Från den nordligaste tredjedelen rapporteras endas två fall, vilket ju är jättebra, tills man läser lokaltidningarna:

"Den man som klättrat upp på en hög lyftkran i västra Umeå och balanserade där kunde hämtas ned utan tillbud och tas in för fylla. TT rapporterar också om två män i minimala shorts som åkte motorgräsklippare på E4 utanför Sundsvall. Föraren misstänks för grovt rattfylleri."

Hahaha... Ska man skratta eller gråta?... "minimala shorts" Som att det inte var nog med att dom åkte gräsklippare på E4:an, utan dom skulle ha små tighta shorts oxå! :rofl

Last edited:
"Når ølet går inn, går vettet ut, og da blir det plass til mer øl..." :mattias

TT rapporterar också om två män i minimala shorts som åkte motorgräsklippare på E4 utanför Sundsvall. Föraren misstänks för grovt rattfylleri."

hahahha! :rofl :rofl :rofl

De verkar fortfarande vara fulla på Aftonbladet:

"Skar av båten på mitten

GÖTEBORG. Två personer i en mindre öppen båt klarade sig med livet i behåll vid en incident på midsommarafton utanför Brännö i Göteborgs södra skärgård. En större båt körde rakt över den mindre och skar av båten på mitten, enligt sjöpolisen i Västra Götaland. Båda passagerarna klarade sig mirakulöst med skrubbsår och ryggont. En anmälan om brott mot sjölagen upprättades. Enligt anmälan hade föraren av den större båten blicken på sjökortet och missade den mindre båten."

:klappar

Numera rycker jag på axlarna när man läser om alla tråkiga nyheter dagen efter. Det har sett ut så i alla år och kommer troligtvis att göra så även i framtiden.

Undra hur vårt midsommarfirande sett ut om man från statens sida inte ändrat dag? Numera infaller den alltid på en fredag mellan den 19 och 25 juli. Finland har gjort likadant. En tillfällighet? Båda länderna har rätt tragiskt förhållande till alkohol.

Kanske var det så att man innan tidigt 50- tal hade dålig produktivitet på sina arbeten att staten kände sig tvingad att flytta midsommar till en fredag. Helt klart ett underbetyg till det Svenska och Finska folket.

En fördel med att man satt det på en fredag är ju att folk har chansen att resa till släkt och vänner. Vi ser ju hur bra Svenska folket sköter det resandet.

I Danmark tror jag inte att man har samma tradition. Man firar genom att tända brasor på stränderna och äter middagar med sina familjer.

Numera rycker jag på axlarna när man läser om alla tråkiga nyheter dagen efter. Det har sett ut så i alla år och kommer troligtvis att göra så även i framtiden.

Undra hur vårt midsommarfirande sett ut om man från statens sida inte ändrat dag? Numera infaller den alltid på en fredag mellan den 19 och 25 juli. Finland har gjort likadant. En tillfällighet? Båda länderna har rätt tragiskt förhållande till alkohol.

Kanske var det så att man innan tidigt 50- tal hade dålig produktivitet på sina arbeten att staten kände sig tvingad att flytta midsommar till en fredag. Helt klart ett underbetyg till det Svenska och Finska folket.

En fördel med att man satt det på en fredag är ju att folk har chansen att resa till släkt och vänner. Vi ser ju hur bra Svenska folket sköter det resandet.

I Danmark tror jag inte att man har samma tradition. Man firar genom att tända brasor på stränderna och äter middagar med sina familjer.

Du du får flytta dit.
Danskarna super ju aldrig.
Och mat med har dem det har vi ju inte här.
Här firar med att göra en midsommarstång bära upp den till IP i kortege där barnen får åka skrinda.
På kvällen lite sill och nubbe god mat och olika lekar.

Ontopic:
Illa folk skall sätta sig bakom ratten när de är onyktra men det sker mitt i veckorna över allt i världen.
Midsommar är inget undantag, men jäkligt svenskt vill man supa när det är folkfest tycker jag man skall få göra det.
Sedan får man se till att sköta sig.
De flesta olyckor som sker innan är stressade och trötta bilister dem efter midsommar bakulla/fulla bilister.
Själv var jag nykter och körde då jag är nyopererad.
Fortsatt trevlig midsommar på er och ta det lugnt i trafiken och sköt er med spriten.

Vad är det för gnäll? Midsommar är vår finaste högtid i mina ögon. Man firar årets ljusaste dag och att det dricks alkohol är en del av firandet. Själv satt jag med en massa kompisar på filtar och intog sillunch med snaps och blev full kl 18. Vi hade supertrevligt och höll igång till småtimmarna. Bästa midsommar på flera år!

Fyllekörninar är väl inte midsommarens fel, utan de korkskallar som sätter sig bakom ratten. Folk är dumma helt enkelt.

Vad är det för gnäll? Midsommar är vår finaste högtid i mina ögon. Man firar årets ljusaste dag och att det dricks alkohol är en del av firandet. Själv satt jag med en massa kompisar på filtar och intog sillunch med snaps och blev full kl 18. Vi hade supertrevligt och höll igång till småtimmarna. Bästa midsommar på flera år!

Fyllekörninar är väl inte midsommarens fel, utan de korkskallar som sätter sig bakom ratten. Folk är dumma helt enkelt.

Ja, en del kan ha glädje av spriten, en del klarar inte av det alls.

Jo, men onekligen ökar antalet fyllkörningar helger då "alla" dricker, och framförallt om det börjas redan vid lunchtid.

Själv åt jag jordgubbsfrukosten och sill-lunchen utan en droppe alkohol, just för att kunna köra bil och fixa grejor inför kvällen.
Jag tror inte att det förtog något alls av den upplevelsen.

Nu blev det inte så att jag drack något alls på midsommar, men jag hade trevligt ändå, och ölen står kvar till en annan gång.

Själv ruttnade jag på alla meningslösa "rutinfyllor" och införde ett helt vitt år sedan nyår. Kan inte säga att jag saknat spriten ännu, däremot lönar sig löpningen och styrketräningen så mycket bättre nu.

Kommer nog att inmundiga alkohol igen efter nyår, men endast väl valda tillfällen och inte längre "bara för att det är helg" drickande.
Jag har aldrig spottat i glaset förr, jag kanske börjar bli gammal. Det är inte så dumt som jag trodde att bli gammal :)

Nu blev det inte så att jag drack något alls på midsommar, men jag hade trevligt ändå, och ölen står kvar till en annan gång.

Då tycker jag att du tar den idag iställlet och tina upp den där norrländska bitterheten :)

Jo, men onekligen ökar antalet fyllkörningar helger då "alla" dricker, och framförallt om det börjas redan vid lunchtid.
Lunchtid känns nästan farligare än senare på kvällen. För då har ju Svensson "bara" tagit ett par nubbar och ett par starköl till sillen och tänker inte för ett ögonblick på att det kan vara farligt att sätta sig bakom ratten då. Dessutom kanske de då "måste" förflytta sig mellan två fester eller åka och handla lite mera cigaretter, groggvirke och snacks inför kvällen.

klockan 4:30 ca hade vi påhälsning i vår trädgård av en kille född 91 utan körkort, påverkad med lånad bil (mammas) polisen fick komma o hämta honom

materiella ting går att lösa tur bara att där inte var någon i vägen o killen lär sig nog en rejäl läxa

Tragiskt, men inte så jävla konstigt när man har en alkoholkultur där alla ska supa sig dyngraka av "traditionella skäl".
Ja, och man klassas som alkoholist om man tar ett glas vin till entrecoten en tisdagkväll istället :huvet

Själv ruttnade jag på alla meningslösa "rutinfyllor" och införde ett helt vitt år sedan nyår. Kan inte säga att jag saknat spriten ännu, däremot lönar sig löpningen och styrketräningen så mycket bättre nu.

Kommer nog att inmundiga alkohol igen efter nyår, men endast väl valda tillfällen och inte längre "bara för att det är helg" drickande.
Jag har aldrig spottat i glaset förr, jag kanske börjar bli gammal. Det är inte så dumt som jag trodde att bli gammal :)
Håller med fullständigt! :tummenupp En fest blir inte roligare ju längre man mår dåligt dan efter! :fakta Jag partade ganska hårt när jag pluggade, men det var längesen jag insåg det meningslösa att dricka för mycket, må skit, lova sig själv att det var sista gången å göra om det nästa helg igen. Som sagt så kastar man bara bort träningen och värdefull ledig tid istället.

Man häpnar inför svaret. Jag tycker midsommartraditionerna är trevligt inslag. Alla familjer super inte skallen i bitar lyckligtvis. Har inga planer på att flytta till Danmark men noterar att deras midsommarfirande går lugnare till.

Ska man prata om spritkultur och bilkörning är vi svenskar rätt så fromma. Åk öster eller söderut eller till sydafrikanska kontinenten. Alla pratar om våld och rån i Sydafrika när den största risken att förolyckas där är i trafiken. Trafiken i vårt land är förhållandevis säker. Det är väl därför det blir så stora rubriker efter alla storhelger om trafikolyckor. En vardag i många länder.

Det som berör mig är inte rubriker om trafikolyckor utan familjetragedier som T ex mannen som slog sin kvinna i huvudet med en stekpanna. Hade han gjort det i nyktert tillstånd? Fanns det barn med i bilden?

Du du får flytta dit.
Danskarna super ju aldrig.
Och mat med har dem det har vi ju inte här.
Här firar med att göra en midsommarstång bära upp den till IP i kortege där barnen får åka skrinda.
På kvällen lite sill och nubbe god mat och olika lekar.

Ontopic:
Illa folk skall sätta sig bakom ratten när de är onyktra men det sker mitt i veckorna över allt i världen.
Midsommar är inget undantag, men jäkligt svenskt vill man supa när det är folkfest tycker jag man skall få göra det.
Sedan får man se till att sköta sig.
De flesta olyckor som sker innan är stressade och trötta bilister dem efter midsommar bakulla/fulla bilister.
Själv var jag nykter och körde då jag är nyopererad.
Fortsatt trevlig midsommar på er och ta det lugnt i trafiken och sköt er med spriten.

klockan 4:30 ca hade vi påhälsning i vår trädgård av en kille född 91 utan körkort, påverkad med lånad bil (mammas) polisen fick komma o hämta honom

materiella ting går att lösa tur bara att där inte var någon i vägen o killen lär sig nog en rejäl läxa

Det lär inte bli billigt för killen. :gnissla

Sup och var glad och ställ bilen även dagen efter. Smiska frun i sängen istället så är även det problemet ur världen.

Sen är jag jävligt trött på att man skyller på alkoholen. Är man puckad på fyllan är man det även i nyktert tillstånd.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...