Ännu en MC-firma i konkurs

penta 41

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2011
Ort
hemma
Hoj
En svensk
Ja har själv blivit rånad av en generalaget för två märken här i sverige,
Tycker det är så dåligt när dom tar ut ockerpriser för sånt som man kan köpa nästan överallt,hade det till och med på jobbet.I mitt fall köpte jag
två st bultar M8X12 8,8stål för 72kr styck,inga jätte pengar men,dom bultarna som satt var svartblånerade utan märkning så jag trodde att det var special, men icke.Jag kunde köpt 200st på biltema för samma peng.Men nu är det sluthandlat där.Handlar bara från GB nu lite längre leveranstid men billigare frakt?
 

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Värmdö
Hoj
Bensindriven
Jag har aldrig handlat hos en svensk handlare när det handlar om prytlar som kostar över 100kronor. Främst av den anledningen att allting är helt sinnessjukt dyrt! Kostar något 2500 hos affären/handlaren finns det på internet i tyskland/england för säkert halva priset minst.
 

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
göteborg
Hoj
s
Som tidigare sagts - Svenska handlare är slavar under de Svenska generalagenterna som har monopol på allt inkl att sätta vansinnespriser - handlare som försöker bryta sig loss blir utfrysta av importörena.

Jag handlar där det är som billigast - det är inte konsumenternas fel att Svenska marknaden håller på att dö ut - det är Generalagenterna som sakta men säkert håller på att strypa Svenska marknaden.

ALLDELES RIKTIGT!
Grossisterna/importörerna har allt för stort grepp på marknaden!
Att det är höga marginaler på grejerna är i sig inte så konstigt med en 3-4 månaders säljsäsong.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
ALLDELES RIKTIGT!
Grossisterna/importörerna har allt för stort grepp på marknaden!
Att det är höga marginaler på grejerna är i sig inte så konstigt med en 3-4 månaders säljsäsong.

må hända att säsongen e kort osv bla bla bla ..

ja men då startar vi snöskoterföretag i skåne allihop, höjer priserna till det dubbla! sen kan vi sitta och beklaga oss om att ingen vill köpa skotrar i skåne.. nja säsongen e ju kort och man måste ju leva oxo, så därav priserna !!

är väll för fan inte konsumentens fel att handlare och andra näringsidkare har nischat sig så att de bara har 3-4 månader att försörja sig på.

ska fan ta det med min chef en dag , - du jag vill ha högre lön för jag tänker bara jobba 3-4 månader om året, får jag inte det är det förjävligt !

undra om han ber mig söka ett annat jobb?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag är kluven.

I en normal konjunktur när alla har jobb och har en lön att betala sitt hojintresse med, är det självklart att jag göder min lokala hojnasare. Det stör mig inte alls.

Men nu när det är som det är, kan jag förstå om folk beställer skinnställ från Düskland. Samtidigt får ju handlaren både lågkonjunktur och "utomsvensk" handel att slåss mot.

SÅ hur gör man?
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Det roliga är att folk gnäller över att handlarn vill ha betalt för att överleva, man handlar inte av honom men när det ska ut och åka och det är panik med nån lös bult, då ska han fixa det på en söndag och då helst gratis för annars är han dum i huvudet och får en gnälltråd på SH som tack.

Jag vet inte vad ni som inte jobbar med hojar får er lön ifrån?
Nån som har er anställda och ger bort saker gratis?
Den som driver Mc firman får ju knappast nått understöd från EU för att hålla med billiga delar.
Det som köps ska betala lokalhyra elkostnader försäkringar löner skatter miljöavgifter revisorkostnader städpersonal å fan å hans farmor.
Sen kanske han som driver firman vill ha något till övers, men det är bäst att han inte tar ut får då kommer SH mobben och hänger ut han!

Sen så finns det riktpriser från distributören av det produkter man säljer som man helst ska följa.
Så skjut gärna brevbärarn för att han kommer med räkningar.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag är kluven.

I en normal konjunktur när alla har jobb och har en lön att betala sitt hojintresse med, är det självklart att jag göder min lokala hojnasare. Det stör mig inte alls.

Men nu när det är som det är, kan jag förstå om folk beställer skinnställ från Düskland. Samtidigt får ju handlaren både lågkonjunktur och "utomsvensk" handel att slåss mot.

SÅ hur gör man?

Köper du endast svensktillverkat förövrigt?

Eller går du på pris?

Det roliga är att folk gnäller över att handlarn vill ha betalt för att överleva, man handlar inte av honom men när det ska ut och åka och det är panik med nån lös bult, då ska han fixa det på en söndag och då helst gratis för annars är han dum i huvudet och får en gnälltråd på SH som tack.

Sen så finns det riktpriser från distributören av det produkter man säljer som man helst ska följa.
Så skjut gärna brevbärarn för att han kommer med räkningar.

Sist jag var hos lokala handlaren fanns inte ens ett kedjelås..
Har faktiskt aldrig råkat ut för att handlarna har det jag vill ha hemma, förutom 300kr/l - olja.

Får dom stryk om det säljs under riktpris eller hur menar du? :va
 
Last edited:

cosworth82

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2007
Ort
billingsfors
Hoj
cbr 1000rr-07+sxv550-07+ktm450exc-09
Tyvärr kommer vi nog se många färre butiker med mer än hojar dvs reservdelar osv osv

Ett färskt rykte säger ju även att inom 2-3 år ell tom tidigare kommer MEKONOMEN även ge sig in i mc branschen då kan nog dom flesta"mindre" försvinna fort

Då har dom bil,båt,mc o köper ju upp flera stora aktörer som meka osv så där kommer bli riktigt tufft.

mekonomen kommer ju såklart bli billigt för alla tills många aktörer förvinner då kommer ju priserna smyghöjas efterhand o i slutänden bli dyrt för alla o färre handlare att välja bland.

Detta tycker man ju konkurens lagar osv styra upp innan de gått för långt men är oroväckande tyst på den fronten.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Det roliga är att folk gnäller över att handlarn vill ha betalt för att överleva, man handlar inte av honom men när det ska ut och åka och det är panik med nån lös bult, då ska han fixa det på en söndag och då helst gratis för annars är han dum i huvudet och får en gnälltråd på SH som tack.

Jag vet inte vad ni som inte jobbar med hojar får er lön ifrån?
Nån som har er anställda och ger bort saker gratis?
Den som driver Mc firman får ju knappast nått understöd från EU för att hålla med billiga delar.
Det som köps ska betala lokalhyra elkostnader försäkringar löner skatter miljöavgifter revisorkostnader städpersonal å fan å hans farmor.
Sen kanske han som driver firman vill ha något till övers, men det är bäst att han inte tar ut får då kommer SH mobben och hänger ut han!

Sen så finns det riktpriser från distributören av det produkter man säljer som man helst ska följa.
Så skjut gärna brevbärarn för att han kommer med räkningar.
Men tysken och britten betalar precis samma avgifter/hyror/skatter/fanochhansmoster men lyckas ändå sälja till halva priset, är mycket lättare att kontakta och med snabb leverans.

Ser absolut ingen anledning att gå till svenska handlare.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Det roliga är att folk gnäller över att handlarn vill ha betalt för att överleva, man handlar inte av honom men när det ska ut och åka och det är panik med nån lös bult, då ska han fixa det på en söndag och då helst gratis för annars är han dum i huvudet och får en gnälltråd på SH som tack.

Jag vet inte vad ni som inte jobbar med hojar får er lön ifrån?
Nån som har er anställda och ger bort saker gratis?
Den som driver Mc firman får ju knappast nått understöd från EU för att hålla med billiga delar.
Det som köps ska betala lokalhyra elkostnader försäkringar löner skatter miljöavgifter revisorkostnader städpersonal å fan å hans farmor.
Sen kanske han som driver firman vill ha något till övers, men det är bäst att han inte tar ut får då kommer SH mobben och hänger ut han!

Sen så finns det riktpriser från distributören av det produkter man säljer som man helst ska följa.
Så skjut gärna brevbärarn för att han kommer med räkningar.

För att svara på din fråga, jag jobbar med IT och vi är inte billigast, långt ifrån men vi har ändå kunder som haft oss som leverantör sedan 10år tillbaka och det för att vi levererar ALLTID med kundens bästa som första prio. Men samtidigt tar vi inte heller dubbla priset mot vad våra konkurrenter gör.

Och som sagt, ÅF är inte problemet, men tyvärr är det dem som får lida.
För seriöst talat, skall vi som konsumenter verkligen behöva betala dubbla priset bara för att diverse handlare skall kunna hålla på med sin business? Jag tjänar då inte tillräckligt fett för att hålla på med en massa välgörenhet.

Med det sagt, de ÅF jag använder levererar med grym kundservice och ja, då betalar jag gärna lite extra istället för att importera och ha mig... sen brukar jag få rabatt också. :)
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Det roliga är att folk gnäller över att handlarn vill ha betalt för att överleva, man handlar inte av honom men när det ska ut och åka och det är panik med nån lös bult, då ska han fixa det på en söndag och då helst gratis för annars är han dum i huvudet och får en gnälltråd på SH som tack.

Jag vet inte vad ni som inte jobbar med hojar får er lön ifrån?
Nån som har er anställda och ger bort saker gratis?
Den som driver Mc firman får ju knappast nått understöd från EU för att hålla med billiga delar.
Det som köps ska betala lokalhyra elkostnader försäkringar löner skatter miljöavgifter revisorkostnader städpersonal å fan å hans farmor.
Sen kanske han som driver firman vill ha något till övers, men det är bäst att han inte tar ut får då kommer SH mobben och hänger ut han!

Sen så finns det riktpriser från distributören av det produkter man säljer som man helst ska följa.
Så skjut gärna brevbärarn för att han kommer med räkningar.

det ligger väll 90 % sanning i att Handlarna blir våldtagna av importörerna, riktpriser osv , osv, men va fan .. då får man ju göra något åt importörerna.

skulden ligger inte hos konsumenten i varje fall !
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Köper du endast svensktillverkat förövrigt?

Eller går du på pris?



Sist jag var hos lokala handlaren fanns inte ens ett kedjelås..
Har faktiskt aldrig råkat ut för att handlarna har det jag vill ha hemma, förutom 300kr/l - olja.

Får dom stryk om det säljs under riktpris eller hur menar du? :va
Njäe men...

...man borde väl... Äh, sympatierna ligger nog hos ortens hojfirma, men måste jag välja, åker jag hellre hoj med tyska tillbehör, än att jag inte har råd att åka alls.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Men tysken och britten betalar precis samma avgifter/hyror/skatter/fanochhansmoster men lyckas ändå sälja till halva priset, är mycket lättare att kontakta och med snabb leverans.

Ser absolut ingen anledning att gå till svenska handlare.

Gör inte det då!
Gnäll sen inte att det inte finns nån runt hörnet som kan byta dina däck för 100:- du köpt på nätet.

Förövrigt så bor det typ 8milioner pers i enbart London.
Säsongen är längre så med andra ord är deras marknad större och längre så man kan dra ner på marginalerna.
Vi är nu 9milioner i ett långt kallt land med ganska glest mellan hojåkarna.
Ock de som åker gör det ofta som hobby medan de vi tidigare nämnt har hojen som rent fortskaffningsmedel i större utsträckning.

Ser du nån skillnad?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tyvärr kommer vi nog se många färre butiker med mer än hojar dvs reservdelar osv osv

Ett färskt rykte säger ju även att inom 2-3 år ell tom tidigare kommer MEKONOMEN även ge sig in i mc branschen då kan nog dom flesta"mindre" försvinna fort

Då har dom bil,båt,mc o köper ju upp flera stora aktörer som meka osv så där kommer bli riktigt tufft.

mekonomen kommer ju såklart bli billigt för alla tills många aktörer förvinner då kommer ju priserna smyghöjas efterhand o i slutänden bli dyrt för alla o färre handlare att välja bland.

Detta tycker man ju konkurens lagar osv styra upp innan de gått för långt men är oroväckande tyst på den fronten.

Och när priserna återigen är höga så kommer konkurrenter att börja poppa upp i den vinstmarginalen. Förutsatt att de inte använder sin monopolställning till att trycka ut små aktörer med skitiga metoder.

Gör inte det då!
Gnäll sen inte att det inte finns nån runt hörnet som kan byta dina däck för 100:- du köpt på nätet.

Förövrigt så bor det typ 8milioner pers i enbart London.
Säsongen är längre så med andra ord är deras marknad större och längre så man kan dra ner på marginalerna.
Vi är nu 9milioner i ett långt kallt land med ganska glest mellan hojåkarna.
Ock de som åker gör det ofta som hobby medan de vi tidigare nämnt har hojen som rent fortskaffningsmedel i större utsträckning.

Ser du nån skillnad?

De flesta däcksverkstäder kan byta däck på hojar med, så det krävs inte direkt nån hojhandlare för det redan nu.
 
Last edited:

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Gör inte det då!
Gnäll sen inte att det inte finns nån runt hörnet som kan byta dina däck för 100:- du köpt på nätet.

Förövrigt så bor det typ 8milioner pers i enbart London.
Säsongen är längre så med andra ord är deras marknad större och längre så man kan dra ner på marginalerna.
Vi är nu 9milioner i ett långt kallt land med ganska glest mellan hojåkarna.
Ock de som åker gör det ofta som hobby medan de vi tidigare nämnt har hojen som rent fortskaffningsmedel i större utsträckning.

Ser du nån skillnad?

varför ser inte prisbilden likadan ut på alla prudukter då ???

förövrigt så bytes däck ganska lätt med handverktyg inköpta på BILTEMA :D
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Förövrigt så bor det typ 8milioner pers i enbart London.
Säsongen är längre så med andra ord är deras marknad större och längre så man kan dra ner på marginalerna.
Vi är nu 9milioner i ett långt kallt land med ganska glest mellan hojåkarna.
Ock de som åker gör det ofta som hobby medan de vi tidigare nämnt har hojen som rent fortskaffningsmedel i större utsträckning.

Ser du nån skillnad?

Rimligen så borde svenska handlare då inte specialisera sig på enbart hojar för att kunna överleva? Finns inte marknaden får de helt enkelt bredda sig för att överleva, det går inte att bara höja priserna till de löjliga nivåer de ligger på nu och sen gnälla att ingen handlar.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top