Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
WestW skrev:2120312
Den bilen var hård. Har ju verkligen tagit tvärstopp
Fürstenhoff skrev:2120330Enligt mina beräknigar så är det 7 som färdats på mc och som dött i trafiken under dom senaste 3 veckorna!!
Och fortsätter det i detta tempo så kan det i slutändan bli ca 140-150 döda till i trafiken fram till septemers slut - och om INTE den siffran avskräcker folk i från att köra för fort i tätbebyggda områden, att inte respektera farorna som faktiskt finns så vet inte jag vad som skall behövas för att få dem att göra det!!![]()
/Fürstenhoff.
Fürstenhoff skrev:2120330Enligt mina beräknigar så är det 7 som färdats på mc och som dött i trafiken under dom senaste 3 veckorna!!
Och fortsätter det i detta tempo så kan det i slutändan bli ca 140-150 döda till i trafiken fram till septemers slut - och om INTE den siffran avskräcker folk i från att köra för fort i tätbebyggda områden, att inte respektera farorna som faktiskt finns så vet inte jag vad som skall behövas för att få dem att göra det!!![]()
/Fürstenhoff.
HanneZ skrev:2120335Det är väl lite tätare så här i början på säsongen, delvis för att bilisterna glömt bort oss samt delvis att vi glömt bort att dom inte ser oss.
Nej det är möjligt men det kan dö 5 till eller 150 till och det beror inte på hur många som redan dött. Ett högt antal på försäsongen kanske snarare får folk att tänka till och därför blir vi bättre skonade än andra somrar.Fürstenhoff skrev:2120338Jam kan inte minnas denna frekvens av mc relaterade döds fall dom senaste åren - siffran är skrämmande hög!!![]()
/Fürstenhoff.
Ok, det kanske hänger ihop med att man ska ta i lite extra på den sista rundan eller något annat idiotiskt. TragisktAvarage skrev:2120343Statistiken säger att augusti/september är de värsta månaderna!
// Niklas
Riktigt skrämmande!Fürstenhoff skrev:2120330Enligt mina beräknigar så är det 7 som färdats på mc och som dött i trafiken under dom senaste 3 veckorna!!
/Fürstenhoff.

Jo, det är ju så. Jag har tänkt en miljard ggr att nu ska jag köra lugnt, det har faktiskt inte funkat en enda gång än så länge. Har lite typ gett upp de.Fürstenhoff skrev:2120360Hhhhmmm...
På detta forum samt andra är det MÅNGA v.i.f, r.i.p, faaaaan, inte igen komentarer i samband med olyckor/dödsfall men så fort som merparten av dessa personer hamnar bakom styret på sin mc så verkar allt vara helt glömt!!
Så länge som det gasas på stadens gator, på vägar som man inte kört på så kommer dödsfallen i år att slå alla rekord - det är en sak att kryssa mellan bilar på en bred huvudled/motorväg i hög fart där alla kör åt samma håll utan korsningar/vänstersvängar men på småvägar/stadsgator, LIVSFARLIGT!!
/Fürstenhoff.
bo$ken skrev:2120364Jag har kört hoj i Malmö i 6 år nu, och varje år har jag haft några "nära döden upplevelser". ALLTID bilister som har varit inblandade, blinkar ALDRIG, blinkar höger men svänger vänster, får för sig att byta fil helt plötsligt m.m.m.m.
Numera köra jag alltid men helljuset på samt att jag kör med nästan fritt blås i pipan så jag både syns och hörs överdrivet. Håller även överdrivet avstånd.
Har märkt att det hjälper.
Många blinkar och annat men det skiter jag i, det betyder ju bara att jag syns/hörs.
Säkert likadant i de flesta stora städerna i SE.
Visst är det så, det är inte så många mc-olyckor som handlar om att det har gått så fort att hojen har tappat fästet och hasat ut i skogen, det handlar om att det går så fort att omgivningen inte hinner se oss, eller att föraren inte hinner reagera. Det är ju trots allt vanligare att hojar körs ut än glider ut i skogen, dvs föraren inser att det går lite väl fort, fokuserar på kurvan och asfaltskanten och åker rakt fram. Sen är det ju så att olyckan kanske hade hänt ändå, rullgrus, rådjur, bilar osv, men med högre fart blir konsekvenserna så mycket värre. Rörelseenergin ökar ju i kvadrat på hastighetsökningen. (E = (mv^2) / 2)Fürstenhoff skrev:2120389Min erfarenhet säger att nästan alla olyckor har farten som den stora nämnaren, inte den där förbaskade vänster svängande bilen, inte han som tvärt stannar för att titta på blommor i diket - FARTEN!!

|
|
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats
Om du vill förfina din hoj ... |
|
|
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats
Om du vill förfina din hoj ... |
|
|
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026
20-årige australiensaren Wi... |
|
|
Alltid redo för regn
Håll dig torr på hojen – ny... |
|
|
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours
Pressrelease från Bridgesto... |
|
|
Publikrekord under World Ducati Week
Ducati slog publikrekord un... |
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |