Ännu en koppling

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Hej alla!
Bytte koppling på min zx7r i våras och satte i en Lucas med hårdare fjädrar och hela rasket. Nu i slutet av säsongen så har den böjat slira så in i #"#¤ att barra man tippar av på fyran och slår på igen så släpper den. Nån som vet varför? Har jag köpt en skitkoppling, eller kör jag på skitolja (castrol gps) eller nåt annat som jag inte begriper?? Funderar på att köpe en EBC Kevlar sats . Vet nån här var man kan få tag på ett sånt kit här hemma?

Ha de.................Per :squid
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
per7 skrev:
Hej alla!
Bytte koppling på min zx7r i våras och satte i en Lucas med hårdare fjädrar och hela rasket. Nu i slutet av säsongen så har den böjat slira så in i #"#¤ att barra man tippar av på fyran och slår på igen så släpper den. Nån som vet varför? Har jag köpt en skitkoppling, eller kör jag på skitolja (castrol gps) eller nåt annat som jag inte begriper?? Funderar på att köpe en EBC Kevlar sats . Vet nån här var man kan få tag på ett sånt kit här hemma?

Ha de.................Per :squid

byte du kopplings korgen i våras? eller lameller,mellan skivor och fjädrar?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Inte direkt förvånande att du körde på Castrol. 9 av 10 jag pratar kopplingsslir med har använt Castrol, kan inte vara en slump.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
El Garto skrev:
Så är det. Castrol = slir.
Jag tror de flesta som kör Castrol är nöjda med det. Dock bland de som har kopplingsslir så är det en förkrossande majoritet som har just Castrol. Det är skillnad.
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
El Garto skrev:
Så är det. Castrol = slir.
Vänligen utveckla det där.

Av de som jag fått förstahands info ifrån och inte en kompis kompis eller rykten så är det lika många som har haft slir med Motul.

Har lite svårt att tro att stora oljetillverkare som nämda Castrol, Motul mfl skulle släppa ut en produkt som förstör tex kopplingen. Varför plöja ner så mycket pengar i R&D om den så uppenbart pajjar motorn?

Tror mer på att blandningen av additiver reagerar med materialet i lamellerna. Alltså inte oljans fel utan blandningen av produkter.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Håller med om att om man frågar tillräckligt många så hittar man till slut problem med alla produkter. Dock är ju inte alla produkter dåliga för det, däremot kan det inte vara någon slump att just kopplingsslir och Castrol nämns så ofta ihop.

Själv fick jag klibb av Motul 300V i 10:an. Jag har använt 300V i andra hojar utan problem och nu bytte jag till Shell Advance Ultra och då blev kopplingen perfekt igen.

Jag tror det har blivit knivigare med mer och mer effekt samtidigt som kopplingarna blir mindre i jakt på lägre vikt.
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Som sagt, har känslan av att Castrol-sliret är en myt.
Inte ofta man hör det från första person. Däremot är det många som känner någon som...
Bästa var ändå när jag snackade med en som hade fått slir. Intygade att det minsann var Castrol han hade i spisen. Kikade in på garagehyllorna, inte en enda Castrolflaska men väl massor av röd/grå M***l.
Svaret var -"Ähh.. Det är ändå samma sak."
Tro f-n att myter är seglivade.

Har alltid haft Castrol i och kommer fortsätta med det. Aldrig haft några kopplingsbekymmer heller.
 

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Nej, nej inte hela korgen utan bara fiberlamellerna,. Orginal stållameller var ok så de fick vara kvar. Orginalet började också slira, det var därför jag bytte men den var aldrig i närheten av den här nivån på slirandet.
Per
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
majtii skrev:
Vänligen utveckla det där.

Av de som jag fått förstahands info ifrån och inte en kompis kompis eller rykten så är det lika många som har haft slir med Motul.

Har lite svårt att tro att stora oljetillverkare som nämda Castrol, Motul mfl skulle släppa ut en produkt som förstör tex kopplingen. Varför plöja ner så mycket pengar i R&D om den så uppenbart pajjar motorn?

Tror mer på att blandningen av additiver reagerar med materialet i lamellerna. Alltså inte oljans fel utan blandningen av produkter.

Igen aning om det har med saken att göra, men den enda hoj jag haft koppling slir på körde jag på Castrol GPS. Det var en gammal hoj som tre presoner körde upp på samma år, så kopplingen gick säkert hårt...
Jag bytte bar lameler först, men den slirade igen efter en sommar, så sedan bytte jag både lammeler och plattorna och sedan slutade det slira!

Helatiden använde jag Castrol GPS.

Har inte haft problem med andra hojar (som jag kört på Motul eller "skit olja") men det kan vara en tillfällighet.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
En rätt förbisedd sak i samanhanget är ytan på mellanskivorna (stälskivorna), om man har kört omkring med en lagom slirande koppling en tid så är det inte ovanligt att dessa är blankpolerade och därmed såphala, då får man snabbt slir även om man byter till nya lameller.
Kolla alltid ytan på stålskivorna och rugga gärna upp dem med en bläster om du inte anser dig ha råd att byta.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top