Ännu en köpråds tråd

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Nu kommer våren med stormsteg och jag har beslutsångest. :huvet

Vilken hoj ska man köpa? Jag har kollat mycket på Triumph Daytona 675 och Street Triple.
Vad tycker SH kollektivet?
Jag kommer främst åka på gata med hojen men har även tänkt få med så många bandagar som möjlig. Jag värnar miljön ganska hårt och försöker därför hålla framdäcket i luften så fort det bjuds upp till det (inte för att jag är bra på det men jag försöker iaf) :hihi
Någon som kört båda hojarna och kan ge lite feedback?

Edit: Försäkringskostnaden spelar in också.
Daytona: 16 700:-
Street triple: ca 10 000:-
CBR600rr: 24 000 :-

Personligen skulle jag aldrig köpt en hoj som kostar mer än 8000:- helförsäkrad om året, men det är ju som sagt min åsikt.

Om du inte har kört mycket bana innan, så bör det kanske vara lämpligare att köpa en lite äldre hoj, dels för att den är billigare i inköp, sen behöver man inte vara lika rädd om den...lägger du den, vilket du antagligen kommer göra någon gång, så är det inte hela världen (om du nu har krashkåpor/puckar).

Skulle nog satsat på något mellan 600-750 cc, årsmodell 199X-ish. FZR/YZF/ZX/CBR/GSX-R osv....

Jag har bara ett enda råd: Köp med hjärtat, inte plånboken (förutsatt du har råd förstås). Går du nu och köper en Triumph så kommer du strax att bli omkörd av en CBR och du kommer att vråla i hjälmen av frustation, för det är ju den du innerst inne vill ha:)

Välj Speed Triple ist. då kan man köra såhär

Det bara blir så automatiskt, jag lovar..

Jag vet hur du har det, beslutsångesten kan nästan äta upp en emellanåt.

Men det finns ett tips som står över alla andra här och det är precis som gearbox säger, handla med hjärtat! (i den mån du har råd dvs)

Jag skulle ha gått för Daytona 675!

Bor du nära en bana = daytonan inge snack hajjaru
Blir det knappt nån bana alls = börja fundera på street triple, den är kul

Det är bara provköra :tummenupp

jag har samma dilemma väljer däremot på Street triple r och Ktm 990 smr,

tänkt köra bana och pendla till jobb

hade gått på Daytonan om du ska köra mycket bana annars Street triplen den är firbannat fin att vila ögonen och prisvärd, och vad gör de om man inte är snabbast på banan man ska juh bara leka ändå ;)

Tack för alla svar!

Jag är mest sugen på en Daytona. Då väljer jag med hjärtat! Jag tycker den är SJUKT snygg och verkar ha allt o lite till om man läser div tester. Men å andra sidan så åker man mest på gata och där kanske en triple gör sig bättre? Det är lite så jag funderar. Men jag kan verkligen inte bestämma mig, har ingen möjlighet att provköra någon triple heller men däremot har jag kört daytonan och den åker riktigt riktigt fint.
Alla ni som har/haft någon av hojarna kom gärna med fördelar/nackdelar.

Beslutångesten finns alltid när man ska köpa något.

Själv föll valet in på cbr, men hade inte råd att köpa någon så byggde ihop min egna :D

Värkligen älskar hojen, puttra runt på 6an under 40 eller ett hjul i backen i 160+ :)

Men främst formerna föll mitt hjärta för, att från ram till körbar, tar man hand om den så tar den bra hand om mig o inga olyckor en fasten det vart nära :)

Fördelar
Hyfsat låg bensinförbrukning om man håller under 5000varv.
Bra ljusbild på strålkastaren.
Ser bra ut.
Kanon bromsar.
Håller kanon kvalite om man tar hand om sakerna, de flästa vet ju om honda kvaliten.
Fungerar bra om man är straxs över 170, sänkte min fram i gafflarna 1cm, lite kort i bena.
Pajar något finns det delar att få tag i.

Negativt
Sadeln är väldigt hård o urusel sittplats för passagerare i mitt tycke.
För låg hjudnivå med orginalröret.
Dyr försäkring.
Dåligt acc om man inte tycker om att hålla ett högre varvtal, löses med större drev bak 45-47.

Last edited:
Om du gör som du säger och tänker dig att försöka hålla ett hjul i luften men inte är särskilt bra på det då skall du ju inte ha något med kåpor.
Inte heller skall du ha något särskilt nytt.

Köp vad hjärtat vill ha och plånboken har råd med. Men köp ingen D675:a och krascha med den. Det har inte min premie råd med. :gnissla
Att påstå att en Str3 inte skulle räcka till...jag hävdar motsatsen. Materialet sätter inte begränsningen, det gör föraren (på den här nivån).

Om du gör som du säger och tänker dig att försöka hålla ett hjul i luften men inte är särskilt bra på det då skall du ju inte ha något med kåpor.
Inte heller skall du ha något särskilt nytt.

Köp vad hjärtat vill ha och plånboken har råd med. Men köp ingen D675:a och krascha med den. Det har inte min premie råd med. :gnissla
Att påstå att en Str3 inte skulle räcka till...jag hävdar motsatsen. Materialet sätter inte begränsningen, det gör föraren (på den här nivån).

Blir det kåphoj så är det krashpuckar o kinakåpor som gäller oavsett hoj så din premie kommer inte bli påverkad ändå :)
Bland all text du skrev, kunde du inte lägga några rader om hur du upplever Daytonan? :7peta

Tack Ferspeedboy för mycket bra svar. Kompisen har köpt en cbr, blir väl o ta en provrunda på den o se vad man tycker.

Kör Daytona och har faktidkt inte hunnit med någon bandag än på 1½ år som jag haft den.
Dvs bara kört gata med de4n. Helt underbar hoj dock gäller det att lära sig hur man ska sitta för att slippa få ont i handlederna. Dock kommer du bli trött i lår och i början istället.
Motorkaratären är helt underbar om man inte är ute efter en riktigt fet effektpuckel vid 10-11 tusenvarv som på en radfyra. Jag föredrar en jämnare effektkurva som du får från en 3 cylindring maskin.
Hade du kört en Daytona? Jag upplever hojen som ganska hög jämfört med andr a600cc hojar. Upplever även hojen som liten vilket inte är en nackdel enligt mig.
Om du ska köra med ett hjul i luften så hade jag nog gått på en street eller speed triple. Om du ska ha trajja vill säga.

Du får gärna skicka PM om du har några specifika frågor om Daytonan.

Mvh
Andreas

Ja, egentligen är det faktiskt inte min premie så mycket, utan för din egen skull, det gör ont att välta..tro mig, men fråga inte hur jag vet..

Mer fakta då: Gata och lite bana=Str3, Bana=D675 eller för all del en CBR(om man nu trivs med en sådan vilket jag inte gör).
Att jag tycker det beror på sittställningen. Str3 kan du köra avslappnat på, D675 kräver aktiv körning...hela tiden med en rätt extrem sittställning.

Om du som du skriver "tänker köra så mycket bana som möjligt" så ska du absolut ha Daytonan.
En helt underbar hoj! Du bör dock dreva om den om du ska köra bana, den blir mycket roligare då.
Den har en extrem sittställning, tillochmed värre än ducati 848/1098/1198. Man sitter högt med rumpan. Jämför man med en CBR så sitter man som i en TV-soffa på en CBR.
Några skriver att man får ont i handlederna. Får man det så gör man fel, man ska hålla i med knän, rygg & fötter, inte belasta styret.
Får du ont nånstans så ska det bli ryggen/jumskarna men det går bort efter några veckor när musklerna vant sig.
En ganska obekväm hoj för pendlig, men det är ju en smaksak om man orkar plågas.
Man får igen allt på banan ;-) Det är ju det den är byggd för.

Last edited:
Hej,

Jag har en Street Triple R och är sjukt nöjd. Har dock inte kört så mycket bana. Dock verkar de som kört mycket bana med ST3 också vara väldigt nöjda, kolla tex med illebror som är medlem här. Han har en ST3 R och kör mycket bana.

Lycka till!

Richard

För dig Jelvan räcker väll en yamaha aerox, hört dom ska gå grymmt på ett hjul! :arsele :)

Hej,

Jag har en Street Triple R och är sjukt nöjd. Har dock inte kört så mycket bana. Dock verkar de som kört mycket bana med ST3 också vara väldigt nöjda, kolla tex med illebror som är medlem här. Han har en ST3 R och kör mycket bana.

Lycka till!

Richard

Något du tycker saknas med hojen?

Något du tycker saknas med hojen?

Saknas och saknas, alla hojar är ju någon form av kompromiss, och i mina ögon är detta en mycket bra kompromiss. Om du kör mycket långa sträckor (transport) så är en mer touring-betonad hoj skönare, efter 130 tycker i alla fall jag att fartvinden börjar bli jobbig och då hade en kåp-hoj varit betydligt skönare. I gengäld så gör den avslappnade, ganska neutrala körställningen att den är grymt skön i stadskörning, otroligt mycket skönare än exemplevis en daytona (där man ligger betydligt mer på handlederna).

Vad mer... Om du skjutsar mycket finns det nog bättre hojar för den som sitter bak. Detsamma gäller omdu vill ha mycket pack-väskor, finns betydligt bättre hojar för sådant.

I övrigt har jag inte hittat så mycket jag saknar, hojen är som sagt en fantastisk kompromiss. GRYMT klipp i motor (samma motor som i daytonan men något om-mappad, jag har den med effektpaket 3 och arrow 3-1 system), bra bottendrag och topp, chassiet är både otroligt lätt och smidigt samtidigt som det är väldigt stabilt i både höga farter och inbromsningar. Bromsarna är kalas och även dämpningen är klockren. Om man då även väger in försäkringskostnader (jag är 36, bor mitt i Gbg och betalar 5100/år hel/hel) så tror jag inte att det går att hitta en bättre kompromiss. Tror inte att daytonans bantider på de flesta banor är särskilt mycket snabbare men försäkringen (och körställningen) är avsevärt mycket jobbigare. Dessutom undviker man tok-körningar långt över 200 med en ST3a, det är liksom inte så kul utan kåpor (vilket är BRA i min mening).

My two cents, hoppas det gav dig något, fråga mer om det är något mer jag kan svara på!

Rich

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...