Ännu en jobbintervju åt skogen..

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Hoj
Vi får se.
Jag vet inte vad det är med mig.. Jag är normalt sett inte en nervös person.
Men när det kommer till "face to face" jobbintervjuer så skiter det sig.

Nuvarande jobb fick jag genom telefon-intervju.
Och när jag bokar upp mig på intervjuer så funkar allt skitbra.
Var på intervju för Apple för ett tag sen. Klarade första uttagningen bra. Blev kallad till andra intervjun.

Då var det som att jag kände mig förhörd. "varför ska du ha jobbet? Vad tjänar vi på att ta in dig? blabla"

Gick inte vidare.

Jag fattar att det blir mer o mer tryck på intervjuerna allt eftersom, men det var en pärs.

Sen kom en annan intervju. Tyckte den funkade.
Var avslappnad och hade massa motfrågor.
"-Visade inte initiativ och verkade osäker" fick jag som svar.

Jahapp.

Igår fick jag veta att jag kunde komma på intervju för Trend Micro. Idag.

Kom dit, suttit och finurlat på frågor, och läst upp mig hela dagen.

"-Varför vill du ha den här tjänsten? Vad tillför du? Vad är ditt mål?"
*PANG* Toksvettig, skallen blir blank.
"-Uäeäheh..ööh.. Jorå asså.. uhm.. Det är bra med ett nytt ansikte på arbetet? Jag kan..prata..uh.för mig?" :huvet

Crash and burn. "-Vi.. uhm..hör av oss om du går vidare." :död

Bara hoppas att telefon-intervjun med IBM på måndag funkar.

Finns kurser och behandlingar för att komma tillrätta med sådan rampfeber. Träning i mental attityd och behärskning. För en del kommer det av sig självt med åldern :)

Om man liksom struntar i det, som att det kvittar om du får jobbet eller inte, så brukar det gå bra. Gå in med inställningen att du tar det som det kommer, allt annat är bonus, så tror jag att det kommer bra.
Har fungerat för mig på intervjuer, har även tackat nej till jobb efteråt.

Självsäkerhet är nyckeln.

Jag är jävligt bra på att fejka det. Det tog mig igenom 3 personlig intervjuer, ett skriftligt prov och en telefon-intervju på 45 minuter.

Jag fejkar alltid min självsäkerhet. Fast kombinerat med att jag inte bryr mig så mycket av vad andra tycker så blir det rätt bra.

Förstår att man blir nervös men det är bara att skaka av sig det liksom.

Svårt att förklara :gnissla

Om man liksom struntar i det, som att det kvittar om du får jobbet eller inte, så brukar det gå bra. Gå in med inställningen att du tar det som det kommer, allt annat är bonus, så tror jag att det kommer bra.
Har fungerat för mig på intervjuer, har även tackat nej till jobb efteråt.

Medhåll på den.
Det låter ju som trådstartaren redan har ett jobb och då är det lättare att tänka i dom banorna.
För det är ju faktiskt sant till en stor del (även om man väldigt gärna vill ha jobbet som man intervjuas för), man har ett jobb att luta sig tillbaka på om det inte skulle gå vägen.

Jobb kommer det alltid nya, förr eller senare.

När jag pluggade på högskola så surrade folk som skulle hålla föredrag om beta-blockare. Vet inte vad det är eller om det är lagligt, men det hade visst funkat för dom.

Men javisst. Jag har ett jobb så jag borde inte behöva ta det på liv och död.

När jag pluggade på högskola så surrade folk som skulle hålla föredrag om beta-blockare. Vet inte vad det är eller om det är lagligt, men det hade visst funkat för dom.

Beta-blockerare stänger av vissa signaler som bl.a. skapar nervositet. Det mest utskrivna preparaten vid läkarkongresser (av sig själva, till sig själva). Receptbelagt, men fullt lagligt.

Ett annat tips är att verkligen ställa in dig på att gå in med inställningen att du är där för att få reda på om DE kan erbjuda DIG den tjänst du vill ha. Snarare än att bevisa för DEM att du kan erbjuda vad DE vill ha!

På det sättet ställer du automatiskt frågor om dem som dels visar på att du är intresserad, framstår som engagerad och motiverad samt påläst (vilket det också kräver att du är). Som bonus drar du fokus från att grilla dig till att de måste sälja in sin organisation till dig.

Bästa tipset är att tänka dig in i en situation du fungerar i.. Låtsas att det är i telefon och jobba utefter det så kanske det funkar?

Ett annat tips är att verkligen ställa in dig på att gå in med inställningen att du är där för att få reda på om DE kan erbjuda DIG den tjänst du vill ha. Snarare än att bevisa för DEM att du kan erbjuda vad DE vill ha!

På det sättet ställer du automatiskt frågor om dem som dels visar på att du är intresserad, framstår som engagerad och motiverad samt påläst (vilket det också kräver att du är). Som bonus drar du fokus från att grilla dig till att de måste sälja in sin organisation till dig.

Grymt beskrivet, precis så jobbar jag på intervjuer! Har varit på 7-8 intervjuer i mitt liv och fått 5-6 av jobben tack vare detta! :yoparty

Fundera på vad IBM har att erbjuda som du anser kommer att ge dej ökad kompetens och erfarenhet. Då kommer svaren på deras frågor av sig självt och intervjun blir bättre, mer av karaktären "jag kan erbjuda det här och ser att hos er finns chans att jobba med de här som är det naturliga nästa steget i min kompetensutveckling" "vad kan ni erbjuda" och så kanske ni ser att det stämmer ihop och kan göra deal. Lycka till!

Hund sa det jag tycker är det viktigaste. En intervju är inte ett förhör. Det är en förhandling.

När dom frågade mig varför dom skulle anställa mig så sa jag, varför skulle ni INTE anställa mig?

Beta-blockerare stänger av vissa signaler som bl.a. skapar nervositet. Det mest utskrivna preparaten vid läkarkongresser (av sig själva, till sig själva). Receptbelagt, men fullt lagligt.

Beta blockare är klassade som doping i vissa koncentrations sporter bla dart. Något som faller under den kategorin är alcohol ex ÖL:banana
Dart spelare får inte dricka innan match.

Fejka eller ej

För att fejka måste man vara snabb i käften, det funkar för vissa. I ditt fall låter det som om du börjar få viss rutin så varför inte förbereda sig. Det låter som att du vet vilka frågor som du tycker är jobbiga men ändå undviker du dem. Spela upp intervjun för dig själv i huvudet med alla jobbiga frågor du kan tänka på fundera sedan ut bra svar. Har du svårt att komma ihåg dem så skriv ner dem, inte för att ha som fusklapp men inlärningen går lättare om du skriver ner budskapet.

Dels har du faktiskt bra svar på jobbiga frågor och dels så släpper nervositeten.

Eftersom du verkar ha lite utbildning och en hyfsad karriär redan nu, så har du säkert också mer eller mindre nära vänner/bekanta i chefspositioner. Eller åtminstone som känner igen kulturen i din bransch och kan sätta sig in i svårigheten med att rekrytera (för det är inte heller lätt).

Be någon att ha intervjuer på skoj med dig, om det krävs kan ju DU ge dem några exempel på frågor och problem som kan vinklas och vridas på så att de blir svåra för dig att svara på. På så sätt får du en chans att börja öva med en "snäll" intervjuare, i en miljö du är trygg i. Rättare sagt känns det nog ÄNNU mer obekvämt så, men du får skämta bort det där vilket lättar stämningen. Ju duktigare du är, desto jobbigare kan intervjuaren bli med grillningen.

Vad lär du dig?

Du lär dig INTE att hantera pressen i skarpt läge eller att formulera dig och vara seriös. Men du lär dig att bemöta diverse frågor med svar, och att överhuvudtaget veta vad du VILL säga är en extremt bra grund för att låta din stressnivå sjunka lite och fokusera på HUR du ska säga det.

Back