Ännu en gång däck!!

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ingen
TJA!

Skulle vara skoj så här i däckbytartider ifall folk skulle vilja betygsätta grepp och ange livslängd på däck som man har kört på...

Personligen är jag själv mest intresserad av hur mycket det skiljer mellan dessa modeller och märken:

Michelin Pilot-Power (gamla Pilot-Sport) och Michelin Pilot-Road

Metzeler Sportec M-1 och Metzeler MeZ4

Pirelli Diablo och Pirelli Diablo Corsa

Tacksam för svar då jag tror att det är fler än jag som har beslutsångest för detta rätt så kostsamma val ändå....

Michelin Pilot Road anser jag vara mest däck för pengarna, slits lagom fort och lagom med fäste (helt klart inte det bästa).

Just nu har jag ett par Dunlop D208 Sportmax eller va de nu heter och de måste man verkligen få upp tempen i däcket för att kunna köra. När väl tempen har kommit så är fästet underbart. Nackdel är att de slits jävligt fort och skitar ner.

Pilot road är slitstarka körde nästan 1000 mil på mina förra säsongen.

Provar Avon s46(sporttouring) i år tycker att dom verkar ha bra grepp,lätt att få värme i och biter bra,iaf den uppfattning jag har efter årets första "kalla" 120 mil.

Vi körde en sväng i går ca 5-6 grader varmt,mina Avon var betydligt varmare än polarens Metzler.Kan ju iofs hänga ihop med olika körstilar.

Det e fett mkt bättre grepp i Sportec än Z4 men då slits dom bra mkt fortare också, jag skulle inte köpa ett Z4 ta istället roadtec Z6. Jag har hört att dom e mkt bättre men håller lika länge.

Ni som kan det här, hur känner man hur mycket grepp det finns i däcket??

Själv känns det som man lägger ner och hoppas på det bästa. Visst tänker jag på att köra en stund så att däcken inte är iskalla när jag lägger ner mer än vad man oftast gör.

Och hur kan ni också säga att det är svårt att få upp tempen i däcket?? känns det eller har ni mätt? :va

Jag har en uppsättning Pirelli Diablo liggandes i vardagsrummet. Kan återkomma med respons på dem när jag lagt några mil bakom mig.

@eV1Te
Hade en uppsättning däck på förra året som var ruggigt bra grepp i! Vette sjuttan vad det var mer än dunlop och att de sitter på 250cc rejshojjar. Greppet i de sulorna var suveränt och man fick ruggigt bra självförtroende i böjjarna! Efter en tur i normalt tempo på en go' kurvig väg så var däcken varma! Mycket varma. Handen nästan fastnade när man lade handen på det! Sen höll ju bakdäcket bara 200mil, men det är en annan historia. :hihi

eV1Te skrev:
Ni som kan det här, hur känner man hur mycket grepp det finns i däcket??

Själv känns det som man lägger ner och hoppas på det bästa. Visst tänker jag på att köra en stund så att däcken inte är iskalla när jag lägger ner mer än vad man oftast gör.

Och hur kan ni också säga att det är svårt att få upp tempen i däcket?? känns det eller har ni mätt? :va

Kunde lika gärna skrivit det själv. Jag har fått pyspunka på min knarr och behöver tjacka på mig nya ostar. Skulle vara intressant och framför allt nyttigt att veta vilket däck man ska gå på (kör TL100R -00). Man vill ju ha däck som man vet "håller" för att trycka ned knäet i backen (utan kåpskrap och läkarräkning). Det handlar egentligen mycket om förtroende för min egen del. Vill ha ett bra däck, sen om det håller 500 mil eller 1000 mil, det får man väl bara leva med. Som någon skrev tidigare, bra däck kan vara en billig livförsäkring. All information/erfarenhet är mycket uppskattad. TÄnkte tjacka däck för löningen som kommer denna månaden.

Pirelli Diablo
Bakdäcket höll i 620 mil framdäcket 750 mil (går säkert att få ut ca 150 mil till på mitten) och det på en hoj som är känd för att käka däck.
Har provat dom på bana och känslan och greppet är det inget fel påmen har istället börjat köra på beg racedäck på bandagar för extra säkerhet.

gurra2fast skrev:
TJA!

Skulle vara skoj så här i däckbytartider ifall folk skulle vilja betygsätta grepp och ange livslängd på däck som man har kört på...

Personligen är jag själv mest intresserad av hur mycket det skiljer mellan dessa modeller och märken:

Michelin Pilot-Power (gamla Pilot-Sport) och Michelin Pilot-Road

Metzeler Sportec M-1 och Metzeler MeZ4

Pirelli Diablo och Pirelli Diablo Corsa

Tacksam för svar då jag tror att det är fler än jag som har beslutsångest för detta rätt så kostsamma val ändå....

Jag tror du bör fråga dig vad har du för krav ? kör du mest landsväg eller bana?? Eller båda??
Är du bara ute efter more value for money tycker jag rena gatdäck som pilot road eller Pirelli diablo är de bästa däcken.Som håller längre och ger bättre våtegenskaper samt är stabilare och liknade grepp som rena supersport däck samt dessutom ger konstanta prestande och sannolikt bättre grepp trots upprepad användning till skillnad från supersportdäck. :tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park