Ännu en fråga om mc

Maga

USS II
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
thundercat
Nu har försäkrings bolaget fixat fram pengar till mig körde en offroad förut funderar nu på en zx6-r. Kollat runt lite på -97:or som man kan får för runt 40k är det nåt man ska akta sig för och tänka på?
Dom liger hyffsat i försäkring också.

Jag har själv haft en ZX6R -97 som racehoj. De är äckligt stabila och håller för mycket tukt! Motoreffekten är bra, men de mår bra av en liten nerdrevning bak. Vem behöver en 600 som är växlad för 270? Med lägre utväxling blir powerwheelies mer regel än undantag. Annars är det inget speciellt vad jag vet som ZX:en har som svaghet. Min bluddrade lite på mellanvarv och efter att ha bytt allt kom jag fram till att tändkablarna hade torkat. -Pinsamt?

I övrigt blir det ett standardsvar; kolla serviceboken mavs på skötsel, ta ett registerutdrag på den och kolla vem som har haft den (kolla hur många brukare snarare än ägare -den kan ha stått hos ett antal MC-handlare), ring upp tidigare ägare och kolla om den varit smälld (viltolyckor kan vara svåra att hitta i f-bolagsregister) och ta en kunnig kompis med dig om du inte har koll själv.

ZX6:an är tung, men bra och stabil!

Good luck!

Har bara kört min ca 200 mil i år men jag tycker att:

Den har väldigt låg sadelhöjd.... är bara lite drygt 170 lång men kan ändå ha båda fotsulorna i backen när jag står still. Känns väldigt liten och lätthanterlig trots torrvikt på 182 kilo enligt papper.

Stabil, ja...har aldrig fått någon tendens till wobbel men baken kan kännas lite "luddig" när vägen är ojämn, kanske bara fjädringen behöver justeras på min?

Bara en undran angående försäkring, jag har min hos if (billigast och lägst självrisk för mig kk 4 år, 23 år) och när jag ringde för att kolla vad det skulle kosta om jag bytte upp fick jag veta att både en nyare fireblade och r1:a skulle kosta lika mycket för halv, för hel skulle r1:an vara billigare än min nuvarande!!!

Var har du försäkrat din?

Last edited:
Har snart kört 100mil på min & den passar mig skitbra!, bra klipp i motorn & sittställningen är helt ok!, tror det va -98 som dom gjorde om lite på Ninjan & lättade den lite m,m.
Så du bör kanske lägga på ett par tusenlappar & köpa en -98:a istället!.
Jag gav 45k för min med slipon m,m (runt 2800mil)

Klart du ska ha en ninja!, köp.....

//Gumpa

Lotta skrev:
Tung? Hur menar du då?

Tung som i tuff eller tung som i många kilon??

//Lotta
Som i många kilon, å svårare att tippa ner under fart i jämförelse med andra hojjar i samma klass. (nu tolkar jag det han skriver, inga egna erfarenheter här)

Gumpa skrev:
Har snart kört 100mil på min & den passar mig skitbra!, bra klipp i motorn & sittställningen är helt ok!, tror det va -98 som dom gjorde om lite på Ninjan & lättade den lite m,m.
Så du bör kanske lägga på ett par tusenlappar & köpa en -98:a istället!.
Jag gav 45k för min med slipon m,m (runt 2800mil)

Klart du ska ha en ninja!, köp.....

//Gumpa

Japp en -98 blir det ska man ha det goda så kostar det lite till.
Kollade försäkringen på en -98 T-H skulle ha 8.500:- halv/hel lät inte så farligt bor i zon 1 mc-kort i ca 2 år.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti